2109
حضور امن کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

حضور امن کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

1395/06/07 بازدید694

نی نی سایت: « چگونه مراقب فرزندم باشم که فضای مجازی به وی آسیب نرساند، ارتباط مجازی فرزندم را چگونه کنترل کنم که از من دلگیر نشود، ازخونه که خارج می شه چگونه مراقب باشم با دوستاش یواشکی سری به برخی سایت ها نزند. »
اینها نمونه هایی از نگرانی های خانواده ها در باره فعالیت فرزندان شان در فضای مجازی است و این نگرانی ها را به مسوولان نیز منتقل کرده اند.
ابراز نگرانی خانواده ها در باره حضور فرزندان در فضای مجازی به حدی بود که رهبر معظم انقلاب نیز فرمایشاتی در این باره داشتند.
ایشان در دیداری که با اعضای شورای عالی فضای مجازی در شهریورماه سال 1394 داشتند به تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق العاده در عرصه های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات اشاره فرمودند و بر لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در این عرصه تاکید کردند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز در بیستم مرداد ماه امسال در نشستی با مسوولان آموزش و پرورش در باره این نگرانی خانواده ها گفته بود:« نوجوان و جوان به آموزش و مراقبت نیاز دارد و دولت و آموزش و پرورش در این زمینه مسوولیت سنگینی برعهده دارند. ما باید به یک مرکز اطلاع رسانی جامع و ملی برسیم و البته در حال تلاش برای ایجاد این مرکز هستیم ولی با آن فاصله داریم، اما در عین حال باید با آموزش دقیق به جوان بگوییم از این ابزار چه استفاده خوبی می تواند بکند و چه خطراتی در کمین او است. ما اگر جوان را درست تربیت کردیم، دیگر ترسی نخواهیم داشت زیرا همین جوان در دانشگاه خارج از کشور انجمن اسلامی ایجاد کرده و مراسم مذهبی برگزار می کند.»

*همراه اول پیشگام رفع نگرانی ها
اظهارنظرهای مسوولان درباره لزوم ایجاد فضایی امن برای کودکان و نوجوانان در حالی عنوان شده است که اپراتور اول تلفن همراه کشور پیش از این با طراحی سیم کارت هایی ویژه نوجوانان تاحدودی توانسته این نگرانی ها را مدیریت کند.
شرکت همراه اول نام این سیم کارت های امن خود را «درسا» و «انارستان» انتخاب کرده و در باره آنها نوشته است: پهنه بی حد و مرز اینترنت، پهنه ای گسترده با قابلیتهای فراوان است که از سویی امکان دسترسی به جریان عظیم گردش اطلاعات را فراهم آورده و از سوی دیگر، می تواند آسیب هایی برای کاربران به خصوص کاربران آسیب پذیرتر مانند کودکان و نوجوانان داشته باشد.
توجه به این واقعیت در فضای اینترنت، رویکردی حفاظتی برای کودکان و نوجوانان را طلب می کند؛ اما باوجود نگرانی های روزافزون، خانواده به تنهایی قادر نیست همه فعالیت ها و رفتار فرزند خود را در این فضا تحت کنترل دایم درآورد، بنابراین لازم است والدین راهکارهایی را اتخاذ کنند که هم در خانه و هم در محیط بیرون از خانه بتوانند بر رفتار مجازی کودک و نوجوان خود نظارتی تام داشته و خطرهای احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهند.

*درسا سیم کارتی برای رفع نگرانی
سیم کارت درسا همراه اول با فراهم آوردن برخی امکان ها تاحدودی موفق به کاهش نگرانی های خانواده ها شده است که برخی از ویژگی های این سیم کارت استفاده از ایمیل اختصاصی با کاربری آسان، ارایه برنامه های کاربردی مخصوص کودکان و نوجوانان، مشاهده آمار روزانه و کلی استفاده کودک و نوجوان از گوشی یا تبلت، دسترسی به محتوای صوتی، تصویری و چند رسانه ای مناسب کودک و نوجوان، دسترسی به بازی های مخصوص کودکان و نوجوانان، دسترسی به سایت های مفید ، پاک و ایمن و مناسب سنین فرزندان، نظارت و کنترل بر روی نرم افزارهای نصب شده توسط فرزندان، امکان پیشگیری از ارتباطات ناخواسته و مزاحمت با تعریف لیست مجاز مخاطبان وسترسی آسان کودک و نوجوان به محتوای مناسب در فضای مجازی امن است.

*سیم کارت انارستان برای دانش آموزان
سیم کارت انارستان همراه اول سیم کارتی اعتباری است که برای مجموعه دانش آموزان ایرانی و پاسخ به نیازها و خواسته های آنها طراحی شده است و برای نخستین بار در کشور عرضه می شود.
سیم کارت مذکور ضمن پوشش دادن همه نیازهای مکالمه و پیامک دانش آموزان، امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم و امن متناسب با سن آنها را فراهم می کند.
دانش آموزان می توانند بسته های اینترنتی انارستان را خریداری کرده و از اینترنت امن و پر سرعت نسل سوم آن استفاده کرده و امکان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه های جذاب و مفید مخصوص نوجوان را داشته باشند.
*ویژگی های سیم کارت انارستان( دانش آموزی) : سرویس اینترنت پاک پرسرعت نسل سوم، به طور خودکار برای این سیم کارت فعال است.
دانش آموزان با خرید سیم کارت انارستان (دانش آموزی) ، امکان استفاده از سرویس ها و نرم افزارهای انارستان را خواهند داشت (این سرویس ها شامل مشاوره آنلاین، رایا مدرسه، کتابخانه دیجیتال، فروشگاه محتوای درسی، آزمون آنلاین، مشاوره هوشمند تلفنی است).
کاملیا هاشمی مجری پروژه درسای همراه اول در باره این پروژه به خبرنگار ایرنا می گوید که درسا تنها یک سیم کارت امن نیست بلکه سبدی از محصول های متنوع است و بیشتر با این رویکرد طراحی شده تا فضایی امن در اختیار کودکان و نوجوانان کشور قرار دهد و نگرانی های خانواده ها مبنی بر ناآگاهی آنان از نحوه پرسه زدن فرزندشان را در فضای مجازی پایان خواهد داد.
وی درسا را پاسخی مناسب از سوی اپراتور همراه اول کشور به دغدغه های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری دانست و ادامه داد: درسا علاوه بر ایجاد فضایی امن و پاک در اینترنت برای کودکان و نوجوانان مجموعه ای از طرح ها جذاب را هم تدارک دیده است تا محدودیت اینترنت را برای فرزندان شیرین سازد.
سال تحصیلی 95-94 حدود یک میلیون و300 هزار دانش آموز در کلاس اول ابتدایی ثبت نام کرده بودند که این تعداد نسبت به سال تحصیلی پیشتر حدود 30 هزار نفر بیشتر بود.
بررسی گزارش منتشر شده دفتر بررسی های فنی و اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد تا پایان پارسال، شمار 149 میلیون و 875 هزار و 366 سیمکارت واگذار شده تلفن همراه در کشور وجود داشت که 75 میلیون و 983 هزار و 528 شماره آن فعال بوده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9661 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7041 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15202 بازدید