2109
 واقعا خوردن مرغ نیم‌پز فلج می‌کند؟

واقعا خوردن مرغ نیم‌پز فلج می‌کند؟

1396/09/26 بازدید2662
«مرغ نیم‌پز می‌تواند منجر به فلج اندام شود؛ محققان نوعی باکتری در مرغ نیم‌پز یافته‌اند که می‌تواند منجر به بروز سندرم گیلن‌باره (GBS) شود، این سندرم علت فلج عصبی- عضلانی است».
احتمالا تا الان دیگر این خبر در تلگرام به دست‌تان رسیده و حسابی ترسیده‌اید! شاید هم دنبال دلیل و مدرک بگردید که آیا این خبر درست است یا نه! البته ممکن است خیلی سریع و بدون تحقیق این خبر را برای عزیزان‌تان هم ارسال کرده باشید تا آنها را از خطری که در کمین‌شان است، آگاه کنید.
همین ترسناک بودن خبر باعث شد ما هم برای اطمینان از صحت و سقم آن، با «دکتر آراسب دباغ‌مقدم» ، متخصص علوم غذا و صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، در این خصوص گفتگو کنیم که در ادامه می‌خوانید.
 

مرغ می‌تواند فلج کند؟!

برای تعیین درستی یا غلط بودن این خبر که «مرغ نیم‌پز می‌تواند منجر به فلج اندام شود» باید اول این به این موضوع بپردازیم که اصولا «مرغ» چه ارتباطی با سندرم «گیلن‌باره» و فلج عصبی-عضلانی دارد. در واقع اگر باکتری «کمپیلوباکتر» در مرغ وجود داشته باشد، می‌تواند مشکلاتی را در بدن فرد مصرف‌کننده مرغ ایجاد کند که یکی از آنها سندرم «گیلن‌باره» است.
«کمپیلوباکتر» شایعترین میکروارگانیسم در مسمویت غذایی است که عموما به خاطر مصرف گوشت خام یا آلوده طیور با علائم دل پیچه، دل درد، اسهال و تب افراد را درگیر می‌کند و در موارد نادری هم باعث سندرم «گیلن باره» می‌شود.
سندرم گیلن‌باره نوعی سندرم عصبی است که می‌تواند منجر به فلج اعضا و حتی مرگ شود.
اما خوشبختانه از آنجا که تمام مرغ‌ها کمپیلوباکتر ندارند و بر فرض که فردی بر اثر مصرف مرغ آلوده، دچار کمپیلوباکتر شود، قرار نیست حتما دچار گیلن‌باره شود! در واقع موارد ابتلای این‌چنینی افراد به گیلن‌باره، در تمام دنیا به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد!
بنابراین به هیج‌وجه نباید ذهن خود را درگیر چنین اتفاق نادری کنید و کلا از مرغ و طیور بیزار شوید!

چه مرغ‌هایی کمپیلوباکتر دارند؟

اگر موقع کشتار مرغ، دقت لازم انجام نشود و گوشتش آلودگی مدفوعی پیدا کند، یعنی محتویات شکمی و روده‌ای مرغ روی گوشتش بریزد، احتمال دارد مشکلاتی از جمله آلودگی به کمپیلوباکتر پیش بیاید. با این حال در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظارت سازمان دامپزشکی، این مرغ‌ها چندین بار تمیز و شسته می‌شوند تا مشکلی از لحاظ سلامت برای مصرف‌کننده ایجاد نکند؛ بنابراین مطمئن شوید مرغی که تهیه می‌کنید، در کشتارگاه مجاز تهیه شده باشد.
ضمنا همانطور که قبلا هم اشاره شد، قرار نیست هرکسی که دچار کمپیلوباکتر شد، گیلن باره هم بگیرد! دچار شدن یا نشدن به گیلن باره، بسته به واکنش بدن فرد به این باکتری و همینطور وضعیت سیستم ایمنی و سیستم عصبی و بسیاری موارد دیگر متفاوت است و صرفا در موارد نادری است که فرد دچار این سندرم می‌شود.

فقط مرغ خطر دارد؟

نه فقط مرغ که بلدرچین و بقیه ماکیان هم ممکن است آلوده به «کمپیلوباکتر» باشند اما اگر شما مرغ و بلدرچین و ... مصرفی خود را از فروشگاه‌ها یا کشتارگاه‌های مجاز تهیه کنید، اصلا نباید نگران آلودگی این مواد به «کمپیلوباکتر» باشید.
 

بی‌خودی نترسید

همانطور که قبلا هم گفته شد، خطر آلوده بودن طیور به کمپیلوباکتر و همینطور ابتلای فرد مصرف‌کننده این گوشت آلوده، به سندرم گیلن‌باره بسیار نادر است و هشدار دادن به مردم درباره موارد نادر، سودی ندارد.
تنها مواردی که افراد باید همیشه در تهیه مرغ و طیور و البته سایر گوشت‌ها رعایت کنند، این است که حتما از فروشگاه‌های مجاز خرید کنند، مرغی بخرند که تحت نظر سازمان دامپزشکی کشته شده و چه بهتر که بسته‌بندی شده هم باشد.
ضمن اینکه از مصرف گوشت خام یا نیم‌پخته مرغ و طیور بپرهیزید. برای شناسایی مرغ و گوشتی که کامل پخته شده و عوامل بیماری‌زایش همین «کمپیلوباکتر» و .... در آن از بین رفته باشد، دو راه وجود دارد: راه تجربی و روش علمی.
در روش علمی، استفاده از دماسنج مخصوص اندازه‌گیری دمای پخت مواد است که عموما در هتل‌ها و رستوران‌های بزرگ کاربرد دارد و می‌تواند دمای عمقی گوشت و مرغ را اندازه‌گیری کند. در این روش، اگر دمای عمق ضخیم‌ترین بخش مرغ موقع پخت به ۷۵ درجه سانتی‌گراد رسیده باشد، می‌توانید مطمئن شوید که مرغ کاملا پخته و بی‌خطر است.
اما در حالت تجربی بعضا تغییر رنگ مرغ ملاک قرار می‌گیرد و زمانی‌که مرغ از رنگ صورتی به حالت سفیدی که یک مرغ پخته دارد، می‌رسد و آبی که مرغ در آن می‌پزد نیز، از حالت کدر خارج شده و نسبتا شفاف می‌شود، می‌توانید از پخت کامل مرغ مطمئن شوید.
مرغ‌های بریان رستورانی یا جوجه کباب‌هایی که روی باربکیو تهیه می‌شوند و عموما ظاهر خوش‌رنگ و کاملا برشته‌ای دارند، ممکن است گاهی مرکز‌شان نپخته و صورتی‌رنگ باقی مانده باشد که خوب است این قسمت‌ها مصرف نشود.

ارسال نظر شما

login captcha

سپاس از این مطلب  آموزنده 👍

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11588 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3501 بازدید