2109
واکسنی که برای کودکان مالزی حرام شد!

واکسنی که برای کودکان مالزی حرام شد!

1395/06/09 بازدید873

نی نی سایت: تفکرات افراطی در مالزی باعث شده بسیاری از والدین همچنان با این عنوان که واکسن ها از 'دی.ان.ای' خوک درست می شود از واکسیناسیون کودکان در مقابل بیماری های قابل پیشگیری خودداری کنند و این امر باعث افزایش مرگ و میر کودکان شده است. مقاومت برخی از مردم مالزی مقابل واکسیناسیون کودکان با توجیه حرام بودن آن، دولت این کشور را از تیر ماه امسال به تکاپو انداخت تا فتوای دینی برای واکسیناسیون دریافت کند. 'محمد شکری' مفتی ایالت کلانتان پیش از این گفته بود: اسلام بر رفاه و سلامت مسلمانان در ابعاد مختلف تأکید دارد، و تزریق واکسن نیز به عنوان روشی برای مراقبت از سلامتی در اسلام مجاز است.

مردم مالزی به رغم صدور این فتواها همچنان از واکسیناسیون کودکان خودداری می کنند و وزارت بهداشت این کشور روز دوشنبه تاکید کرد پدران و مادرانی که در ایالت 'پراک' از واکسیناسیون فرزندان برای مصونیت مقابل بیماری های قابل پیشگیری خودداری کنند، اقدام قانونی انجام می دهد. جوئیتا غزالی' یکی از مدیران وزارت بهداشت مالزی روز دوشنبه، گفت ایالت پراک آماده است اتهامات این والدین را در مورد غفلت از فرزندان و قانون کودک مورد رسیدگی قرار دهد. وی گفت: تاکنون موارد شبیه به این در دولت وجود داشته، اما هیچ فردی به دادگاه کشانده نشده است. اما اگر ما پدر و مادری بیابیم که کودکش به دلیل سهل انگاری و واکسینه نشدن با بیماری مواجه شده باشد، وی را به مراجع قانون معرفی می کنیم.

به نوشته مالایی میل آنلاین، این حرکت برای نخستین بار در ایالت پراک مالزی انجام می شود، در حالی که در 10 سال گذشته مالزی شاهد افزایش بیماری های قابل پیشگیری با واکسن از جمله دیفتری، سیاه سرفه و سرخک بوده است. به گفته این مقام وزارت بهداشت مالزی، امسال در ایالت پراک مالزی 246 مورد رد واکسیناسیون کودکان گزارش شده که 158 مورد را کلینیک ها و بقیه را تیم های بهداشتی همراه و مدارس ثبت کرده اند.
مرگ چند کودک به علت بیماری های قابل پیشگیری با واکسیناسیون در سال جاری میلادی باعث خشم و واکنش وزارت بهداشت و کارشناسان پزشکی مالزی شده است. شاید یکی از دلایل واکنش والدین در مالزی نسبت به واکسیناسیون کودکان در تبلیغ زیاد دولت بر برند حلال این کشور در صنعت و تجارت بین المللی باشد.

دولت مالزی کمتر از دو سال پیش نیز اعلام کرده بود طی سه سال آینده نخستین واکسن حلال جهان را با همکاری یک شرکت عربستانی به بازار عرضه می کند. در حالی مالزی در این شرایط طرح تولید و عرصه واکسن حلال را مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی تمام مراحل تولید واکسن را مدیریت می کند. بیش از 10 کشور اسلامی نیز توانایی تولید واکسن را دارند، اما دانش آن ها دراین زمینه به اندازه ایران کامل نیست. 'پویش ضد واکسن' پیش از این در ایالت کداح با طرح شک و تردید در مورد محتوای واکسن ها شکل گرفت و این گروه ادعا کرد تزریق واکسن بخشی از توطئه دشمنان اسلام برای تضعیف مسلمانان است.
برخی آمارها نشان می دهد دستکم سال گذشته یکهزار و 500 خانواده از واکسیناسیون کودکان خود در مالزی با ادعای حرام بودن آن جلوگیری کردند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16308 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11557 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2448 بازدید