2709
پاره شدن کیسه آب پایان بارداری است؟!

پاره شدن کیسه آب پایان بارداری است؟!

1398/02/25 بازدید39359
نی نی سایت: پاره شدن کیسه آب، برای بسیاری از زنانی که انتظار تولد اولین فرزند خود را می‌کشند، اتفاقی مبهم یا حتی هراس‌آور است. اتفاقی که هر مادر، به شکلی متفاوت آن را تجربه می‌کند و هیچ کس توان مشخص کردن زمان و مکان رخ دادنش را ندارد.

از چه حرف می‌زنیم؟

فرزند شما در تمام این نه ماه، در کیسه‌ای به نام کیسه آمنیوتیک زندگی کرده و مایعی به نام مایع آمنیوتیک، زندگی در رحم را برای او ممکن کرده است. کیسه محافظ جنین، ممکن است در هر لحظه از بارداری سوراخ یا پاره شود. اگر کیسه آمنیوتیک یا همان کیسه آب در زمان مناسب از این مایع خالی شود، زمینه برای آغاز فرایند زایمان فراهم می‌شود و اگر پارگی زودرس آن اتفاق بیفتد، حیات جنین تهدید می‌شود.

چه اتفاقی می‌افتد؟

در لحظه پاره شدن کیسه آمنیوتیک، مایعی روشن و گرم از واژن مادر خارج می‌شود و ظرف چند ساعت درد زایمان آغاز می‌شود. پارگی کیسه آب، برای بع‍‌ضی از زنان شبیه تخلیه ناگهانی و با فشار مایع آمنیوتیک از بدن است و برای بعضی دیگر، خود را با خیس شدن لباس زیر، یعنی چیزی شبیه به نشت ادرار نشان می‌دهد. چه شما پاره شدن کیسه آب را با شدت و فشار تجربه کنید و چه تنها به وقوع آن شک کرده باشید، باید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید. چراکه خالی شدن کیسه از مایع آمنیوتیک، امکان ورود میکروب به واژن یا وقوع مشکلات دیگر برای جنین را فراهم خواهد کرد.

جان جنین به خطر افتاده؟

اگر قبل از هفته 37 بارداری، این اتفاق را تجربه کنید، دچار پارگی زودرس کیسه آب شده‌اید. در چنین شرایطی، شما و فرزندتان به مراقبت های پزشکی جدی تری نیاز خواهید داشت.
البته گرچه برخی از مادران، در زمان مناسب پارگی کیسه آب را تجربه می‌کنند اما انقباضات رحمی، حتی تا 24 ساعت پس از این اتفاق سراغشان نمی‌آید. در این شرایط، احتمالا مداخلات پزشکی دیگری برای خروج به موقع نوزاد از رحم مادر، صورت خواهد گرفت. در صورت گذشت 24 ساعت از زمان خارج شدن مایع آمنیوتیک از بدن و شروع نشدن فرایند زایمان، احتمالا پزشکان تزریق آنتی‌بیوتیک به مادر را تجویز می‌کنند.

چقدر تا زایمان مانده؟

خارج شدن مایع آمنیوتیک از بدن مادر، به معنای نزدیک بودن زمان تولد نوزاد نیست. اغلب مادران تا ساعت‌ها پس از این اتفاق، انقباضات رحمی را تجربه نمی‌کنند و برخی از آنها، حتی بدون مداخلات پزشکی ( مانند کمک گرفتن از آمپول فشار) باز شدن دهانه رحم را تجربه نمی‌کنند. به همین دلیل، پزشکان معتقدند در صورت پاره شده کیسه آب، نیازی نیست که مادران با عجله و نگرانی، به بیمارستان مراجعه کنند؛ اما اگر مایع خارج شده از بدن بدبو، سبز رنگ یا تیره و همراه با خون‌ریزی باشد، مراجعه فوری به بیمارستان‌ها الزامی خواهد بود.

مادران چه می‌گویند؟

مادران در کشورهای مختلف جهان، تجربیات خود را در مورد لحظه پاره شدن کیسه آمنیوتیک، به شیوه‌ای متفاوت روایت کرده‌اند. شاید خواندن تجربیات آنها، به شما برای شناخت بهتر این لحظه فراموش نشدنی، کمک کند:
  • یک عالمه آب از بدنم به سمت زمین سرازیر شد و فرش را حسابی خیس کرد.
  • احساس خیلی عجیبی بود. ناگهان مایعی از بدنم بیرون پرید.
  • انگار یک سطل آب خالی شد و چند لحظه بعد، با فشار دیگری از بدنم مایعی خارج شد.
  • انگار سیل سرازیر شد.
  • داشتم به سمت آشپزخانه می‌رفتم که انگار یک تشت آب از بدن بیرون ریخت.
  • یکدفعه مایعی از بدنم بیرون جهید. اصلا شبیه ادرار کردن نبود. شدتش کم نشد. دقیقا انگار حجمی از آب با شتاب خودش را روی زمین پرتاب کرد.
  • مایع گرمی لباسم را خیس کرد و وقتی حرکت کردم حجم بیشتری از آن روی لباس‌زیرم خالی شد.
  • دردی در کار نبود. فقط ناگهان لباسم خیس شد و انگار یک بالن آب در چشم به هم زدنی ترکید.
  • منتظر حجم بیشتری از آب بودم. به خاطر همین فکر کردم که تنها دچار بی‌اختیاری ادرار شده‌ام. چند بار لباس زیرم را عوض کردم اما نشت آب ادامه داشت.
  • احساس خستگی شدیدی کردم. ناگهان گرسنگی هجوم آورد و مایعی از بدنم خارج شد.
  • انگار کیسه آب گرمی از بدنم بیرون پرید و هرچه درونش بود را روی زمین خالی کرد.
  • مثل همان لحظه‌ای است که در زمان پریود حجم زیادی از خون، ناگهان از بدن بیرون می‌جهد.
  • نفهمیدم چه شد. از خواب که بیدار شدم لباس‌زیرم کمی مرطوب بود.
  • هیچ حس خاصی نداشتم! اصلا نفهمیدم چه شد! وقتی بلند شدم صندلی خیس بود.

ارسال نظر شما

login captcha

ممنون خوب بود۱

ممنون خوب بود.


@sahar988888

اره خوب بود

پربازدیدترین ها