2109
انبه؛ حساسیت‌زا یا مقوی؟

انبه؛ حساسیت‌زا یا مقوی؟

1395/05/26 بازدید15780

نی‌نی سایت: چند سالی است که در فصل گرما یک میوه زردرنگ و درشت با شکلی که بادام هندی را در ذهن تداعی می‌کند، به وفور در بساط میوه‌فروشی‌ها یافت می‌شود و طرفداران خود را نیز پیدا کرده است. انبه همان میوه‌ای است که شاید 1000 نوع مختلف از آن در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف وجود داشته باشد اما برای اغلب ما همین شکل زرد رنگ با آن هسته بزرگ و سفت از بقیه آشناتر است. 

اما مصرف هر محصول خوراکی که کمی ناآشنا و جدید باشد با اما و اگرهایی همراه است که نشان دهنده نگرانی مصرف کنندگان از خواص و ویژگی‌های آن خوردنی است. در مورد انبه نیز نگرانی‌هایی وجود دارد در مورد حساسیت‌زا بودن یا حتی ایجاد مسمومیت این میوه. به همین خاطر به سراغ مهدیه عالی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی می‌رویم و از او درباره خواص انبه و امکان خطرات و مشکلاتی که می‌تواند به همراه داشته باشد، می‌پرسیم.
عالی در ابتدا میوه انبه را این طور توصیف می‌کند: این میوه در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و انواعی از آن در شمال کشور نیز رشد می‌کند، بنابراین ما با آن خیلی ناآشنا و غریبه نبوده‌ایم. اما مصرف انبوه و عمده آن بیشتر از طریق واردات ممکن شده است و انبه‌هایی که از کشورهای گرمسیری مانند پاکستان و هند وارد کشور می‌شود در بازار امروز به مصرف می‌رسند.
عالی در ادامه می‌افزاید: این میوه حاوی مواد بسیار مفیدی برای بدن است. از جمله انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، B و C که به میزان بالایی در این میوه وجود دارد. همچنین وجود آنتی‌اکسیدان در این میوه آن را به منبع خوبی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد که شامل مواد سمی و مضر موجود در بدن است، تبدیل کرده. این میوه حتی با وجود شیرینی زیادی که دارد برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند و دارای مقادیری از فیبر است که باعث می‌شود انتخاب خوبی برای کسانی باشد که قصد دارند وزن کم کنند. کالری آن نیز پایین است و مقدار قابل توجهی از آن را آب تشکیل می‌دهد. همین طور در کاهش اشتها و احساس سیری بسیار موثر است. به خاطر فیبر و آب موجود در این میوه برای افرادی که دچار یبوست هستند نیز میوه مفیدی است.
این کارشناس تغذیه در مورد استفاده از این میوه و خواصی که برای بدن دارد، می‌گوید: این میوه دارای بتاکاروتیین است که نوعی از خواص ضد سرطانی است و باعث پیشگیری از ایجاد انواع سرطان مانند پروستات، روده و سینه است. همچنین باعث جذب بهتر کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. ویتامین A موجود در این میوه نیز به سلامت و طراوت پوست و مو کمک می‌کند و می‌توان از آن به صورت ماسک برای پوست استفاده کرد.
مهدیه عالی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در نهایت تاکید می‌کند: در برخی موارد ممکن است این میوه حساسیت‌هایی ایجاد کند که بنابراین مصرف آن برای آن دسته از افراد که به آن حساسیت دارند، محدود می‌شود. مواردی از آلودگی پوست میوه نیز مشاهده شده که توصیه می‌شود قبل از مصرف آن را به خوبی بشویید اما در مجموع خواص این میوه بسیار زیاد است و این موارد محدود نباید موجب چشم‌پوشی از خوردن این میوه خوشمزه و مفید شود.

ارسال نظر شما

login captcha
خوب بود.واسه کودکان خوبه؟۶ماه به باالا

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید