2109
احتمال بیشتر یائسگی زودرس در دوقلوها

احتمال بیشتر یائسگی زودرس در دوقلوها

1395/07/17 بازدید5712

نی نی سایت: محققان دانشگاه کورنل در نیویورک با بررسی ۱۷۰۰ زن دریافتند که فرآیند تقسیم رویان‌ در بارداری‌های دوقلو، می‌تواند باعث بروز یائسگی در سنین قبل از ۴۰ سالگی در دوقلوها شود. به طور معمول، از میان هر ۱۰۰ زن، یک نفر یائسگی را پیش از ۴۰ سالگی تجربه می‌کند اما در دوقلوها، از میان هر ۱۰۰ زن، ۵ نفر دچار یائسگی زودرس می‌شوند.

سرپرست محققان، پروفسور راجر گوسدن با بیان نتایج مطالعات در کنفرانس جامعه پزشکی باروری آمریکا در مونترآل کانادا، اظهار کرد که به احتمال زیاد این تفاوت بین دوقلوها و دیگر افراد، ریشه‌ی مولکولی دارند. یکی از این فاکتورهای مولکولی، می‌تواند پیش‌بینی کند که سایز تخمدان‌ها چقدر است و یائسگی چه زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد. زنانی که دوقلو هستند، باید بیشتر مراقب سوابق فامیلی خود باشند زیرا در صورت وجود سابقه یائسگی زودرس در اقوام خود، احتمال کاهش سن باروری‌شان وجود دارد.

البته هنوز مدرکی وجود ندارد که ثابت کند قدرت باروری مردان دوقلو نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار بگیرد. پروفسور گوسدن تأکید می‌کند که این، تفاوت‌های ژنتیکی نیستند که باعث بروز یائسگی زودرس در دوقلوها می‌شوند زیرا هم دوقلوهای همسان و هم دوقلوهای غیرهمسان می‌توانند دچار یائسگی زودرس شوند.

به اعتقاد پروفسور، یکی از دلایل بروز این مشکل در دوقلوها این است که هنگام تقسیم سلولی در رویان‌هایی که در حال تفکیک هستند، سلول‌ها به صورت نابرابر، تقسیم می‌شوند.

 

 

 

منبع: سلامتیسم

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15201 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10809 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2162 بازدید