2709
بهترین روش‌ های پختن سبزیجات

بهترین روش‌ های پختن سبزیجات

1395/02/21 بازدید443

نی نی سایت:چه از دوستداران سبزیجات باشید یا نه، مساله مورد توافق این است که انواع سبزیجات مفید بوده و در صورت تهیه با روشهای مشخص، مواد مغذی آن نیز حفظ می شود.پژوهشها حاکی است روش پخت سبزیجات، جذب عناصر مغذی آن در بدن را آسان می کند."الن ماجی" متخصص امورتغذیه می گوید: پختن سبزیجات درافزایش برخی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و آهن نقش زیادی دارد.این پژوهشها حاکی است خوردن اسفناج وهویج پخته به افزایش میزان ماده بتاکاروتن آنتی اکسیدان در خون منجر شده و پس از آن به ویتامین "آ " تبدیل می شود.روش های صحیح پختن سبزیجات شامل موارد زیر است:

بخارپزی سبزیجات
بخارپزی سبزیجات باید در مدت زمان کوتاه و درجه حرارت پایین با استفاده از روغن کم انجام شود. از این رو بخارپز کردن یکی از بهترین روشها برای پختن بیشتر انواع سبزیجات به ویژه بروکلی است.

پختن سبزیجات در مایکروویو
پختن سبزیجات در مایکروویو به آب زیادی نیاز ندارد، و علاوه بر پختن سریع سبزیجات به حفظ مواد غذایی آن کمک می کند.

سرخ کردن سبزیجات
سرخ کردن سریع سبزیجات در مقدار کمی روغن زیتون روش خوبی برای پختن بسیاری از انواع سبزیجات است، زیرا طعم و بوی خوبی به غذا می دهد. روغن زیتون همچنین قدرت جذب مواد مغذی نباتی مانند فنلها و کاروتنونیدها را افزایش می دهد.

پختن سبزیجات در فرگاز
قرار دادن سبزیجات در فرگاز روش درست دیگری برای پختن سبزیجات است به ویژه اگر مقدار کمی روغن زیتون نیز برای آن استفاده شود ، زیرا بدن انسان مواد غذایی را با وجود روغن خیلی بهتر جذب می کند.

کباب پز کردن سبزیجات
کباب پز کردن سبزیجات با کباب پز آتشی، طعم لذیذی بدان داده و مواد غذایی موجود در آن را حفظ می کند و بهترین روش پختن برای گیاهان مارچوبه، لوبیای سبز، کرفس، بروکلی و پیاز است.

آب پز کردن سبزیجات
آب پز کردن سبزیجات آخرین روش پخت است، زیرا سبزیجات فایده خود را در آب جوش از دست می دهد اما هویج استثناست زیرا با آب پز شدن میزان بتاکاروتن آن افزایش می یابد.

سبزیجات را در آب نخیسانید
برای حفظ ویتامینها ومواد معدنی محلول در سبزیجات، از خیساندن آن در آب بپرهیزید سبزیجات را پیش ازبرش بشویید واز خیساندن آن بپرهیزید زیرا موجب از بین رفتن مواد غذایی اساسی آن مانند ویتامین سی می شود.

پختن سبزیجات بدون برش
پختن سبزیجات بدون برش آنها موجب حفظ ویتامینها و مواد معدنی محلول درآن می شود، به همین دلیل در صورت امکان از خرد کردن آن پرهیز کنید.

 

 

منبع:سلامت نیوز

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها