2109
از ترش کردن‌های معده در بارداری خلاص می‌شوید

از ترش کردن‌های معده در بارداری خلاص می‌شوید

1396/10/02 بازدید8969
نمی‌دانم شما به آن ترش کردن یا سوزش معده می‌گویید یا اصطلاح دیگری دارید؟ اما اغلب با نوعی احساس سوزش در ناحیه سینه بروز می‌کند که ممکن است به بالاتر از جناغ سینه بیاید یا نیاید اما در هر دو صورت امان آدم را می‌برد. این احساس ناراحتی و سوزش ربطی به قلب هم ندارد. اما مشکل آزاردهنده‌ای است که خیلی از خانم‌های باردار را درگیر می‌کند و اجازه نمی‌دهد از شیرینی‌های دوران بارداری لذت ببرند.
اولین سوالی که پیش می‌آید این است: «چطور از شر این سوزش سر دل خلاص شوم که آسیبی به جنینم نرسد؟ یا اصلا علت شیوع این مشکل در بارداری چیست؟»
در جریان هضم غذا به طور طبیعی، غذا از لوله‌ای به نام مری باید پایین برود تا به معده برسد. در انتهای پایینی مری دریچه‌ای عضلانی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد غذا و اسید معده به درون مری بازگردد. اما در کسانی که دچار سوزش سر دل یا بازگشت اسید معده به مری می‌شوند، ترشح زیاد اسید یا برگشت آن به مری در محل جناغ سینه درد یا سوزش ایجاد می‌کند. علتش هم اغلب شل شدن دریچه پایینی مری است که در دوران بارداری، به علت تغییرات هورمونی خانم حامله بیشتر از حالات دیگر اتفاق می‌افتد، به خصوص وقتی که خانم باردار بعد از خوردن حجم زیادی غذا دراز می‎کشد. علاوه بر این مشکلات ساختاری قبل از بارداری و همچنین علت‌های مکانیکی مانند فشار رحم روی معده هم هست.
 

چه باید کرد؟

مثل همیشه اولین قدم برای درمان، تغییر سبک زندگی است که هم در طب مدرن و هم در طب سنتی ایرانی توصیه می‌شود:
غذاهای پر ادویه و اسیدی را از برنامه غذایی خود حذف کنید. مصرف کافئین و شکلات را کم کنید و از مصرف دخانیات خودداری کنید. اصلاح غذا اصلی‌ترین درمان است. غذای چرب کمتر استفاده کنید. خوراکی‌هایی با مزاج سرد و تر مانند ماست و دوغ و غذاهای ترش کمتر استفاده کنید زیرا در طب ایرانی شایع‌ترین علت این مشکل وجود بلغم اضافی در معده است که با خوردن این نوع غذاها بیشتر می‌شود.
حجم غذا و مایعات مصرفی خود را در هر وعده کم کنید. در عوض می‌توانید برای جبران نیاز خود تعداد دفعات خوردن را بیشتر کنید.
بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید. بهتر است 2 ساعت بین غذا و خواب فاصله باشد. به خصوص کم کردن مصرف مایعات از 3 ساعت قبل خواب کمک‌کننده است. در ضمن با گذاشتن چند بالش زیر سر موقع خواب، سر را بالاتر از تنه نگه دارید.

پاکسازی کنید

در مرحله بعد اگر با این توصیه‌ها بهتر نشدید لازم است به پزشک مراجعه کنید. در طب ایرانی در این مرحله وضع مزاج و بیماری‌های آن در بدن شما بررسی می‌شود. شایع‌ترین علت ترش کردن و سوزش معده بالا رفتن میزان رطوبت بدن به علت کم‌تحرکی و خارج نشدن مواد اضافی بدن است. در این شرایط لازم است مواد اضافی درون بدن به خصوص معده تخلیه شود. افزایش فعالیت و پیاده‌روی بیشتر برای افزایش تعریق و پاکسازی بدن در این مرحله کمک می‌کند. می‌توانید با اضافه کردن دارچین، فلفل و زیره به غذا و بهتر کردن هضم غذا تولید مواد زاید بدن را کم کنید. در این مرحله ممکن است پزشک برای دفع رطوبت اضافه و تقویت دهانه انتهایی مری از داروهای گیاهی مانند گلقند که ترکیبی از گل سرخ و عسل است؛ استفاده کند.

معده را تقویت کنید

خوردن خوراکی‌های مقوی معده مانند رب به، شربت به، مربای به، مربای سیب و بالنگ و همچنین انار ملس، اجازه نمی‌دهد دهانه انتهای مری خیلی شل شود و اسید معده بالاتر بیاید.
با مالیدن روغن مصطکی روی معده شب تا صبح هم می‌توانید معده را بیشتر تقویت کنید.
اگر همه این نکات را انجام دادید و باز هم دچار سوزش سر دل شدید، نوشیدن شربتی از گلاب و نبات با آب داغ به شکل جرعه جرعه کمک می‌کند تا سوزش شما تسکین پیدا کند.
اگر با تمام این کارها مشکلتان حل نشد حتما به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16139 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11474 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2469 بازدید