2109
وقتی ذرت‌ها مکزیکی می‌شوند!

وقتی ذرت‌ها مکزیکی می‌شوند!

1395/08/12 بازدید12376

نی‌نی سایت:این روزها خوراکی‌ها و میان‌وعده‌های تابستانی مثل انواع آب‌میوه‌ها، بستنی و فالوده و نوشیدنی‌های خنک از پیشخوان مغازه‌ها جمع شده و جای خود را به محصولات گرم داده‌اند. کافه‌ها شلوغ می‌شوند و انواع چای و قهوه رونق بیشتری می‌گیرند. میان‌وعده‌های کوچک نیز مانند اسنک و ذرت مکزیکی و سمبوسه‌های داغ مشتریان بیشتری دارند.
شاید یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین خوراکی‌های دو فصل سرد سال، ذرت مکزیکی باشد. چون شما حتما در هر خیابان و سر هر گذری که باشید می‌توانید یک دکه کوچک پیدا کنید که صرفا به اندازه آن دیگ گود استیل با در محدبش جا اشغال کرده‌اند ولی بوی آویشن آنها تا چند متر آن طرف‌تر به مشام برسد. اما در مورد خواص یا مضرات این خوراکی خوشمزه چقدر می‌دانیم؟ برای اینکه بخواهیم درباره ذرت مکزیکی صحبت کنیم باید ابتدا ذرت را بهتر بشناسیم.

خواص ذرت چیست؟
ذرت دانه‌ای است سرشار از خواص متعدد که به چند روش مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. در مناطقی از جهان که کشت ذرت به جای گندم و جو، بیشتر رواج دارد از آرد آن برای تهیه انواع نان یا کیک و شیرینی استفاده می‌شود. اما در کشور ما دانه ذرت به صورت پخته شده و در غذا یا سالاد و نیز به صورت کبابی و به عنوان یک میان‌وعده در گردش و تفریح مصرف می‌شود. ذرت حاوی مقدار زیادی اسید فرولیک است که خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد. همچنین حاوی ویتامین‌های مختلف گروه B مانند: B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (پانتوتنیک اسید)، B6 (ریبوفلاوین)، B9 (فولات) و نیز ویتامین C است. و مواد معدنی چون پتاسیم، فسفر و منگنز در این ماده غذایی موجود است. ذرت دوست قلب و پایین آورنده فشار خون و موثر در رفع گرفتگی‌های عروق است. همین طور به دلیل فیبر بالایی که در خود دارد، باعث کاهش قند خون و برای افراد دیابتی نیز مفید است.

ذرت وقتی مکزیکی شود، باز هم مفید است؟
سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا ذرت مکزیکی نیز محصولی مفید برای قلب و فشار خون و قند خون است یا خیر؟ حقیقت این است که ذرت در فرآیند پخت نه تنها خواص خود را از دست نمی‌دهد، بلکه به دلیل برخی از فعل و انفعالات برخی از مواد مغذی آن مانند آنتی‌اکسیدان افزایش پیدا می‌کند و در در بافت آن آزاد می‌شوند. بنابراین برخلاف سبزیجات دیگر که در اثر پخت بخشی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند ذرت از این آسیب ایمن است. اما آیا با افزودن سس‌های چرب که در ذرت مکزیکی خوشمزه استفاده می‌شود، می‌توان ادعا کرد که این خوراکی همچنان دوست قلب است؟ یا استفاده از کره، کالباس، نمک و پنیر پیتزا نیز باعث می‌شود از ذرت سالم، چیزی باقی نماند و حاصل یک خوراکی، پرکالری، چرب و شور باشد که باید مصرف را تا جای ممکن محدود کرد.

مکزیکی سالم در خانه
اما چطور می‌توان از این خوراکی خوشمزه چشم پوشید؟ ما به شما توصیه می‌کنیم که به جای صرف نظر کامل، روش خود را عوض کنید. بهتر است به جای تهیه ذرت مکزیکی از بیرون از خانه که از بهداشت و سلامت آنها نیز کمال اطمینان را ندارید و برای شما مقرون به صرقه هم نیست، خودتان اقدام به تهیه این میان‌وعده به صورت سالم و بهداشتی در منزل کنید. شما می‌توانید با افزودن و کم کردن برخی مواد غذایی از این ترکیب آن را به صورت سالم‌تر و مفیدتری تهیه کنید و به راحتی و با آرامش خیال در اختیار کودک‌تان و دیگر اعضای خانواده قرار دهید. به این شکل که به جای اضافه کردن کره، کمی روغن مایع به آن اضافه کنید که هر چه میزان آن کمتر باشد بهتر است و ترجیحا از روغن زیتون برای این کار استفاده کنید. سپس به جای اضافه کردن سس‌های چرب و مضر از مقداری اویه و در صورت تمایل کمی ماست برای ساخت این ترکیب استفاده کنید و میزان پنیر پیتزا موجود در آن را به حداقل ممکن برسانید یا به کلی حذف کنید.

ارسال نظر شما

login captcha
واقعا ذرت همه جوره خوشمزه اس
اون که دیگه مکزیکی نمیشه البته ذرت خالیشم خوشمزه س😋
وا ماست توذرت شماکه همه چیوحذف کردی بهترنیست کنسرو ذرت میل کنیم 😳
ذرت و قارچ و یکم آبلیمو مخلوط کنین بهش یکم مایونز کم چرب با فلفل و کمی پنیر پیتزا و آویشن اضافه کنین خیلی خوشمزه میشه
چقدر ذرت مفید بوده و نمدونستیم اتفافا توی شهر ما امسال انقدر ذرت شیرین شیرین بوده
دیگه اینکه ذرت مکزیکی نمیشه اخه

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16201 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11495 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2544 بازدید