2109
بازی‌هایی که در اجتماع هویت جدی ما را می‌سازند/ قسمت دوم

بازی‌هایی که در اجتماع هویت جدی ما را می‌سازند/ قسمت دوم

1395/05/11 بازدید5490

 نی‌نی سایت: در بخش اول این مطلب که شرح آن را در اینجا می‌توانید ببینید و بخوانید، کتاب بازی‌ها را به شما معرفی کردیم و به طور اجمالی از نویسنده و مترجم آن گفتیم. در بررسی و معرفی این کتاب جالب و خواندنی و مباحث آن به شرح مقدمه و مباحث آن پرداختیم و بخش اول مقدمه را برای شما شرح و توضیح دادیم؛ اینک ادامه مطلب:
بخش دوم مقدمه  در ارتباط با ساخت بخشیدن به زمان نوشته شده و این سوال را مطرح می‌کند که "بعد چه؟ بعد به او چه بگویم؟" برن اعتقاد دارد: "مساله ابدی آدمیزاد این است که اوقات بیکاری‌­اش را چگونه بسازد و شکل بدهد. بنابراین از نظر وجودی اساس سراسر زندگی اجتماعی یاری دادن متقابل برای اجرای این برنامه است."

از همین جا فرد وارد برنامه‌ریزی برای ساخت بخشیدن به زمان می‌شود که به آن فعالیت می‌گویند که با شناخت بیشتر افراد از هم به رویه‌ها سپس به ترتیبی که قبل تر ذکر شد مناسک، وقت‌گذرانی، ترفند، بازی و صمیمیت منجر می‌شود.
سپس کتاب برای تحلیل اولیه بازی‌­ها به طرح فرضیه  "حالت من" می‌­پردازد که همان "والد"، "بالغ" و "کودک" شخصیت هر فرد را تشکیل می‌­دهند. این حالات نقش نیستند بلکه واقعیت­‌های روانی­‌اند. به تعریف کتاب "حالت من" نظامی احساسی است که الگوهای رفتاری مربوط به خود را داراست. برای فهم بهتر می­‌توان آن­ها را به شرح زیر تفسیر کرد:

حالاتی که همانند ظواهر والد فرد است.
حالاتی که به گونه‌ای مستقل متوجه ارزیابی واقع بینانه واقعیت‌هاست.
حالاتی که نمایانگر تاثیرات گذشته ولی هنوز فعال است.

پس هر فرد در هر موقعیت اجتماعی، یک "حالت من" را ابراز می‌دارد چنانچه در موقعیتی ممکن است رفتاری را بروز دهد که در شرایط متفاوت کاملا در تضاد با آن عمل می‌کند. "برن" بر این نکته تاکید می‌گذارد که وجود تمام حالات من در زندگی ضروری‌اند و هرکدام ارزش حیاتی و زیستی بسیار زیادی دارند و تنها در صورتی نیاز به تحلیل دارند که یکی از آنها تعادل دیگری را برهم بزند.
تحلیل ساده  تبادل اجتماعی نیز بر این اساس می­‌تواند شکل بگیرد که کدام "حالت من" سبب بروز محرک تبادل شده و کدام "حالت من" دادن پاسخ تبادل را بر عهده داشته است. این مقوله در کتاب به طرز بسیار جالبی مطرح شده و نویسنده با بیان انواع تبادل به این موضوع می‌پردازد که چرا بعضی رفتارهای متقابل منجر به آرامش و برخی دیگر منجر به بروز مشکل و مشاجره می‌­شود.
در ادامه کتاب به تحلیل و مقایسه ی رفتارهای اجتماعی ناشی از سطح روانی برونی یعنی رویه‌ها، مناسک، وقت گذرانی­ها و بازی­ها پرداخته و توضیح می‌دهد که تفاوت این‌­ها در "حالت من" فعال در حین برگزاری آنهاست. برای مثال رویه­‌ها از "بالغ" و مناسک از "والد" منشا می‌گیرند. شناخت این­‌ها برای تمایز بازی­ها از دیگر فعالیت­‌های اجتماعی اهمیت دارد. به این نحو برن توضیح می دهد که در حین انجام هرکدام از مناسک یا وقت گذرانی­‌ها درست است که رضایت خاطر (به اصطلاح روان شناسی امتیاز) حاصل می­‌شود اما در هیچ کدام برای هیچ یک از شرکت­ کنندگان "برد"  وجود نخواهد داشت، در صورتی که رکن اول بازی­‌ها وجود "برد" در آن­هاست. تفاوت مهم دیگری که در مقایسه بازی­‌ها و دیگر فعالیت‌­ها مطرح می‌شود این است که بازی­‌ها بر خلاف روابط اجتماعی دیگر دارای لایه­‌های پنهان و درونی هستند و با تحلیل همین لایه­‌هاست که نوع بازی مشخص می‌­شود.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8819 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6383 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15120 بازدید