2109
با خیال راحت هندوانه بخورید!

با خیال راحت هندوانه بخورید!

1396/09/29 بازدید2616
یک خبر تکان‌دهنده تلگرامی دیگر: «هندوانه‌هایی که برای شب یلدا می‌خرید، اگر دارای شکاف و حفره‌های زیاد بود، نخورید! این هندوانه‌ها غیرارگارنیک هستند و باعث رشد تومورهای بدخیم، مشکلات گوارشی، تهوع و اسهال می‌شوند»!!!
شاید شما هم مثل من فکر می‌کردید که وقتی هندوانه‌ای را باز می‌کنید و می‌بینید که مغزش چاک خورده، یعنی حسابی شیرین است و در انتخابش گل کاشته‌اید!
اما حالا با خواندن این خبر ترسناک، وحشت به دل‌تان می‌افتد که «یعنی حتی دلخوشی هندوانه خوردن شب یلدا را هم باید فراموش کنیم»؟!
آیا واقعا یک هندوانه خوردن شب یلدا می‌تواند اینقدر خطرناک و به قیمت سلامت و جان‌مان تمام شود؟! یلدای امسال هندوانه نخوریم که مبادا تومور دربیاوریم؟! پس حساب آن همه هندوانه‌های قاچ‌خورده‌ای که تا به حال خورده‌ایم چه می‌شود؟! نکند مضراتش بعدا خودشان را نشان دهند؟
همه این سوالات باعث شد پیگیر این خبر شویم و درست و غلطش را پیدا کنیم؛ پس با «دکتر ویدا اخوان»، دکترای مهندسی کشاورزی صحبت کردیم و شما می‌توانید اصل موضوع را در ادامه از زبان ایشان بخوانید.

فقط ‌کم‌آب است!

به هیچ‌وجه با دیدن ترک‌های داخل مغز هندوانه نمی‌توان نتیجه گرفت که این هندوانه غیرارگانیک است! در واقع ترک‌های داخل هندوانه به خاطر كم‌آبي در دوره رشدي گياه يا روش‌هاي نادرست انبارداري يا بيش‌انبارداري (نگهداري به مدت طولاني) ایجاد می‌شود که این اتفاق‌ها به خصوص در هندوانه‌هایی که برای شب یلدا انبار می‌شوند، زیاد رخ می‌دهد.
ضمن اینکه این میوه قبل از اینکه به زمان برداشت برسد، آب زیادی دارد و هرچه از زمان برداشتش مي‌گذرد، بافتش نرم‌تر و آبش كمتر می‌شود و به این ترتیب بافت هندوانه ترک می‌خورد.

به ظاهرش نگاه نکنید!

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند باعث ایجاد شکاف‌های داخل هندوانه شود، عارضه‌ای به نام Hollow heart است که یک مشکل فیزیولوژیکی است و هیچ ویروس، باکتری یا قارچی در آن دخالت ندارد؛ بنابراین مشکل خطرناکی نیست و صرفا باعث کاهش بازارپسندی و تنزل مرغوبیت هندوانه است.
از جمله عواملی که باعث بروز عارضه Hollow Heart در هندوانه می‌شود، می‌توان به اختلال در مرحله انگیزش دانه اشاره کرد که عمده‌ترین علت این اتفاق است. اما اختلالات دیگری در مبحث آبیاری یا گرده‌افشانی هم می‌توانند چنین عارضه‌ای را به دنبال داشته باشند.
در هر صورت، هندوانه‌ای که به این شکل از درون شکاف و ترک دارد، صرفا دچار یک عارضه فیزیولوژیکی است که هیچ مشکلی برای مصرف‌کننده‌اش ایجاد نمی‌کند.

باعث رشد تومور بدخیم هم نمی‌شود!

در بحث استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی و آبیاری با فاضلاب که در برخی مناطق اطراف تهران و بعضی شهرها اتفاق می‌افتد، باید تاکید کنم که این نگرانی‌ها بیشتر در مورد سبزیجات برگی وجود دارد چراکه تجمع نيترات در گياهان را به دنبال دارد. با مصرف مکرر و طولانی‌مدت این گیاهان آلوده نیترات در خون انسان تجمع می‌یابد و تحت شرايطی خاص (که در شيرخواران و كودكان مهياتر است) نيترات به نيتريت تبدیل می‌شود. در نتيجه هموگلوبين خون كاهش يافته و به دنبال آن هم كاهش اكسيژن خون رخ می‌دهد و ممکن است عوارضی مثل تنگی نفس و ... رخ دهد.

هندوانه و اسهال؟!

آنطور که در این خبر تلگرامی آمده، ارگانیک و غیرارگانیک بودن هندوانه ربطی به ایجاد مشکلات گوارشی و اسهال و تهوع ندارد! مصرف بیش از حد هندوانه، حتی هندوانه‌های کاملا ارگانیک هم می‌توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش و اسهال شوند؛ چراکه هندوانه دارای مقدار زیادی لیکوپن است. این ماده همان رنگدانه‌ای است که باعث رنگ قرمز این میوه می‌شود. ضمن اینکه یک آنتی‌اکسیدان خوب برای دفع سموم و رادیکال‌های آزاد از بدن هم به حساب می‌آید. اما مصرف بیش از حد لیکوپن باعث مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، اسهال، سوءهاضمه و نفخ می‌شود و بروز این مشکلات ربطی به ارگانیک یا غیرارگانیک بودن آن ندارد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16241 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2631 بازدید