2109
بازی­‌هایی که در اجتماع هویت جدی ما را می­‌سازند/ قسمت اول

بازی­‌هایی که در اجتماع هویت جدی ما را می­‌سازند/ قسمت اول

1395/05/10 بازدید3261

نی‌نی سایت: ناهید گودرزی/ کتاب "بازی‌ها" از بهترین کتاب‌­های دهه هفتاد در آمریکا بود که توسط اریک برن، یکی از مشهورترین روانشناسان معاصر نوشته شده و در سال 1387 شمسی "اسماعیل فصیح" این اثر مشهور را به فارسی برگردانده و توسط نشر "ذهن آویز" به انتشار رسانید.
"اریک برن" در این اثر نیز همچون آثار گذشته  وی با زبانی ساده و قابل فهم نگاشته شده، به طوری که خواندن و فهم آن را نه تنها برای دست اندرکاران رشته  روانشناسی بلکه برای سایر افراد نیز آسان کرده است. به همین دلیل نیز ما تصمیم گرفتیم بخشی از اطلاعات مفید موجود در این کتاب را با شما درمیان بگذاریم تا هم اطلاعات‌تان در زمینه روانشناسی بالا برود و هم اگر مایل بودید این کتاب را تهیه و به طور کامل معرفی کنید. در هر حال فراموش نکنیم که برخی از اطلاعات و معلومات کلی‌تر را در زمینه روانشناسی می‌توانیم از طریق کتاب‌هایی از این دست به دست آوریم اما در مورد مسائل موردی و جزئی زندگی شخصی‌مان بهتر است با یک روانشناس مشورت کنیم.

کتاب "بازی ها" همانطور که نویسنده در پیشگفتار می‌گوید قبل از هرچیز ادامه  کتاب "تحلیل رفتارهای متقابل در روان درمانی" ؛اثر پیشین وی است اما طرح آن به گونه ای است که می توان آن را مستقلا خواند و فهمید. "برن" در کتاب حاضر برای طرح مقوله  بازی­‌ها از روش خاصی برای رده بندی رفتارهای انسانی بهره گرفته است؛ که رفتارها را در سه سطح درخودمانی(روانی قدیمی)، رفتار تثبیت شده (روانی جدید) و رفتار اجتماعی (روانی برونی) بررسی می­‌کند. در سطح اول رفتارها به حیطه شخصی مثل رویاپردازی و غیره تقسیم می‌­شوند.اما در سطوح بعدی که رفتارهای متقابل را شکل می‌­دهند شامل فعالیت­ها و رویه ها در سطح دوم و در سطح سوم به مناسک، وقت‌­گذرانی‌­ها، عمل­‌ها و ترفندها، بازی­‌ها، و در درجه ی آخر صمیمیت  دسته بندی می­‌شوند. اهمیت این موضوع بر این است که برن هرکدام از این دسته‌­ها را مرحله‌­ای برای ارتباط افراد می‌داند و مطرح می­‌کند که روابط افراد جامعه از 2نفر به بالا تنها در صورتی به صمیمیت منجر می­شود که تمام مراحل قبلی را پشت سرگذاشته و خالی از هرنوع بازی باقی بماند. بنابراین شناختن و تحلیل بازی­ها برای رسیدن به رفتار خالی از بازی و تجربه صمیمیت بسیار حائز اهمیت است.
مقدمه  کتاب در بخش اول به طرح مسئله  آمیزش اجتماعی می پردازد. نویسنده لزوم آمیزش اجتماعی را در این می داند که انسان برای دچار نشدن به محرومیت عاطفی نیازمند نوازش است. درست مانند کودکی که با نوازش مادر به آرامش می­‌رسد. اما در سطح اجتماعی این نوازش­‌ها مشخصا نوازش جسمی نخواهند بود و به نوازش کلامی یا حتی یک لبخند و حرکت سر محدود می­‌شوند. پس ارتباط ما با همسایه مان، هرروز صبح که به سمت محل کارمان می‌­رویم به صورت "سلام-سلام" بوده و خود نوعی نوازش محسوب می‌­شود. در نهایت طبق گفته  کتاب نوازش هر نوع حرکتی است که به رسمیت شناختن حضور دیگری را نشان دهد.
بنابراین نوازش واحد اساسی عمل اجتماعی بوده و تبادل نوازش ها واحد آمیزش اجتماعی را تشکیل می‌دهند. "اریک برن" بر این نکته تاکید می کند که وجود آمیزش اجتماعی، هرچه که باشد، بر فقدان آن مزیت ریستی دارد: طبق آزمایشات متعدد نتیجه نوازش‌های ملایم و شوک الکتریکی دردناک در سلامتی جانوران تاثیر مساوی دارد.
ادامه دارد...

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11588 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3501 بازدید