2109
چطور بچه‌ها را به آشپزی علاقه‌مند کنیم؟

چطور بچه‌ها را به آشپزی علاقه‌مند کنیم؟

1396/11/04 بازدید646

آشپزی کردن با بچه‌‌ها دلهره‌‌آور به‌‌نظر می‌‌رسد. وجود چاقو‌‌های تیز، آب جوش و ریخت‌‌و‌‌پاش‌‌هایی که بچه‌‌ها می‌‌کنند باعث می‌‌شود راه دادنشان به حریم آشپزخانه کمی خطرناک باشد. اما راهکارهای آسانی که در ادامه به شما می‌‌گوییم کمکتان می‌‌کند فرزندتان هر سنی داشته باشد را به آشپزخانه راه دهید!
یک تحقیق جدید انجام شده نشان می‌‌دهد که 90 درصد والدین یادگیری آشپزی را برای فرزندانشان ضروری می‌‌دانند اما تنها یک سومشان در طول هفته با بچه‌‌هایشان آشپزی می‌‌کنند. این والدین گفته‌‌اند که تنها با شرایط زیر، حاضر به آشپزی کردن با فرزندانشان هستند:
• اگر وقت داشته باشند
• فرزندانشان از خودشان علاقه نشان دهند
• مهارت‌‌های آشپزی بیشتری داشته باشند
• اگر خیلی ریخت و پاش نکنند

قطعا دردسر اینکه خودتان به تنهایی آشپزی کنید بسیار کمتر از زمانی است که سه فرزند زیر 10 سالتان بخواهند به شما کمک کنند. چون در چنین شرایطی نسبت به زمانی که خودتان آشپزی می‌‌کنید باید تمیزکاری بیشتری انجام داده و صبورتر باشید. ضمنا باید در طول آشپزی حواستان باشد که چه موادی به غذا اضافه می‌‌کنند و چه میزان ادویه می‌‌زنند. حتی ممکن است در اضافه کردن بعضی مواد با شما اختلاف نظر داشته باشند. به‌‌علاوه علاقه آن‌‌ها به حضور در آشپزخانه زمانی که در حال پخت یک کیک خوشمزه هستید بیشتر است تا وقتی که می‌‌خواهید یک سالاد درست کنید!
اما زمانی‌‌که با یکدیگر در آشپزخانه می‌‌گذرانید بسیار پر مفهوم است. آشپزی کردن به بچه‌‌ها کمک می‌‌کند تا موارد مربوط به درسشان را بهتر یاد بگیرند. مهارت‌‌های مرتبط به ریاضی، شیمی و مواد غذایی در آشپزی به کارشان می‌‌آید و همین یادگیری را برایشان لذت‌‌بخش‌‌تر می‌‌کند.

بچه‌‌های 2 تا 3 سال:

برای بچه‌‌هایی که در این گروه سنی قرار دارند، مواردی که در زیر گفته می‌‌شود باید با حضور یک بزرگ‌‌تر انجام شود:
اضافه کردن مواد: فرزند کوچکتان می‌‌تواند مواد را به ظرف اضافه کرده و هم بزند.
له کردن: موادی مانند موز را داخل ظرفی پلاستیکی قرار دهید و اجازه دهید تا با یک چنگال آن را له کند.
چلاندن: اگر در برای درست کردن غذایتان، به لیمو‌‌ترش نیاز دارید، اجازه دهید فرزندتان لیمو را در ظرفی فشار دهد و آب آن را بگیرد. شما بعد از این کار هسته‌‌ها را جدا کنید.
استفاده از مایکروویو: اگر برای گرم کردن مواد اولیه از مایکروویو استفاده می‌‌کنید، فرزندتان می‌‌تواند آن را داخل مایکروویو بگذارد و تا تمام شدن مدت آن صبر کند.

بچه‌‌های 3 تا 5 سال:

هم‌‌زدن: با این‌‌که ممکن است شکستن تخم‌‌مرغ برای این بچه‌‌ها زود باشد اما هم زدن آن کار ساده‌‌ای است. به فرزندتان یک همزن کوچک یا چنگال بدهید تا تخم‌‌مرغ‌‌ها یا هرچیز دیگری را هم بزند.
تست مزه: بچه‌‌ها دوست دارند نظرشان را در مورد هر چیزی بگویند. اینکه از آن‌‌ها درباره طعم غذا بپرسید باعث می‌‌شود تا علاقه‌‌شان به آشپزی بیشتر شود. مثلا در مورد اینکه نمک یا ادویه‌‌ای باید اضافه شود از ‌‌آن‌‌ها نظر بخواهید.
شست‌‌و شو: اگر در آشپزخانه یک چهار پایه محکم دارید در کنار سینک قرار دهید تا قد فرزندتان به آن برسد. با این کار می‌‌تواند در شست‌‌و شوی میوه‌‌ها یا حبوبات بهتان کمک کند. در همین حین می‌‌توانید از ویژگی‌‌های مواد غذایی سالم با آن‌ها حرف بزنید و اهمیت پاکیزگی را به آن‌‌ها یاد دهید.
بریدن اشکال: استفاده از کاتر‌‌هایی که شکل‌‌های جالبی دارند برای بچه‌‌ها کاملا بی‌‌خطر و در عین حال لذت بخش است. به آن‌‌ها اجازه دهید تا موادی مانند نان، خمیر بیسکوییت، هندوانه و ... را با این کاترها ببرند. استفاده از شکل‌‌هایی مثل قلب، سیبیل، پاپیون و اشکال کارتونی برایشان جالب‌‌تر است.

بچه‌‌های 6-8 سال:

چیدمان میز: به فرزندتان یک تم پیشنهاد دهید. این تم می‌‌تواند بر اساس یک رنگ خاص مثل سبز یا بنفش یا بر اساس چیزهایی که او به تازگی در مدرسه یاد گرفته است، باشد. برای مثال در مورد یکی از فرهنگ‌‌های شهرهای ایران چیزی می‌‌داند که در چیدمان میز یا تزئین غذا به کار می‌‌آید. اگر کمی چیدمان با سلیقه‌‌تان جور نبود سخت‌‌ نگیرید. بچه‌‌ها از خوردن غذایی که در تهیه‌‌اش نقشی داشته‌‌اند بیشتر استقبال می‌‌کنند.
خرید: بچه‌‌هایی که در سن مدرسه هستند، اگر گرسنه نباشند، بهترین خرید را از فروشگاه انجام می‌‌دهند! حرکت دادن سبد خرید و انتخاب موارد مورد‌‌نیاز از روی لیستی که شما نوشته‌‌اید اعتماد به‌‌نفسشان را بالا می‌‌برد.
استفاده از ریاضی: کمک کردن در آشپزی، کاربرد درس ریاضی را بیشتر به بچه‌‌ها نشان می‌‌دهد. استفاده از جمع و تفریق در میزان مواد غذایی باعث می‌شود فرزندتان به ریاضی بیشتر علاقه‌مند شود. پیمانه‌‌های اندازه‌‌گیری یکی از این کاربرد‌‌ها است.

بچه‌‌های 9-11 سال:

بچه‌‌هایی که در این گروه سنی قرار دارند با نظارت شما می‌‌توانند بسیاری از کارها را انجام دهند. اگر به آن‌‌ها پیش‌‌بند و چاقوهای بی‌‌خطر دهید، یک کمک آشپز در کنارتان دارید!
هر تصیمی که برای فرزندتان می‌‌گیرید به خاطر داشته باشید که این کار را برای تفریح و گذراندن وقت با فرزندتان انجام می‌‌دهید. پس به ریخت‌‌و‌‌پا‌‌ش‌‌ها توجهی نداشته باشید و تنها از این حس که مادر خوبی هستید، لذت ببرید!

ارسال نظر شما

login captcha

موضوع جالبی بود .مرسی

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید