2109
5 راهکار برای جلوگیری از سرماخوردگی

5 راهکار برای جلوگیری از سرماخوردگی

1395/07/27 بازدید15913

نی‌نی سایت: فصل سرما که شروع می‌شود و اولین بادهای پاییزی به تن‌مان می‌خورد، ترس از مریضی و سرماخوردگی هم آغاز می‌شود. مخصوصا که در اطراف ما کسانی به تدریج دچار سرماخوردگی می‌شوند و اولین آژیرهای خطر را به صدا درمی‌آورند! شاید شما هم این روزها مواردی را از ابتلا به سرماخوردگی مشاهده کرده باشید. برای اینکه خودتان و فرزندان‌تان از مریضی دور باشید و جلوی بیماری را حتی‌المقدور بگیرید راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید به کار ببرید.

1. بدن خود را تقویت کنید
می‌گویند که ویتامین ث در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی موثر است. اما این تاثیر چگونه اتفاق می‌افتد؟ می‌دانیم که این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند و به همین دلیل در جلوگیری از ابتلا به انواع ویروس‌ها و نیز عفونت‌های مختلف می‌تواند موثر باشد. میوه‌ها و مرکبات این فصل نیز سرشار از این ویتامین هستند، مصرف انواع مرکبات شامل پرتقال، نارنج، نارنگی، لیموترش در میان‌وعده‌های می‌توانند نیاز بدن شما را به این ویتامین تامین کنند؛ همچنین میوه‌هایی مانند انار و خرمالو نیز مقادیر قابل توجهی ویتامین ث در خود دارند.

2. روش ساده اما کاربردی
یکی از راه‌های مقابله با ابتلا به عفونت آن هم در محیط دهان استفاده از آب نمک است. این روش ساده و بی‌ضرر را شما می‌توانید همیشه انجام دهید و از ابتلای خود به این بیماری‌ها پیشگیری کنید. کافی است مقداری نمک را در کمی آب گرم حل کرده و آن را قرقره کنید. اگر این کار را هر شب انجام دهید می‌توانید تا حدود زیادی اطمینان حاصل کنید که امسال را بدون سرماخوردگی سپری خواهید کرد. فقط باید توجه داشته باشید که در مقدار نمک زیاده‌روی نکنید و به اصطلاح آب‌نمک را شور تهیه نکنید چون نمک زیاد می‌تواند حنجره و تارهای صوتی شما را آزار دهد.

3. مجوزی برای استراحت طولانی
یکی از مهم‌ترن نکات در عدم ابتلا به بیماری و حتی بعد از بیماری استراحت و خواب کافی است. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که درمان سرماخوردگی فقط خواب است! زیرا کم‌خوابی و خستگی بدن باعث ضعف سیستم ایمنی شده و شما را در مقابل ویروی‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. بهترین کار این است که با مشاهده اولین علائم مریضی در بدن‌تان به خواب خود اهمیت بیشتری دهید و همزمان با انجام کارهای بالا زمان بیشتری را به استراحت بپردازید.

4. بهداشت را فراموش نکنید
همه می‌دانیم که دلیل سرماخوردگی انتقال ویروس به بدن ماست. پس یکی از اقدامات اولیه و بدیهی برای پیشگیری از بیماری این است که خودتان را از تهدید ویروس‌های محیطی ایمن نگه دارید. برای این کار باید فاصله خود را با افراد مبتلا حفظ کنید و از دست دادن، روبروسی و معاشرت طولانی با آنها بپرهیزید. شست‌وشوی مرتب دست‌ها مخصوصا قبل از خوردن غذا نیز نباید فراموش شود. 

5. گرما را به خود هدیه دهید
درست است که عامل بیماری سرماخوردگی ویروس است اما نباید فراموش کرد که ویروس‌ها در اثر سرمای هوا مقاومت بیشتری پیدا می‌کنند و در نتیجه احتمال زنده ماندن آنها در بدن و مبتلا شدن فرد به بیماری بالا می‌رود. علاوه بر این سرما روی قدرت دفاعی بدن شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد و توان کافی برای مقابله با ویروس‌ها را از دست خواهید داد. بنابراین گرم نگه داشتن بدن می‌تواند به جلوگیری از ابتلای شما به بیماری کمک مفیدی کند.

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15762 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11232 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2298 بازدید