2109
بیایید برویم دشت و پونه بچینیم!

بیایید برویم دشت و پونه بچینیم!

1395/02/13 بازدید4672

نی‌نی سایت: فصل بهار که از راه می‌رسد انواع و اقسام گیاهان و سبزی‌ها این طرف و آن طرف می‌رویند و همه جا را سرسبز و زیبا می‌کنند. شاید در نگاه اول این سرسبزی‌ها فقط چشم را نوازش دهند و شور و حال خوبی به شما بدهند اما وقتی دقیق‌تر نگاه کنید برخی از این سبزی‌ها خوراکی هستند یا حتی دارویی برای مشکلات مختلف سلامتی شما. 
همه می‌گویند که بهار بهترین فرصت برای گشت و گذار در طبیعت و بهره بردن از مناظر طبیعی است پس بهترین کار این است که این فصل را غنیمت بشمارید و به کوه و دشت بروید. ما به شما می‌گوییم که این توصیه بسیار خوبی است اما وقتی برای تفرج به دامان طبیعت می‌روید کمی دقت کنید شاید بتوانید نصیب بیشتری ببرید!

پونه را از روی عطر خاص و زیبایش به راحتی می‌توان تشخیص داد. بیشتر در لب جوی‌ها یا کناره گذرگاه‌های آب می‌روید. پونه 4 پر است و سبز رنگ و با یک عطر زیبا و مخصوص. بسیار شبیه نعناست، به جز عطر آن که کاملا از عطر نعناع متمایز است. شباهت ظاهری پونه و نعناع هم البته بی دلیل نیست چون این گیاه از تیره نعناع است.
یکی از گیاهانی که در این فصل به وفور دیده می‌شود پونه است. در بهار هر جایی بروید که کمی آب و زمین حاصلخیز داشته باشد حتما می‌توانید این گیاه را پیدا کنید. البته نوع دیگری به نام پونه کوهی نیز وجود دارد. اما بحث ما بر سر پونه جویباری است که در کنار چشمه‌ها و آب ذوب شده برف‌ها می روید و بهترین فصل برای چیدن این پونه وحشی اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت است. التبه نسبت به شرایط آب و هوایی هر منطقه این زمان ممکن است طولانی‌تر شود و تا اوایل تابستان نیز بتوان از این نوع پونه را یافت. پس فرصت را از دست ندهید و برای چیدن پونه به طبیعت بروید.
پروسه چیدن پونه نیز برای خودش کاری بسیار لذت بخش است. همین که پونه را پیدا کنید و برگ‌های تازه آن را با دست خودتان بچینید بسیار لذت بخش است. این برگ‌های تازه و معطر را می‌توانید به صورت تازه با مقداری آب جوش دم کنید و از یک نوشیدنی سالم و گوارا لذت ببرید و هم می‌توانید آنها را خشک کرده و به تدریج در طول سال از برگ خشک آن برای تهیه دمنوش و جوشانده استفاده کنید.
پونه خواص بسیاری دارد. این گیاه کوچک سبزرنگ درمان کننده دردهای بسیاری است، از جمله برطرف کننده مشکلات گوارشی، برطرف کننده حالت تهوع، از بین برنده دردهای قاعدگی، درمان کننده نفخ شکم، تسکین دهنده سردرد و برطرف کننده بی‌خوابی است.
پونه برای سکسکه مفید است و از ترش کردن معده جلوگیری می‌کند. از پونه به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند و برای رفع عفونت‌های تناسلی، ادراری و گلودردهای چرکین از آن استفاده می‌شود.
پونه ضد تشنج، آرام کننده اعصاب و موثر در درمان آسم است. تاثیر مثبت آن را برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا اغلب افراد می‌دانند اما شاید همه ندانند که حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث و برای لثه‌ها نیز سودمند است. همچنین کلسیم این گیاه به قدری است که مصرف آن را به زنانی که در معرض پوکی استخوان هستند و نیز کودکان در حال رشد توصیه می‌کنند. مصرف همزمان پونه با ماست و دوغ برای تامین کلسیم بدن بسیار مفید است.

ارسال نظر شما

login captcha
با سلام - من در سه ماهه اول بارداری هستم من توی پنج روز پشت هم حدود هر روز دمنوش گیاه پونه و آویشن خوردم. آیا باعث سقط جنین می شود؟ خیلی نگرانم ممنون میشم راهنماییم کنید
آرزومه برم همه اطرافیان رفتن واسه پونه و کنگر چینی ولی من با بچه نمیتونم برم
تو گویش محلی مازندرانی به این نوع پونه میگن سرسم. گیاه فوق العاده خوشبو و پرخواصیه. برهی درمان انگل هم خیلی کاربرد داره. جدا از اون خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکاریالی هم داره. بخشی از پروژه ارشدم بررسی خواص این گیاه و تاثیرش تو افزایش مدت زپان نگهداری موادغذایی دیگه بود. عاشق بوی این گیاهم
این نعناست !

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9644 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7026 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15200 بازدید