2109
وزن‌گیری جنین در هفته‌های آخر بارداری چگونه است؟

وزن‌گیری جنین در هفته‌های آخر بارداری چگونه است؟

1398/11/08 بازدید31098

برای مادران باردار وزن‌گیری جنین‌شان اهمیت بسیاری دارد. وزن‌گیری جنین در هفته‌های آخر بارداری اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند چون در این دوران بیشترین میزان وزن‌گیری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل به سراغ دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه می‌رویم تا بدانیم که در این دوران مادران برای وزن‌گیری جنین‌شان چه باید بکنند؟

وزن گیری جنین در بارداری مهم است

وزن‌گیری در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سه‌ماهه نخست بارداری اضافه‌وزنی اتفاق نمی‌افتد و وزن تغییر قابل توجهی نمی‌کند اما در سه‌ماهه دوم و سوم افزایش وزن اتفاق می‌افتد. میزان وزن‌گیری در این زمان نیز با شاخص توده بدنی مادر (BMI) ارتباط دارد. در مورد افراد مختلف این موضوع متفاوت است. کسانی که وزن متعادل دارند بین 11 تا 16/5 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند، افرادی که لاغر هستند بین 12 تا 18 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند و برای افراد چاق و دارای اضافه‌وزن 6 تا 12 کیلوگرم اضافه‌وزن معمول‌شان است.

خوردن سیب و خوراکی های مقوی در بارداری

میزان اضافه وزن در هفته های پایانی بارداری  

بیشترین وزن گیری جنین در هفته‌های آخر بارداری صورت می‌گیرد. البته این طور نیست که وزن بچه تابعی از وزن مادر باشد و حتما با اضافه کردن وزن مادر، وزن جنین بالا برود اما در هر حال این اضافه‌وزن در وزن‌گیری جنین نیز بی‌تاثیر نیست. وقتی ما با یک فرد نرمال روبه‌رو باشیم انتظار داریم که در هفته‌های آخر بارداری، هر هفته حدود 400 گرم وزن اضافه کند.
البته تغذیه مادر باید از ابتدای بارداری زیر نظر متخصص باشد اما وزن‌گیری در هفته‌های آخر بسیار مهم است و باید حتما طبق برنامه غذایی که کارشناس تغذیه به مادر می‌دهد، پیش برود. چون در این دوران به علت سنگین شدن و بی‌اشتهایی و مشکلات دیگر ممکن است مادر تغذیه خوبی نداشته باشد که به رشد جنین آسیب برساند یا غذاهایی را استفاده کند که برای بدن خودش و رشد جنین فایده چندانی نداشته باشد.

مواد غذایی

مواد غذایی مورد نیاز مادر باردار

در این دوران مادران همچنان الگوی «بشقاب من» را باید پیروی کنند و هر روز به اندازه کافی از گروه‌های مختلف غذایی مانند نان و غلات، گوشت و پروتیین، شیر و لبنیات و سبزی‌ها و میوه‌ها به مقدار متناسب استفاده کنند. مادران باید توجه داشته باشند که زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی کمکی به اضافه‌وزن جنین کمکی نمی‌کند. بیشترین چیزی که کمک می‌کند این است که مادر برنامه غذایی‌درست و اصولی داشته باشد و مغذی‌ها را در برنامه غذایی به اندازه کافی داشته باشد، مکمل‌های مورد نیازش را به طور مناسب دریافت کند، استراحت کافی داشته باشد و فعالیت بدنی لازم را بر اساس نظر متخصص انجام دهد. در کنار تمام این‌ها استفاده از منابع کربوهیدراتی و قندی می‌تواند به جنینی که دچار کمبود وزن است، کمک کند. 

ارسال نظر شما

login captcha
می گن حلیم خوبه برای وزن گیری ماههای آخر

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8758 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6319 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15107 بازدید