2109
تسکین میگرن وفشارخون به شیوه«صوت درمانی»

تسکین میگرن وفشارخون به شیوه«صوت درمانی»

1395/06/28 بازدید3887

نی نی سایت به نقل از مهر: در نوع جدید درمان، از امواج صوتی برای ایجاد تعادل در فعالیت مغز افراد به منظور کاهش فشار خون و کاهش علائم میگرن استفاده می شود. در این نوع درمان، فعالیت مغز از طریق سنسورهای متصل به فرق سر خوانده می شود.

سپس این فعالیت به مجموعه اصوات شنیداری تبدیل می شود. این اصوات از طریق هدفون به صورت میلی ثانیه به مغز بازگردانده می شوند. سنسورها با اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز یا امواج مغزی تشخیص می دهند که آیا بین فعالیت طرفین راست و چپ مغز تعادل وجود دارد.

دکتر چارلز تگلر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مغز به آهنگ پخش شده گوش می دهد. و به آن همچون آیینه اکوستیک می نگرد.» در یک مطالعه مشخص شد در ۱۰ مرد و زن کاهش قابل توجه فشار خون بعد از حدود ۱۰ روز و شرکت در ۱۸ جلسه حاصل شد.

این بیماران شاهد میانگین کاهش فشارخون سیستولیک (عدد بالا) از ۱۵۲ به ۱۳۶ بودند. فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) از ۹۷ به ۸۱ کاهش یافت. فشار خون عادی ۱۲۰/۸۰ mm Hg یا کمتر است. در مطالعه ای دیگر، محققان وضعیت ۵۲ بیمار مبتلا به میگرن را که در حدود ۱۶ جلسه و به طورمیانگین به مدت ۹ روز شرکت کرده بودند را بررسی کردند.

دو هفته بعد از درمان، بیماران در مورد بهبود بیخوابی، خلق و خو و سردردشان گزارش دادند. به گفته محققان به نظر می رسد صوت درمانی با ایجاد شکلی از بازخوردزیستی به هم ترازسازی و متعادل کردن سیستم عصبی خودکار کمک می کند.

سیستم عصبی خودکار به شکل ناخودآگاه بر عملکرد اندام داخلی کنترل دارد و عملکرد بدن نظیر ضربان قلب، گوارش و تنفس را تنظیم می کند. به گفته تگلر، این درمان HIRREM (بازتاب الکتروانسفالیک مبتنی بر رزونانس رابطه ای با وضوح بالا) نامیده می شود و در مجموعه مطالعاتی بر روی حدود ۴۰۰ نفر آزمایش شده است.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها