2109
شیر سویا جایگزین خوبی برای شیر گاو است؟

شیر سویا جایگزین خوبی برای شیر گاو است؟

1395/05/19 بازدید7946

نی‌نی سایت: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی پا به سوپرمارکت می‌گذارید با محصولات غذایی جدیدی مواجه شوید که به تازگی به بازار آمده باشد و شما را حسابی وسوسه کند تا آن را امتحان کنید! محصولات جدید غذایی شاید از جمله جذاب‌ترین ریسک‌های خرید شما باشد که بتوانید طعم‌ها و ترکیب‌های جدید را بچشید. اما بیش از طعم و مزه شاید خواص و ویژگی محصولات غذایی حائز اهمیت است. شیر سویا یکی از محصولات غذایی خاص است که چند سالی از حضورش در بازار مواد غذایی می‌گذرد اما بیش از آنکه یک ماده غذایی باشد به خاطر قیمت نسبتا بالای آن در مقایسه با شیر گاو و نیز کمیاب بودن آن به یک کالای لوکس بیشتر شبیه است! شاید چون هنوز اطلاعات ما درباره این محصول و کاربرد و خواص آن چندان کامل نیست.

به همین خاطر سراغ پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه را می‌گیریم تا برای‌مان از ویژگی‌های این شیر بگوید. این متخصص تغذیه در توضیح ماهیت شیر سویا می‌گوید: شیر سویا محلولی است که از عصاره سویا به دست می‌آید و ساختار و خواص‌اش با شیری که ما مصرف می‌کنیم و محصول گاو است، قابل مقایسه نیست. نباید یه این محلول به چشم شیر نگاه کرد بلکه این مایع سفیدرنگ تنها محلولی است که نه از دام مانند گاو، گوسفند و... بلکه از یک دانه گیاهی به نام سویا به دست می‌آید. برخی اوقات برای غنی شدن شیر سویا به آن موادی اضافه می‌کنند تا آن را معادل با شیر گاو کنند. مهم‌ترین عنصری که برای غنی‌سازی به شیر سویا اضافه می‌کنند کلسیم است تا آن را به خواص شیر گاو نزدیک کند. همچنین ویتامین و املاح دیگری همچون آهن، روی و ویتامین‌های گروه ب را به شیر سویا اضافه می‌کنند تا بتواند جای شیر را در رژیم غذایی بگیرد. در حقیقت اگر شیر سویا به صورت خام مصرف شود یعنی صرفا محلولی به دست آمده از دانه سویا باشد و با استفاده از موادی که گفته شد، غنی نشده باشد نمی‌توان آن را هم‌تراز با شیر و جایگاهی که در سفره خانواده دارد به حساب آورد اما بعد از این غنی‌سازی معادل با واحد لبنیات محسوب می‌شود.
فرحبخش در ادامه در مورد کسانی که به دلیل حساسیت به لاکتوز اقدام به مصرف شیر سویا می‌کنند، توضیح می‌دهد: استفاده از شیر سویا در میان کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی‌توانند از شیرهای معمولی استفاده کنند رواج دارد اما باید توجه داشت که امروزه شیرهای با لاکتوز پایین یا بدون لاکتوز در بازار وجود دارند که مصرف‌کننده می‌تواند از آنها بهره ببرد. یعنی به دلیل حساسیت به لاکتوز لزوما نباید به سراغ شیر سویا برویم و بهتر است حتی‌الامکان از شیرهای جایگزین بدون لاکتوز استفاده کنیم چون اولا به لحاظ هزینه‌ای شیر سویا به دلیل قیمت بالایی که دارد، مقرون به صرفه نیست. در حالی که شیرهای بدون لاکتوز هم فراوانی بیشتری دارند و دسترسی به آنها آسان‌تر است و هم به لحاظ هزینه برای خانواده تهیه آن راحت‌تر است. 
پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه، در نهایت تاکید می‌کند: تنها در مواردی که افراد به پروتیین حیوانی حساسیت دارند و به همین دلیل قادر به مصرف لبنیات حیوانی از جمله شیر نیستند، شیر سویا می‌تواند گزینه خوبی باشد. به خصوص که سویا از پروتیین بالایی برخوردار است و مقدار پروتیین موجود در آن به قدری بالاست که با پروتیین موجود در گوشت برابری می‌کند.

ارسال نظر شما

login captcha

لبنیات خیلی مضره

هر لیوان شیر سویا یک سوم کلسیم مورد نیاز در روز رو تامین میکنه

از کجا میشه تهیه کرد منکه خیلی دنبالش گشتم ولی پیدا نکردم
ممنون خیلی مفید بود
ممنون از مطالب مفیدتون.

پربازدیدترین ها