2109
رمضان امسال را متفاوت آشپزی کنید!/ قسمت دوم:نمک

رمضان امسال را متفاوت آشپزی کنید!/ قسمت دوم:نمک

1395/03/23 بازدید3770

 نی‌نی سایت: در قسمت قبل گفتیم که ما قصد داریم تا برای شیوه آشپزی سالم به شما کمک کنیم تا از رمضان امسال بتوانید اشتباهات خود را در طبخ و نگه‌داری و آماده‌سازی غذا اصلاح کنید و در این ماه پر برکت که نوع غذای مصرفی اهمیت بیشتری از بقیه سال پیدا می‌کند بتوانید عادات غذایی سالم و مفید را جایگزین عادت‌های اشتباه قبلی کنید. در قسمت اول درباره سرخ کردن و شیوه‌های درست آن صحبت کردیم که مطلب آن را اینجا می‌توانید مشاهده کنید. در این قسمت به بحث آشنای نمک می‌پردازیم.

بارها و بارها درباره اینکه مصرف نمک باید کنترل شود و مراقب میزان نمک غذای خود باشیم، صحبت شده است. کارشناسان تغذیه و پزشکان در این مورد هشدار داده‌اند و ما را از این ماده سفید برحذر داشته‌اند. اما نمک چه زیان‌هایی برای بدن دارد و چرا علاقه ما به نمک تمام‌نشدنی است؟ برای گرفتن جواب این سوالات سراغ کارشناس تغذیه رفتیم.
شیوا فرجی، کارشناس‌ارشد تغذیه در دنباله به قسمت دوم از فرآیند طبخ پرداخت و روی یک موضوع مهم در این باب دست گذاشت؛ نمک. او با اشاره به اینکه میزان نمک مصرفی ما ایرانی‌ها برای طبخ غذا اغلب بالاست، می‌گوید: یک عادت غلط ما در هنگام صرف غذا این است که حتما از نمک‌پاش روی میز استفاده می‌کنیم. جالب اینجاست که ما این کار را حتی قبل از چشیدن طعم غذا انجام می‌دهیم و بدون اینکه از میزان نمک غذا اطلاع داشته باشیم روی آن نمک می‌پاشیم و بعد شروع به خوردن غذا می‌کنیم.
او توضیح می‌دهد: متاسفانه این یک عادت غذایی اشتباه است که در بین جامعه ما رواج دارد. علت این اشتباه یک تمایل است که در ما وجود دارد و از سنین کم در ما ایجاد شده است. این تمایل هم به خاطر نوع ذائقه‌ای است که از دوران کودکی با چشیدن غذاهای حاوی نمک زیاد در ما ایجاد شده است. در واقع نقش مادران در پخت غذاهای حاوی نمک و عادت دادن کودک از سنین پایین به نمک باعث این مشکل است. اگر مادران به غذاهای کمکی کودک ادویه و نمک اضافه نکنند و وقتی کودک به سر سفره خانواده آمد میزان نمک مصرفی در غذا را کاهش دهند این عادت غذایی در فرد باقی می‌ماند و دیگر به نمک علاقه نشان نمی‌دهد.
این کارشناس‌ارشد تغذیه در مورد اینکه مصرف نمک چه مضراتی برای بدن ما دارد، تاکید می‌کند: برخی از مضرات نمک را اغلب ما می‌دانیم مانند افزایش فشار خون. اما از دیگر مضرات این ماده خوراکی می‌توان به تاثیر آن در جمع شدن آب در بدن و بین بافت‌های بدن اشاره کرد که باعث افزایش وزن کاذب و ایجاد چاقی می‌شود. همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی که در اثر بالا رفتن فشار خون ایجاد می‌شود را نباید فراموش کرد.
شیوا فرجی، کارشناس‌ارشد تغذیه در پایان با اشاره به اینکه برخی به بهانه تامین سدیم مورد نیاز بدن از نمک استفاده می‌کنند، عنوان می‌کند: مصرف زیاد نمک به بهانه تامین سدیم یک تفکر اشتباه است. بدن شما سدیم مورد نیاز را از منابع دیگر می‌تواند تامین کند و اگر هیچ نمکی هم مصرف نکنید دچار کمبود سدیم نمی‌شوید اما مصرف زیاد نمک می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16386 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11584 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3398 بازدید