2109
می‌دانستید که بازنشستگی زنان متفاوت است؟

می‌دانستید که بازنشستگی زنان متفاوت است؟

1396/10/17 بازدید1249
در دهه‌های اخیر، زنان در بخش‌های مختلف، از آموزش گرفته تا زندگی حرفه‌ای و خانوادگی، رو به پیشرفت و موفق ظاهر شده‌اند. اما با رسیدن به دوران بازنشستگی، همچنان تحت‌تاثیر نقش سنتی خود و نابرابری جنسیتی قرار دارند. واقعیت‌های آماری زیر تامل‌برانگیزند:
  • زنان در مقایسه با مردان درآمد کمتری دارند. آمارها نشان می‌دهد در برابر هر یک دلاری که مردان کسب می‌کنند، 0.78 دلار به زنان در همان جایگاه و شرایط کاری تعلق می‌گیرد. طبیعتا این موضوع سبب می‌شود زنان در هنگام بازنشستگی، درآمد و پس‌انداز کمتری در مقایسه با مردان داشته باشند. 
     
  • زنان به طور معمول از مرخصی‌های خود برای رسیدگی به امور خانواده و وظایف خانوادگی خود استفاده می‌کنند و یا به همین دلایل، زودتر به کار خود خاتمه می‌دهند. این موضوع هم باعث کاهش سطح پس‌انداز زنان و در نتیجه شکاف مالی بین آن‌ها و همتایانشان در جنس مخالف می‌شود و هم در برنامه‌ها و امتیازهای بازنشستگی ارائه شده از سوی کارفرما تاثیرگذار است. به این اختلاف، تفاوت در احساس حمایت و امنیت اجتماعی در زمان بازنشستگی را هم اضافه کنید.
     
  • از سوی دیگر بر اساس آمارها، زنان به طور میانگین 5 سال بیشتر از مردها عمر می‌کنند و به طور عادی دوران بازنشستگی طولانی‌تر و هزینه‌های درمانی بیشتری خواهند داشت. مجموعه این مسائل باعث می‌شود، زنان برای برخورداری از امکانات و شرایط بهتر در دوران بعد از بازنشستگی، شانس کمتری داشته باشند.
     
  • به این ترتیب اصلا عجیب نیست که بیش از 33 درصد از زنانی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که درصدد تهیه پس‌اندازی برای دوران بازنشستگی خود هستند.
زنان باید برای آینده مالی خود در سال‌های پیش رو، هوشمندانه عمل کنند. خبر خوب این که برنامه‌ریزی و انتخاب درست و البته قدری طولانی، می‌تواند مسیر امن منتهی به بازنشستگی مناسب برای زنان را به دنبال داشته باشد.

 زنان شاغل به یاد داشته باشند:

اگر یک زن شاغل هستید و روزی بازنشسته خواهید شد، از همین حالا این موارد را در ذهن داشته باشید:
  • شاید تعجب‌آور باشد اما بسیاری از زنان در اندیشیدن به اهداف مالی شخصی خود و استقلال از همسر و خانواده، شکست می‌خورند. یادتان باشد که این اصلا خودخواهانه نیست، شما باید در کنار مسئولیت‌هایتان، مجالی برای اهداف شخصی خود داشته باشید.
  • حداکثر سه‌چهارم درآمد خود را به مشارکت مالی در محیط خانواده اختصاص دهید. این موضوع سبب می‌شود علاوه بر مشارکت در مشکلات مالی خانواده، دقیقا بدانید چه قدر پول خواهید داشت و با پولتان چه خواهید کرد. آیا تا به حال برای پس‌انداز برای رسیدن به خواسته‌های خودتان اقدام کرده‌اید؟ اگر نه، کار بهتری هم سراغ دارید که بشود با پولتان برای خودتان انجام بدهید؟
  • آیا پس‌اندازی برای روز مبادا و مواجهه با مشکلات احتمالی مانند بیماری‌های غیرمنتظره یا از دست دادن و تغییر شغل خود دارید؟ منظور از پس‌انداز، پول نقد یا حساب بانکی معادل حداقل سه تا شش ماه حقوق است.
  • ریسک‌های بالقوه برنامه زندگی شما چیست؟ یادتان باشد که عواملی مثل طول عمر زیاد در دوران بازنشستگی، تورم، نوسانات بازار و هزینه‌های بالقوه درمانی می‌توانند به صورت قابل‌توجهی روی نقشه‌ها و برنامه‌های شما تاثیرگذار باشند. شما باید با نظم و منطق بیشتری پس‌انداز کنید و پول بیشتری را برای مدیریت بحران کنار بگذارید.
  • به سرمایه‌گذاری روی زندگی حرفه‌ای خود ادامه دهید. هیچ چیزی نباید شما را از ارتقا شغلی، دریافت گواهی‌های مهارتی، مقاطع تحصیلی بالاتر و رشد دور کند. البته که شاید پیشامدهای زندگی قدری برنامه‌ها و زمان‌بندی‌هایتان را جابجا کند و لازم است انعطاف‌پذیر باشید، اما بیخیال مسیر پیشرفتتان نشوید. مبارزه با موانعی که در سر راه رشد دارید، خودش در افزایش آمادگیتان برای مواجهه با مسائل دوران بازنشستگی موثر خواهند بود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15129 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10754 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2148 بازدید