2109
بروز مشکلات رفتاری در نوزادان زودرس به دلیل تفاوتهای مغزی

بروز مشکلات رفتاری در نوزادان زودرس به دلیل تفاوتهای مغزی

1393/02/22 بازدید305

نتایج پژوهشی جدید حاکی از آن است که مغز کودکانی که تنها چند هفته زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند، با مغز کودکانی که به موقع به دنیا آمده‌اند فرق می‌کند و این تفاوت، یادگیری و رفتار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است کودکانی که در هفته 34 تا 36 حاملگی به دنیا آمده‌اند، در مقایسه با کودکانی که در هفته 37 تا 41 به دنیا آمده‌اند، مشکلات اجتماعی، رفتاری و آموزشی بیشتری دارند.

طی این پژوهش، محققان دانشگاه آیوا، 32 کودک هفت تا 13 ساله را که در هفته‌های 34 تا 36 بارداری به دنیا آمده بودند، مورد بررسی‌های MRI قرار دادند.

از تمامی این کودکان نیز آزمون‌های شناختی نظیر تست هوش بر اساس مقیاس هوشی وکسلر، آزمون ارزیابی ادراک دیداری بنتون، تست هماهنگی مهارت‌های حرکتی پگبورد و آزمون حافظه کودکان به عمل آمد. والدین نیز یک ارزیابی رفتاری را تکمیل کردند.

تمامی این نتایج با داده‌های 64 کودکی که در موعد به دنیا آمده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته‌ها حاکی از آن بود که کودکان زودرس در ساختار مغزی و عملکرد شناختی متفاوت از سایرین هستند. این کودکان مشکلاتی را در رابطه با حافظه دیداری و پردازش آن داشتند.

از نظر ساختار مغزی نیز کودکان زودرس دارای ماده سفید مغزی کمتری بودند؛ این بخش از مغز برای ارتباط بین سلول‌های عصبی و هسته‌های تالاموسی (بخشی از مغز که در سیگنال دهی حسی و حرکتی دخیل است) حیاتی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، طبق گزارش والدین، بیش فعالی، بی توجهی، مخالفت و پرخاشگری در بین کودکان زودرس بیشتر از کودکانی بود که در موعد مقرر به دنیا آمده بودند.

این پژوهش طی نشست سالیانه انجمن علمی کودکان در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا مطرح شد.

 

منبع : ایسنا  

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9484 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6860 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15190 بازدید