2109
4 آسیب ذهنی و 4 سرگرمی درمان‌گر

4 آسیب ذهنی و 4 سرگرمی درمان‌گر

1395/08/16 بازدید9037

نی‌نی سایت: لابد شما هم این توصیه را شنیده‌اید که هر انسانی باید ذهن خود را فعال و پویا نگه دارد تا دچار برخی بیماری‌ها یا ناهنجاری‌هایی که منشا روانی دارند، نشود. فعالیت‌های ذهنی اما مانند داروهای تلخ و درمان‌های دردناک نیستند، بلکه می‌توانند بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده نیز باشند. ما در این مطلب قصد داریم به شما 4 فعالیت مفید را که روی 4 بیماری و مشکل ذهنی تاثیر مثبت دارند، معرفی کنیم. لیلاسادات موسوی‌راد، روانشناس این ناهنجاری‌ها و سرگرمی‌های مفید مرتبط با آنها را برای ما شرح می‌دهد؛

1. از آلزایمر در امان باشید
آلزایمر، «بیماری قرن» نام گرفته است، زیرا تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان به طور چشمگیری در حال افزایش است. بنابراین باید توصیه‌های مربوط به پیشگیری از آن را جدی گرفت و به فعالیت‌های مفید در این زمینه اهمیت داد زیرا بزرگسالانی که از مغزشان کمتر استفاده می‌کنند و فعالیت ذهنی آنها پایین است، در میانسالی بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به این بیماری‎ را پیدا می‌کنند. یکی از راه‌هایی که برای فعالیت ذهنی وجود دارد، توجه به بازی و سرگرمی‌هایی است که ذهن شما را درگیر می‌کند، شطرنج و تمامی بازی‌های فکری جزو این دسته هستند که علاوه بر سرگرمی و نشاط شما را در مقابل این عارضه ایمن نگه می‌دارند. علاوه بر این پیاده‌روی و ورزش روزانه تاثیر خوبی در سلامت ذهن شما خواهد داشت.

2. با افسردگی مقابله کنید
افسردگی این روزها پیر و جوان نمی‌شناسد و افراد بسیاری در سطوح مختلف با این مشکل دست به گریبان هستند. یکی از اقدامات موثر در مقابله با افسردگی تقویت روحیه نشاط و شادی در فرد است و بازی و سرگرمی وسیله خوبی برای رسیدن به این هدف است. اما مقصود ما از بازی تنها به کار‌های سرگرم‌کننده محدود نمی‌شود. به عنوان مثال فعالیت‌های هنری مانند نقاشی‌کشیدن و گوش‌دادن به موسیقی نیز همان کارکرد را دارد و به همان میزان می‌تواند تاثیر مثبت در روحیه فرد داشته باشد. بنابراین هر نوع فعالیتی که فرد از آن احساس رضایت داشته باشد و به او روحیه و انگیزه ببخشد نوعی بازی و در مقابله با افسردگی مفید است. همین‌طور ورزش‌های مختلف که به افراد توصیه می‌شود، زیرا ورزش، استرس و هیجانات منفی را دفع می‌کند و قدرت تمرکز ذهنی می‌بخشد تا شما برای دیگر فعالیت‌های‌تان آماده باشید.

3. ضعف حافظه را به فراموشی بسپارید
متاسفانه آمار شکایت از پایین‌آمدن بهره‌وری ذهنی در میان خانم‌های خانه‌دار بیشتر دیده می‌شود. مخصوصا زنانی که بعد از زایمان کمی از قدرت جسمی خود را از دست می‌دهند و با خانه‌نشینی و توجه به مشغولیات ذهنی محدود باعث پایین آمدن قدرت ذهنی خود نیز می‌شوند. اغلب آنها پس از مدتی دچار فراموشی و ضعف حافظه می‌شوند. ما می‌توانیم به این دسته از خانم‌ها بازی‌های فکری پیشنهاد دهیم که به تنهایی و بدون تحرک زیادی قادر به انجام آنها باشند تا علاوه بر توجه به محدودیت‌هایی که با آنها مواجه هستند، امکانات لازم برای انجام را به آنها بدهد. جدول‌های حروف و مخصوصا اعداد که به جدول سودوکو معروف هستند از جمله این بازی‌هاست که تاثیر خوبی در ورزش ذهن دارد.

4. وسواس خود را کنترل کنید
می‌توان گفت که وسواس شست‌وشو نیز از جمله ناهنجاری‌هایی است که در میان زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و در میان زنان خانه‌دار نیز بیشتر از زنان شاغل. خانم‌های خانه‌دار به علت محدود بودن در فضای خانه و انجام هر روزه برخی از فعالیت‌های تکراری که ذهن‌شان را همزمان درگیر افکار استرس‌زا و مزاحم می‌کند، زمینه بروز این مشکل را بیشتر از دیگران دارند. برای حل مشکل وسواس به فرد توصیه می‌شود که با ورزش و کارهای هنری خود را مشغول کند. همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم ورزش مرتب و روزانه، یکی از فاکتورهای تضمین‌کننده سلامت ذهنی است. کارهای هنری که نیاز به ظرافت و دقت نظر بالایی دارند، مانند انواع بافت‌های ظریف که با دست انجام می‌شود (قلاب‌بافی، سوزن‌دوزی و...)، از جمله فعالیت‌های مفید برای مقابله با این مشکل است.

ارسال نظر شما

login captcha
خیلی خوب مرسییی

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7550 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5479 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15012 بازدید