2109
درمان سرطان پستان؛ ایران همگام با اروپا

درمان سرطان پستان؛ ایران همگام با اروپا

1396/11/11 بازدید273
نی‌نی‌سایت به نقل از مهر: جراحی سرطان پستان در ایران همانند اروپا، پیشرفت شایانی داشته و دیگر نیازی به برداشتن تمامی غدد لنفاوی زیر بغل بیمار، هنگام عمل جراحی نیست.
دکتر مریم طباطباییان، عضو مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی اصفهانبا اعلام این خبر گفت: قبلا یکی از مشکلات و عوارض شایع بعد از درمان سرطان پستان، اعم از جراحی یا رادیوتراپی، تورم دست و احساس سنگینی و البته درد شدید در ناحیه بازوی بیمار بود که این امر ناشی از آسیب دیدن عروق لنفاوی و عصبهای زیر بغل است. در نتیجه بیمار مجبور به جراحی غدد لنفاوی یا پرتودرمانی ناحیه زیر بغل می‌شد که معمولا عوارضی کوتاه مدت و حتی دائمی برای فرد داشت. اما خوشبختانه با ترویج روش‌های غربالگری و مراجعه زودهنگام بیماران، می‌توان غدد لنفاوی کمتری برداشت و در نتیجه بیمار دچار عوارض کمتری می‌شود.
به گفته دکتر طباطبایی، امروز برای به حداقل رساندن آسیب زیر بغل، می‌توان با کمک شیوه های روز دنیای پزشکی مثلا روش علامت‌گذاری غده لنفاوی با ماده رادیواکتیو و اسکن آن با پروب مخصوص، حین عمل استفاده کرد؛ جراحان مطرح دنیا هم از این شیوه برای کم کردن عوارض جراحی استفاده می کنند و روش استاندارد جراحی زیر بغل محسوب می‌شود.
این متخصص جراح سینه در تشریح این شیوه جدید جراحی گفت: در این روش تنها یک تا سه غده لنفاوی با حداقل برش تخلیه می شود و عوارض مربوط به این بخش از جراحی به کمترین حد خود می رسد به همین دلیل بیماران نباید نگران عوارض بعد از جراحی باشند.
دکتر طباطبایی یکی دیگر از شیوه‌های مدرن جراحی سرطان پستان در ایران را بازسازی عضو آسیب دیده دانست و افزود: بازسازی پستان در افرادی که امکان حفظ پستان را ندارند به صورت اولیه و یا تاخیری انجام می شود در روش اولیه همزمان با تخلیه کامل نسج پستان از نسج خود بدن و یا از پروتزهای مخصوص بازسازی پستان برای حفظ شکل سینه استفاده می‌شود. در روش تاخیری هم، افرادی که قبلا توسط جراحان دیگر نسج پستان کاملا برداشته شده یا بنا به هر دلیلی در مرحله اولیه آمادگی بازسازی را نداشته باشد، با گذشت چندماه از پایان مراحل درمان می‌تواند عضو آسیب‌دیده خود را بازسازی کند.
این متخصص جراح سینه در پایان خاطرنشان کرد: جراحی سرطان پستان در ایران همزمان با علم روز دنیا در حال به روز رسانی و پیشرفت است بطوریکه نه تنها بیماران داخلی از این امکانات استفاده می کنند بلکه شاهد حضور بیماران خارجی برای طی کردن مراحل درمان در ایران هستیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11588 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3501 بازدید