2109
بی‌توجهی شما مفاصل او را نابود می‌کند

بی‌توجهی شما مفاصل او را نابود می‌کند

1396/11/21 بازدید2098
این بیماری فقط خودتان را عذاب نمی‌دهد. محققان در بررسی‌های تازه‌شان، نتایج ناخوشایندی را به اثبات رسانده‌اند. آنها می‌گویند درد و ناخوشی حاصل از آرتریت روماتوئید، فقط گریبان خودتان را نمی‌گیرد، بلکه به فرزندتان هم منتقل می‌شود و به احتمال زیاد، این بیماری را برای او هم به ارث می‌گذارید.
به باور پژوهشگران، بیماری رایج و دردآور آرتریت روماتوئید، اغلب از مادر به فرزند منتقل می‌شود. آنها می‌گویند فرزند زنانی که به آرتریت روماتوئید دچار هستند، 3 برابر بیشتر از کودکان دیگر در معرض ابتلا به این بیماری است. گذشته از این، مادران مبتلا به دیگر اختلالات خود ایمنی مثل اختلالات مربوط به غده تیروئید هم 2.2 برابر شانس فرزندشان برای دچار شدن به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهند و آنهایی که به صرع دچار هستند هم 1.6 برابر خطر مبتلا شدن فرزندشان به صرع را بیشتر می‌کنند.

زن‌ها در خط مقدم بیماری

پژوهشگران سال‌هاست که در مورد تاثیر ژن‌ها در دچار شدن به بیماری‌های مختلف مطالعه می‌کنند و پیش از این، افسردگی، اختلالات اضطرابی و برخی دیگر از بیماری‌های اعصاب و روان را هم ژنتیکی دانسته بودند.
بیماری آرتریت روماتوئید که یک درصد از مردم جهان را به خود دچار کرده است، زنان را سه برابر بیشتر از آقایان هدف می‌گیرد که خود را با ورم و درد مفاصل نشان می‌دهد. این بیماری معمولا مفاصل قرینه را درگیر می‌کند و اگر فرد در دست راست احساس خشکی مفاصل، درد و تورم را داشته باشد، معمولا دست چپ او هم به این عوارض دچار می‌شود.
گرچه 80 درصد مبتلایان این بیماری پس از چهارمین دهه زندگی گرفتار آن می‌شوند، اما در مواردی آرتریت روماتوئید حتی می‌تواند نشانه‌های خود را در سنین نوجوانی هم به نمایش بگذارد. با وجود این، محققان می‌گویند زنان 60 تا 64 ساله، شش برابر دیگر زنان گرفتار این بیماری می‌شوند. آیا آرتریت روماتویید همان آرتروز است؟

چه زمانی باید نگران باشید؟

سفتی، تورم و درد، از نشانه‌هایی است که مبتلایان آرتریت از آن شکایت می‌کنند. اگر کودک شما هم در این موارد با شما صحبت می‌کند، حتما به روماتولوژیست مراجعه کنید؛ چراکه ممکن است به خاطر ژن‌ها یا دیگر عوامل تاثیرگذار، به آرتریت روماتوئید نوجوانان دچار شده باشد. کودک مبتلا به این بیماری، ممکن است درد چندانی را تحمل نکند اما در ابتدای بلند شدن از روی صندلی یا بیرون آمدن از تخت‌خواب، خشکی آزار دهنده مفاصل را که تحرک را برایش سخت می‌کند، احساس کند.
گرچه تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن هم از جمله نشانه‌های هشدار دهنده‌ای هستند که از بروز آرتریت خبر می‌دهند، اما نباید تصور کنید که همه افراد دچار این بیماری مفصلی، با تمامی نشانه‌های گفته شده درگیر می‌شوند. پس اگر تنها چند نشانه را احساس کردید و تغییر قابل توجهی را در وضعیت مفاصل و استخوان‌های خود یا فرزندتان مشاهده کردید، حتما با یک متخصص در مورد احتمال وجود این بیماری مشورت کنید.
شاید شکایت‌های فرزندتان از درد یا دشواری تحرک در ابتدای روز، به دلیل ابتلای او به آرتریت روماتوئید نباشد؛ اما اگر او این بیماری را به ارث برده و امروز به آن دچار شده باشد، بعید نیست که رشد اسکلتی‌‎اش در این سال‌های حساس، به خاطر آرتریتی بودن دچار مشکل شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها