2709
می‌توان در بارداری هم رژیم گرفت؟

می‌توان در بارداری هم رژیم گرفت؟

1396/09/05 بازدید2670
بی‌بی چک نشان داده که تا چند ماه آینده قرار است یک موجود کوچک به خانواده شما اضافه شود؟ همین که خط جدید را روی بی‌بی چک دیدید یا چندین و چند کیلو اضافه وزنی افتادید که روی هم تلنبار کردید؟ از اضافه وزن دوران بارداری وحشت دارید؟ قبل از رژیم گرفتن این مطلب را با دقت بخوانید.

در بارداری رژیم ممنوع

رژیم گرفتن در بارداری برای کاهش وزن خط قرمز جدی در دوران بارداری است مگر اینکه این کاهش وزن توصیه اکید پزشک معالج‌تان باشد. اگر در حال حاضر در حال پیروی از رژیم کاهش وزن هستید، بلافاصله باید رژیم‌تان را قطع کنید. رژیم‌های کاهش وزن در این دوران جنین را در معرض سوء تغذیه قرار می‌دهد و باعث دریافت ناکافی ویتامین‌ها، املاح و... می‌شود. در واقع توصیه اصلی به همه خانم‌ها، افزایش وزن در دوران بارداری است اما این افزایش کاملا بستگی به وزنی دارد که شما قبل از بارداری داشته‌اید.
  • اگر دچار چاقی هستید در بارداری باید 5 تا 9 کیلو وزن اضافه کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید میزان اضافه وزن توصیه شده برای شما حدود 7 تا 11 کیلوگرم است.
  • اگر پیش از بارداری وزن‌تان نرمال بوده باید در این دوران 13 تا 18 کیلوگرم وزن اضافه کنید.

عوارض رژیم های کاهش وزن در بارداری

از آنجا که جنین شما تا هفته 40 بارداری برای تغذیه و رشد و نمو به شما وابسته است، رژیم گرفتن در دوران بارداری می‌تواند یک تهدید جدی برای جنین باشد. کاهش وزن‌های شدید در این دوران با تولد نوزاد نارس، مرده‌زایی، نارسایی قلبی جنین، دیابت بارداری، پرفشاری خون در دوران بارداری، پره‌اکلامسی، آپنه خواب و تشکیل لخته‌های خونی به ویژه در پا و عفونت در مادران همراه است.

چرا بعضی ها در بارداری لاغر می شوند؟

اگرچه رژیم گرفتن در بارداری ممنوع است اما بعضی از خانم‌ها در این دوران به خصوص در چند هفته اول لاغر می‌شوند و چند کیلویی از وزن‌شان کم می‌شود. البته این مسئله در سه ماهه اول تا حدودی طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. علت این کاهش وزن تهوع و استفراغی است که اغلب صبح‌ها گریبان خانم‌های باردار را می‌گیرد و این وضعیت در سه ماهه اول بارداری بسیار شدیدتر از هفته 12 به بعد است. این تهوع و استفراغ دریافت غذایی خانم‌های باردار را محدود می‌کند و به شدت اشتهایشان را کاهش می‌دهد. بنابراین کاهش وزن سه ماهه اول بارداری برای تازه مادرها به خصوص اگر از قبل اضافه وزن داشته باشند، مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند چون جنین می‌تواند از کالری‌های اضافه ذخیره شده در بافت چربی استفاده کند
 

پیشگیری از اضافه وزن در بارداری

حالا که با اضافه وزن باردار شدید و امکان کاهش وزن در این دوران هم وجود ندارد آیا معنایش این است که دیگر کاری از دستتان ساخته نیست و باید اجازه دهید این بارداری هر جور که هست جلو برود و وزن شما هر روز روی ترازو بالا و بالاتر. نکته مهم در مورد مادران چاق یا دارای اضافه وزن، کنترل وزن در دوران بارداری است. برای این کار:
1. میزان کالری مصرفی روزانه‌تان را مشخص کنید و بعد با مشورت یک مشاور تغذیه میزان کالری را که در طول بارداری به آن نیاز دارید تعیین کنید.
2. گام بعدی پرهیز از خوردن مواد غذایی ناسالمی است که فقط حاوی کالری و فاقد هرگونه ماده معدنی یا ویتامین، املاح و... هستند. برای حذف کالری‌های اضافه انواع دسرهای آماده، نوشیدنی‌های شیرین شده، نوشابه، لبنیات پرچرب و... را از رژیم غذایی حذف کرده و هرگونه چربی را که در اطراف مرغ و گوشت و... می‌بینید جدا کنید و دور بریزید.
3. از مولتی ویتامین‌های مخصوص دوران بارداری استفاده کنید تا بدون دریافت کالری اضافه بتوانید مواد مغذی مورد نیاز جنین را به او برسانید.
4. در حجم کم اما تعداد دفعات بیشتر غذا بخورید تا از نوسانات شدید قند در خونتان پیشگیری کنید.
5. تا آنجا که پزشکتان اجازه می‌دهد فعالیت بدنی سبک را از برنامه روزانه‌تان حذف نکنید اما ورزش جدیدی که سابقه انجامش را نداشته باشید، شروع نکنید.

همچنین برای دانستن اینکه در دوران بارداری چه چیزهایی بخورید مطلب رژیم غذایی ویژه دوران بارداری را بخوانید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها