2109
هپاتیت در خانم‌ها چگونه تشخیص داده می‌شود؟/ بیماری خطرناکی با نشانه‌های آنفلوآنزا

هپاتیت در خانم‌ها چگونه تشخیص داده می‌شود؟/ بیماری خطرناکی با نشانه‌های آنفلوآنزا

1395/02/18 بازدید14662

نی نی سایت: هپاتیت یکی از اصلی‌ترین بیماری‌های بهداشتی در کشور ما است که بخش بزرگی از خانم‌ها و حتی خانم‌های باردار به آن مبتلا هستند. اما بسیاری از آنها نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا شده‌اند و ناقل آن هستند، نشانه‌ها و علائم آن را نمی‌شناسند و با روش‌های انتقال آن آشنا نیستند. به همین دلیل ما در گفتگو با زهرا محسن‌پور قاضی جهانی، کارشناس مامایی،‌درباره‌ی سیر تا پیاز این بیماری و احتمال انتقال بیماری از مادر مبتلا به هپاتیت به جنین در دوران بارداری پرسیدیم. این گزارش را به دلیل گسترده بودن موضوع و اهمیت آن، در دو بخش می‌خوانید.
زهرا محسن‌پور قاضی جهانی، کارشناس مامایی،‌درباره‌ی هپاتیت می‌گوید:« هپاتیت، التهاب بافت کبد است. کبد بزرگ‌ترین غده‌ی بدن محسوب می‌شود و وزنی حدود 1360 گرم دارد. هپاتیت ممکن است خود محدود‌شونده باشند و بهبود یابد و یا به فرم پیشرفته‌اش یعنی فیبروز کبدی (ایجاد زخم)، سیروز و سرطان تبدیل می‌شود.»
محسن‌پور با اشاره به این‌که 5 نوع اصلی هپاتیت وجود دارد،‌انواع آنها را معرفی می‌کند:« انواع هپاتیت‌های A، B، C، D و  E ناشی از ویروس نیستند. اما سه نوع دیگر هپاتیت وجود دارند که شامل هپاتیت X که ناشی از ویروس نیست، هپاتیت G که از نوعی ویروس ناشناخته ناشی می‌شود و هپاتیت اتوایمیون که در پی ابتلا به آن، بدن شروع به تخریب کبد می‌کند و علت آن هنوز کشف نشده هستند.»

دلایل بروز انواع هپاتیت‌ها

هپاتیت A: افراد در پی مصرف غذا، آب آلوده، تماس‌های مقعدی و دهانی و رابطه‌ی جنسی به هپاتیت A مبتلا می‌شوند. این نوع هپاتیت در بین انواع هپاتیت‌ها کم‌خطر‌ترین نوع است و احتمال بهبودی و سالم ماندن بیمار بدون این‌که بیماری مزمن شود وجود دارد.
هپاتیت B: این نوع از هپاتیت از انواع بیماری‌هایی است که پس از مقاربت اتفاق می‌افتد و درواقع نوعی بیماری مقاربتی است. تماس خونی و عفونی، رابطه‌ی جنسی محافظت نشده، سرنگ مشترک بین معتادان، سوراخ کردن گوش با وسایل نامطمئن، ، پیِرسینگ و کاشتن اشیا در بدن، خالکوبی و خراش تصادفی پوست از عوامل ابتلا به هپاتیت B هستند. جالب است بدانید که هپاتیت B حتی با گاز گرفتن هم منتقل می‌شود!
هپاتیت C: از طریق تماس مسقیم با خون فرد مبتلا به بیماری منتقل می‌شود.
هپاتیت D: تنها کسی می‌تواند به هپاتیت D مبتلا شود که قبلا درگیر هپاتیت B شده باشد.
هپاتیت E: اصلی‌ترین راه انتقال این نوع هپاتیت، نوشیدن آب‌هایی است که حاوی ویروس آن باشند. البته هپاتیت E پیامد‌های طولانی ندارد و عفونت ممکن است از طریق دهان و رکتوم منتقل شود.

علائم انواع هپاتیت
محسن‌پور با بیان این‌که علائم هپاتیت به صورت حالت خفیف و حتی بدون علامت تا علائم شدید قابل مشاهده است، می‌گوید:« مرحله‌ی اولیه‌ی هپاتیت را حاد می‌گویند که شبیه آنفلوآنزای خفیف است. خانم‌ها با مشاهده‌ی علائمی مانند اسهال، خستگی، کم‌اشتهایی، تب خفیف، درد عضلانی و مفاصل، تهوع، ‌دل‌درد خفیف، استفراغ و کاهش وزن باید حتما به پزشک مراجعه کنند.»
البته این علائم می‌توانند دلایل دیگری هم داشته باشند و خانم‌ها نباید با دیدن تنها یکی از علائمی که گفته شد مضطرب شوند.
تشخیص هپاتیت در زنان

این کارشناس مامایی با بیان این‌که مرحله‌ی حاد هپاتیت معمولا خطرناک نیست، می‌گوید:« این بیماری در صورتی که بسیار شدت پیدا کند، می‌تواند منجر به مرگ شود. از علائم حاد هپاتیت می‌توان به مشکلات گردش خون، تیرگی ادرار، ‌گیجی، خواب‌آلودگی، بزرگی طحال، سردرد و کهیر، خارش، مدفوع حاوی چرک و مدفوع روشن، زردی پوست و چشم و زبان اشاره کرد.»
محسن‌پور درباره‌ی روش‌های تشخیص این بیماری توضیح می‌دهد:« ابتدا معاینه‌‌ی فیزیکی بیمار انجام می‌شود و در صورتی که او در ناحیه‌ی زیر دنده راست درد و التهاب داشته باشد و همچنین دارای کبد بزرگ و دچار زردی باشد، پزشک به این بیماری مشکوک می‌شود. سپس از کبد او بیوپسی و نمونه‌برداری می‌شود و در مرحله‌ی بعد، از بیمار آزمایش‌های عملکرد‌گیری می‌گیرند. آزمایش‌های خون، تشخیص آنتی‌بادی‌‌ها و آنتی‌ژن‌ها مرحله‌‌ی نهایی تشخیص هپاتیت هستند که تشخیص آنتی‌ژن‌ها مهم‌ترین راه شناسایی این بیماری است.»

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها