2109
کاهش آمار زایمان مادران

کاهش آمار زایمان مادران

1395/03/03 بازدید433

نی نی سایت: دکتر علی اکبر سیاری در همایش «روز ملی جمعیت»در دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه ایران از نظر جمعیت در بهترین موقعیت تاریخی خود به سر می‌برد و ۷۰ درصد جمعیت کشور در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال هستند، گفت: این دوران  پنجره جمعیتی نامیده می‌شود و فرصت بزرگی برای کشور است که با مدیریتی درست امکاناتی برای سرمایه‌گذاری، اشتغال، ازدواج و مسکن را برای مردم فراهم کند.
وی با اعلام اینکه از دوران پنجره جمعیتی کشور ۱۰ سال گذشته و تنها سه تا چهار دهه از آن باقی مانده، تصریح کرد: از بین رفتن این فرصت غیرقابل جبران است و جمعیت تنها با توانمندسازی مردم، شرایط اشتغال و سرمایه‌گذاری توسعه پیدا کرده و به طور خودبخودی توسعه محقق نمی‌شود.
معاون بهداشت با بیان اینکه در سال ۹۴، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوزاد متولد شدند که نسبت به سال ۹۳، ۳۴ هزار نفر افزایش داشته، گفت: اکنون یک سوم جمعیت کشور در سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی هستند که نیاز به کار، مسکن و ازدواج دارند.
وی افزود: رشد جمعیت کشور از ۳.۹ درصد در دهه ۵۰ و ۶۰ به ۱.۳ درصد در دهه ۸۰ کاهش یافته، جمعیت کشور در مدت ۳۵ سال، ۲.۳ برابر و در مناطق شهری ۵ برابر شده اما نیازهای مردم مطابق با رشد آنها تامین نشده است.
سیاری با بیان اینکه متوسط زایمان هر زن ایرانی در دوران باروری از ۷ فرزند به ۱.۸ کاهش یافته، اظهار کرد: حد جایگزین جمعیتی در کشور ۲.۱ است این امر هشداری برای ایران محسوب شده که در بسیاری از کشورها با شواهد علمی و سیاست‌های جمعیتی این مشکل را حل کرده‌اند.
وی افزایش سن ازدواج را مشکل دیگر جمعیت کشور دانست و گفت: در مدت ۲۵ سال سن ازدواج در مردان از ۲۴ به ۲۷ سالگی و زنان از ۲۰ به ۲۳ سالگی افزایش یافته است.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تک فرزندی در کشور رو به افزایش است، اظهار کرد: باید به طور شفاف این مسئله را بازگو کرد تا بتوانیم با از بین بردن نقاط ضعف و استفاده از فرصت‌های جمعیتی به توسعه جمعیت دست یابیم.
سیاری افزود: وزارت بهداشت برای توسعه جمعیت دغدغه‌های زیادی دارد که با مشارکت هوشمندانه و مسئولانه مردم در دو انتخابات ریاست جمهوری۱۳۹۲ و انتخابات مجلس دهم و همراهی قوه قضائیه می‌توان در دوره "پنجره جمعیت" دوره طلایی توسعه اقتصادی کشور را رقم زد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه با همکاری مجلس، دولت و قوه قضائیه می‌توان چرخ‌ توسعه اقتصادی و جمعیتی کشور را به حرکت درآورد، تصریح کرد: با بهبود روابط بین‌الملل فرصتی برای اشتغال و افزایش رفاه مردم فراهم شده است.
وی با اشاره به جمعیت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری حاشیه‌نشین در شهرهای بزرگ و دسترسی آنها به خدمات بهداشتی گفت: ۲۴ میلیون جمعیت شهرنشین کشور به صورت فعال به خدمات دسترسی دارند و تشکیل یک پرونده سلامت برای هر ایرانی از اهداف طرح تحول است.
سیاری افزود: با اجرای طرح تحول سلامت برای هر ۲ تا سه هزار نفر یک مراقب بهداشتی و هر ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر یک متخصص تغذیه و روانشناس در نظر گرفته شده، برای ۲۸ میلیون نفر جمعیت روستایی و عشایری کشور به ازای هر ۴ هزار نفر یک پزشک در نظر گرفته شده و ۴۶۵ قلم دارو برای آنها فراهم شده است.
وی با اعلام اینکه برای اولین بار مکمل جدیدی برای مادران، سالمندان و کودکان اختصاص یافته گفت: نظام شبکه بهداشتی، درمانی بازتوانی شد و بخش‌های غیر فعال،فعال شدند.
سیاری با اعلام اینکه سه عامل سازگاری، سلامت و تأمین مالی در تحکیم بنیان خانواده نقش دارند، گفت: حوزه سلامت و سازگاری به وزارت بهداشت مربوط می‌شود اما وظیفه تأمین مالی بر عهده دیگر سازمان‌هاست.
وی افزود: فاصله بین ازدواج تا اولین بارداری سه سال است و فاصله بین فرزند اول تا دوم پنج سال که اگر فاصله زایمان‌ها کاهش پیدا کند مادر سالم‌تر خواهد بود.
وی تاکید کرد:  وزارت بهداشت وظیفه حفظ و ارتقای سلامت مادران را بر عهده دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6788 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15183 بازدید