2109
نذری‌های ماندگار

نذری‌های ماندگار

1396/08/17 بازدید818
اسم نذری امام حسین (ع) که می آید معمولا یاد دیگ‌های بزرگ برنج و خورشت قیمه و قورمه‌سبزی می‌افتیم و صف‌های فشرده‌ ‌را به یاد می‌آوریم که برای گرفتن غذای خوش عطر و بو و متبرک شده با نام شهید کربلا ایجاد می‌شوند. اصلا نذری‌های محرم و صفر، جزئی از هویت مراسم عزاداری امام حسین (ع) شده و نمی‌شود خلوص و زیبایی آن‌ را نادیده گرفت؛ اما بعضی‌ها دوست دارند نذرشان ماندگارتر از عطر و طعم غذا باشد و در روح و جان آدم‌ها اثر کند؛ اگر شما هم از این گروه هستید می‌توانید اربعین امسال نذری متفاوتی بدهید؛ یک نذری فرهنگی.

کتاب هدیه کنیم

همیشه وقتی می‌پرسند «غذای روح چیست؟» خیلی سریع در جواب می‌گوییم: «کتاب» اما کمتر به این فکر کرده‌ایم که می‌شود همین کتاب را نذر امام‌ حسین (ع) کنیم و به عزادارانش هدیه دهیم. اگر دوست دارید اربعین امسال نذری ماندگار بدهید، کتاب‌هایی در مورد واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.
پدر، عشق و پسر: این کتاب کم‌حجم، وصفی زیبا و پر از احساس است از رابطه‌ امام حسین (ع) و حضرت علی‌اکبر‌. (نویسنده: سید مهدی شجاعی / نشر نیستان)
آفتاب در حجاب: زندگی‌نامه‌ای دقیق و پر جزئیات از حضرت زینب (س) است که تمام سختی‌ها و شیرینی‌های زندگی او را از تولد تا وفات روایت کرده است. (نویسنده: سید مهدی شجاعی / نشر نیستان)
آسمان خون گریه کن: کتابی است در مورد سرنوشت شخصیت‌های مختلف کربلا که برای گروه سنی نوجوان مناسب است. (نویسنده: جعفر ابراهیمی / نشر: کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان)
با ادب چون... اسبی که دو بال داشت: قصه ذوالجناح اسب امام حسین (ع) و وفاداری این حیوان به حضرت است که برای کودکان نوشته شده. (نویسنده: زهرا زواریان / نشر: سوره مهر)
 

نشان کتاب

اگر اهل ذوق و سلیقه هستید و در ضمن دوست دارید خودتان در آماده کردن نذری امام حسین (ع) نقش داشته باشید، می‌توانید نشان کتاب درست کنید. به این ترتیب که نشان کتاب را به هر اندازه‌ای که دلخواه شماست روی برگه یا مقوای A4 با خط‌کش، به هر تعدادی که می‌شود، رسم کنید. بعد می‌توانید حدیثی از امام حسین (ع) روی آن بنویسید و برگه را تکثیر کنید. اگر می‌خواهید نشان کتابتان خوش رنگ و لعاب باشد، آن را روی کاغذهای رنگی کپی کنید و برای اینکه محکم و شق و رق شود، می‌توانید برگه‌ها را لمینیت کنید و در نهایت برش بزنید. به این ترتیب یک نذری متفاوت، اما به درد بخور بین عزادران حسینی پخش کرده‌اید که ماندگار است و پیام امام حسین (ع) را هم روی خود دارد.

سربند و شال

در ایام عزای سید‌الشهدا، خیلی از مردم از نمادهایی مثل شال گردن یا سربند استفاده می‌کنند. می‌توانید به تعداد زیاد سربند یا شال از بازار بخرید و بین عزاداران حسینی پخش کنید. مطمئن باشید نذری متفاوت شما طرفدار زیادی پیدا خواهد کرد؛ خصوصا در بین نوجوان‌ها.

عکاس: علی مجدآبادی

لوازم ‌التحریر

دانش‌آموزان نیازمند در تمام طول سال تحصیلی به لوازم ‌التحریر احتیاج دارند و از اینکه دفتر یا خودکار نو هدیه بگیرند خوشحال می‌شوند. از طرفی در ایام عزای امام حسین (ع) که بیشتر مردم غذا و خوردنی نذر می‌کنند، شما می‌توانید به یاد دانش‌آموزان نیازمند باشید و لوازم‌التحریر نذر امام حسین کنید. اگر دوست دارید، می‌توانید روی کاغذهای کوچک حدیث یا روایتی از امام حسین (ع) یا مطلبی کوتاه در مورد قیام عاشورا چاپ کنید و بسته‌های لوازم‌التحریر را با آن تزیین کنید.

پرچم

نماد سنتی ایام عزای امام حسین (ع)، پرچم مشکی یا حسین و یا اباالفضل است که از قدیم برای مجالس عزاداری و سیاه‌پوش کردن کوچه‌ها استفاده می‌کردند. اگر می‌خواهید نذری ماندگار تری را در نظر بگیرید پرچم عزای امام حسین می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

پیکسل

اگر به دنبال یک نذری شیک و ویژه هستید که به عنوان نمادی از امام‌ حسین (ع) باقی بماند، می‌توانید پیکسل نذر کنید. پیکسل‌هایی که نمادهای عاشورایی دارد به تعدادی که می‌خواهید تهیه کنید و به عزاداران حسینی بدهید. می‌توانید پیکسل‌ها را توی یک سبد زیبا بریزید و به ایستگاه‌های صلواتی بسپارید تا به کسانی که برای گرفتن چای و شربت آمده‌اند پیکسل هم هدیه کنند.
 

چند پیشنهاد ویژه فرهنگی:

«سارا عرفانی»، نویسنده کتاب‌ «پنج‌شنبه فیروزه‌ای»، «لبخند مسیح» و هشت کتاب دیگر است که فعالیت مؤثری در حوزه فرهنگ و مذهب دارد. او عقیده دارد که هر کار فرهنگی را می‌توان نذر امام حسین کرد. او در مورد انجام کارهای فرهنگی پیشنهادهای جالبی دارد:
- اگر فرزند دارید، می‌توانید برای روز اربعین برنامه‌ ویژه‌ای برای آن‌ها ترتیب دهید. فرزندتان را همراه چند کودک دیگر از فامیل یا همسایه‌ها دور هم جمع کنید و برایشان با زبان ساده، داستان شخصیت‌های کربلا را تعریف کنید؛ مثلا داستان علی اصغر (ع) یا حضرت رقیه (س) را برایشان بگویید.
- برای ترویج فرهنگ امام حسین (ع) و عاشورا می‌توانید عکس کارهای فرهنگی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا دیگران هم از فکر شما ایده بگیرند.
- خرید نمادهای محرم و عاشورا برای فرزند خردسالتان هم می‌تواند آموزنده باشد. شاید به نظر شما خریدن یک زنجیر یا سربند فایده‌ زیادی نداشته باشد اما همین کارهای ساده، حال و هوای ایام عزاداری امام حسین (ع) را در ذهن او ثبت می‌کند؛ کاری که صحبت کردن و آموزش کلامی نمی‌تواند انجام دهد.

*عکاس اسلایدر: احسان صادقی

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15770 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11245 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2300 بازدید