2709
استرس در بارداری چه اتفاقی را رقم خواهد زد؟

استرس در بارداری چه اتفاقی را رقم خواهد زد؟

1393/03/07 بازدید3536

  دکتر پروین همتی متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار داشت: استرس برای زنان باردار یکسری زمینه‌هایی دارد که یکی از زمینه‌های آن محیطی و دیگری زمینه ژنتیکی دارد، در زمینه محیطی مثل حمایت خانوادگی و یا مشکلاتی که در خانواده یا محل کار ایجاد می‌شود؛ ممکن است زنان باردار مشکلاتی با همسر یا نگرانی از اینکه آیا مادر مسئولیت‌پذیری خواهد بود یا نه برایشان پیش می‌آید.

معمولا این دسته از افراد که استرس بیش از حد دارند بچه‌هایی به دنیا می‌آورند که 4 یا 5 ماه اول بچه‌های بی‌قراری هستند و معمولا کوویک در این بچه‌ها بیشتر است.

همتی افزود: محققان به تازگی فهمیدند که استرس شدید مادر در دوران بارداری ممکن است موجب (شیزوفرنی) در آینده کودک شود. شیزوفرنی یک بیماری روحی است که در آن فکر تخریب می‌شود و برداشت انسان از واقعیت غیر عادی می‌گردد.

وی عنوان کرد: متأسفانه از هر 50 زن باردار یک نفر به علت استرس بارداری مبتلا به اختلال در خوردن غذا می‌شود و نوزادی کم وزن و نارس به دنیا می‌آورد. منظور از اختلال خوردن، بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا) است که در آن فرد از ترس چاق شدن غذا نمی‌خورد و همچنین (بولیمیا) یا پرخوری عصبی که پس از غذا برای اینکه چاق نشود خود را وادار به استفراغ می‌کند.

همتی تصریح کرد: موادغذایی ضداسترس عبارتند از کربوهیدارت‌ها، مرکبات، اسفناج، چای، شیر، کاهو، سبزیجات خام.

همتی در پایان گفت: زنان بارداری که استرس بیش از حد دارند باید به یک دکتر روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند تا با دکتر مشاوره کنند و یا به صورت دارو درمانی این استرس را کاهش دهند در غیر این صورت مجبور می‌شوند در بخش روانی بستری شوند.

گفتنی است: امگا 3 در کاهش افسردگی بعد از زایمان موثر است.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها