2109
دکتر شاکری از اصول غربالگری در دوران بارداری صحبت می کند

دکتر شاکری از اصول غربالگری در دوران بارداری صحبت می کند

1393/02/09 بازدید4863

 آقای دکتر لطفا خودتان را معرفی نمائید :

 - اینجانب دکتر شاکری متخصص سونوگرافی و دارای فلوشیپ و گواهینامه غربالگری جهت بررسی اختلالات و ناهنجارهای جنین ، دارای  10 سال تجربه عملی و تحقیق در این زمینه و ویزیت بیش از پنجاه خانم باردار در روز .

 اهمیت غربالگری سه ماهه اول در حاملگی چیست ؟

با انجام غربالگری دقیق ( شامل سونو N.T و تعیین دوبل مارکر خون ) بیشتراز 90 % ، اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و قلبی و عروقی جنین را می توان تشخیص زودرس داد و قبل از 20 هفته قانونا" دستور سقط صادر شود .

 حالا به نظر شما ، سونو دقیق N.T در نتایج نهایی این تست تاثیر بیشتری دارد ؟ یا تعیین مقدار دبل مارکرسرم مادر حامله ؟

سونو دقیق اندازه گیری N.T ، چراکه این به مهارت و تجربه و دقت متخصص سونوگرافی که بایستی تمامی معیارها از جمله ( اندازه گیری دقیق C.R.L و N.T در وضعیت میدساژیتال و صاف رویت دقیق تیغه بینی N.B و دقت روی لایه آمنیون و بند ناف که گاهی پشت گردن جنین باعث اشتباه میگردد ) را رعایت نماید .

ولی محاسبه دبل مارکرسرم خون مادر حامله در آزمایشگاه به فرد وابسته نمیباشد و دستگاه بطور اتوماتیک محاسبه می نماید .

 توصیه شما جهت رعایت اصول علمی غربالگری چیست ؟

متخصصین محترم زنان توجه داشته باشند که مستقیما" خانم حامله را به متخصص سونو جهت انجام سونو N.T ارجاع دهند و در صورت دریافت جواب غیرنرمال N.T مجددا" سونو N.T توسط متخصص سونوگرافی دیگر در خواست گردد این مسئله باعث می گردد تمامی متخصصین تلاش و دقت نمائید که N.T را دقیق اندازه بگیرند و سایر علائم همراه مانند مثانه بزرگ ، اندام کوتاه و نبودن فالکس و ....... را بررسی نمایند .

و بعدا" ا نتایج را به آزمایشگاه جهت تکمیل غربالگری بفرستند .

 وظیفه اخلاقی متخصص سونوگرافی در این زمینه چیست ؟

هدف بایستی ایجاد آرامش برای تمامی خانم حامله کم ریسک و پرریسک ( بالای 35 و ازدواج فامیلی و سابقه سقط و سابقه آنومالی مثبت در خود و خانواده خود و فامیل شوهرش ) باشد و نهایت دقت جهت تفکیک جنین ها دارای N.T‌ و N.B‌ غیر نرمال میباشد .

حال آنکه در حال حاضر ، در بعضی مراکز این افراد پرخطر ، فقط با انگیزه مالی مورد ارزیابی قرار می گیرند و این با اخلاق پزشکی سازگار نمی باشد چرا که باعث استرس و صرف هزینه زیادی برای خانواده و کشور در این شرایط میگردد .

 آیا با تجربه 10 ساله شما در این زمینه ، فاکتورهائی مانند شغل و تحصیلات والدین در نتایج غربالگری اثری دارد؟

خیر ، تا حالا هیچ منبع علمی و دانشگاهی برای این موارد ارزشی قائل نشده اند و خانم ها حامله و متخصصین زنان بدانند که انگیزه دیگری جهت این سئوال از خانم حامله وجود دارد .

آیا سونوگرافی   غربالگری سه ماهه دوم را توصیه می نمائید ؟

تمامی حامله ها خصوصا" خانم های دارای ریسک بالا و وسواسی توصیه میگردد چرا که اختلالات تکاملی در این سونو ارزیابی می گردد .

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10252 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2001 بازدید