2709
بچه‌ها را چه کلاس‌هایی می‌توان فرستاد؟

بچه‌ها را چه کلاس‌هایی می‌توان فرستاد؟

1396/05/02 بازدید1386

معیارهای عمومی انتخاب کلاس در مورد انواع کلاس‌ها صدق می‌کنند. سوال عملیاتی‌تر این است که بچه‌ها به چه کلاسی بروند بالاخره؟ کلاس‌هایی که برای بچه‌ها وجود دارند خیلی زیاد و درعین‌حال محدود به چندطبقه‌اند. به آن‌ها به تفکیک طبقه‌ای که در آن قرار می‌گیرند می‌پردازیم. بدیهی است انتخاب هرکدام از این طبقه‌ها برای فرزندتان، به استعدادها، علاقه‌ها و توانمندی‌های خودش بستگی دارد. پس، قبل از هر چیزی، باید فرزندتان را خیلی خوب بشناسید و نقاط قوت و ضعفش را واقع‌بینانه دیده باشید.

دنیای کتاب‌خوانی
یکی از راه‌های آموزش به کودکان، آموزش از طریق کتاب‌خوانی است. همچنین کودکانی که در سنین پایین با کتاب آشنا می‌شوند، به‌احتمال بیشتر در آینده هم به کتاب خواندن روی می‌آورند و از مطالعه گریزان نمی‌شوند. کلاس‌هایی وجود دارند که با عناوینی مانند کتاب‌خوانی، قصه‌گویی، قصه‌خوانی در گروه و مانند آن، در گروه‌های همسالان به خواندن یک داستان می‌پردازند. بچه‌های می‌توانند در مورد داستان باهم حرف بزنند. نظرات و تجربیات خود را مطرح کنند. یاد گرفته‌هایشان را باهم به اشتراک بگذراند و به‌طور ضمنی، با کتاب انس بگیرند. همچنین این کلاس‌ها، مهارت‌های کلامی کودک را هم از طریق گوش کردن به داستان و هم از طریق صحبت کردن در جمع افزایش می‌دهند. خبر خوب برای والدینی که خیلی نگران درس‌ومشق بچه‌ها هستند این‌که، این کلاس‌ها، مهارت‌های تحصیلی فرزندان را نیز بالا می‌برند و احتمال موفقیت تحصیلی این کودکان بیشتر است.



زبان‌های خارجی
یکی از کلاس‌هایی که این روزها بسیار موردتوجه قرار رفته، کلاس‌های زبان‌های خارجی و مهدکودک‌ها و مدرسه‌های دوزبانه است. واقعیت این است که اگر می‌خواهید کودکتان زبانی را مانند یک فرد بومی تلفظ کند، قبل از 5 سالگی بهترین زمان است. بعدازاین سن، حساسیت گوش نسبت به برخی تلفظ‌ها کم‌تر می‌شود و نیز مخرج‌های زبانی، انعطاف‌پذیری قبل را ندارند و نمی‌‌توانند همه صداها را تلفظ کنند. البته بهتر است به او فرصت بدهید به زبان مادری خود مسلط شود. سپس آموزش زبان دوم را شروع کنید.
کودکان گیرایی زیادی در زبان‌دارند که قابل‌مقایسه با بزرگ‌ترها نیست. اگر روش به‌کاررفته برای آموزش صحیح باشد و ویژگی‌های کودک در آن در نظر گرفته شود، ‌آن‌ها تا سه زبان را هم می‌توانند بیاموزند. به‌طورمعمول، وقتی کودک پا به مدرسه می‌گذارد، روش آموختنش تغییر می‌کند. در این زمان،‌ آموختن زبان دشوارتر می‌شود! البته هنوز خیلی ساده‌تر از یادگیری زبان در جوانی و بزرگ‌سالی است.
یکی از شاخص‌هایی که به‌خوبی، توانمندی بالای کودکان در آموختن زبان در سنین پایین را نشان می‌دهد، کودکانی هستند که تنها با تماشای فیلم‌ها و تلویزیون به زبانی دیگر، آن زبان را فراگرفته‌اند. یا کودکانی که در خانواده‌های دو یا حتی سه زبانه زندگی می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید یادگیری زبان‌های بیشتر در دوران کودکی، به رشد هوش کودک کمک می‌کند. یادگرفتن هر زبان، به معنای دری به روی یک دنیا و فرهنگ تازه است.


انواع هنرها
هنر مفهومی گسترده و متنوع دارد. می‌تواند به مهارت‌های بصری، مهارت‌های ظریف انگشتان،‌ گوش و ذهن موسیقایی، مهارت‌های بازیگری و یا درک ادبیات و .... برگردد. اگر به ویژگی‌های فرزند خود با دقت توجه کنید، می‌توانید توانمندی‌ها و نقاط ضعف او را بشناسید و با در نظر گرفتن علاقه‌اش،‌ پیشنهادهای بهتری برای یادگیری در اختیار او قرار دهید. می‌توانید از متخصصین هم در این زمینه کمک بگیرید.
آهنر خودجوش و بدون خط و مرز، امکان خوبی برای ابراز احساسات و حل کردن مشکلات عاطفی کودک است. مثلا برای آموختن نقاشی،‌ بهتر است فقط به او ابزار شناسانده شود. همچنین دستش را در انتخاب ابزار دیگر یا استفاده از خلاقیت‌هایش باز بگذارید. فراموش نکنید، ‌بدون قانون و چارچوب! او می‌تواند از این ابزار برای ابراز خودش استفاده کند. اصلا هنر مگر قرار است چیزی جز این باشد؟

یادتان باشد هنر خیلی گسترده است. هنرهای دستی و صنایع‌دستی را هم به لیست کلاس‌های هنری‌تان اضافه کنید. بالاخره باید بچه‌هایی هم باشند که هنرهای دستی اصیل را ادامه بدهند تا این هنرها از بین نروند.



کلاس‌های روان‌شناختی
شاید این دسته از کلاس‌ها به‌اندازه کلاس‌های زبان‌های خارجی و یا نقاشی و مانند آن، آشنا نباشند. اما شاید خیلی بیشتر از آن‌ها در زندگی فرزند شما موثر باشند. کلاس‌هایی که برقراری ارتباط با دیگران، دوست‌یابی، مدیریت خشم، ابراز احساسات، شناسایی احساسات در دیگران، کنار آمدن با احساسات منفی و ... را کودکان،‌ به سبک کودکی می‌آموزند، می‌توانند سهم بسزایی در شکل‌گیری مهارت‌های زندگی در کودک داشته باشند و به او برای داشتن یک زندگی بهتر، شادتر و دارای روابط بهتر کمک کنند. مهم است که این آموزش‌ها توسط متخصص کودک به او داده شود تا نتیجه معکوس نداشته باشد و آسیبی به کودک نرسد.

فعالیت‌های بدنی و کلاس‌های ورزشی
فعالیت بدنی مناسب، هم می‌تواند به افزایش سلامت کودک کمک کند و هم به او اجازه می‌دهد از انرژی فراوان خود بهره بهتری ببرد. به‌علاوه،‌ فعالیت‌های بدنی مانند انواع ورزش‌ها، برون‌ریزی خوبی برای تنش‌های کودک هم می‌توانند باشند. مهم این است که کودک در محیطی دوستانه و امن باشد.
جنبه لذت‌بخش بودن و شکل بازی داشتن فعالیت‌ها مهم‌تر از قوانین، ‌چارچوب‌ها و الگوها و مسابقات است. باید مراقب آسیب‌های فیزیکی و روانی به کودک باشیم. ضربات به‌خصوص به سر، مي‌توانند بسیار آسیب‌زننده باشند. بنابراین،‌ برای شرکت دادن فرزند خود در کلاس‌های ورزشی، قبل از هر چیزی به امنیت فضای کلاس و اهمیت دادن مربیان به این موضوع دقت کنید. نحوه برخورد با کودکان و نیز نظارت مربیان بر ارتباط بین کودکان نیز مهم است. بچه‌های سال‌های آخر دبستان،‌ کم‌کم مفهوم رقابت را بهتر می‌فهمند و وارد رقابت‌های ورزشی شدن می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفسشان کمک کند
.




علوم مختلف
البته معمولا علوم از درس‌ها حساب می‌شوند،‌اما علومی مانند نجوم، در مدرسه آموزش داده نمی‌شوند، حال‌آنکه رصد کردن و تماشای آسمان و فراگیری علوم مربوط به آن خیلی هیجان‌انگیز است. البته شاخه‌های زیادی از علوم در حال حاضر برای بچه‌ها قابل یادگیری نیست، اما بسته به علاقه و کنجکاوی فرزندتان، قدری جستجو کنید شاید کلاس خوبی برایش پیدا کنید و استعدادهایش را شکوفا کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها