2709
دیابت را بهتر بشناسیم

دیابت را بهتر بشناسیم

1395/01/30 بازدید2811

دیابت یکی از بیماری‌های رایج در سراسر دنیاست. اهمیت پیشگیری از این بیماری باعث شد تا به سراغ شیوا فرجی، کارشناس ارشد تغذیه برویم و از او بخواهیم درباره این بیماری اطلاعات بیشتری به ما بدهد.

دیابت چیست؟

فرجی ابتدا به شناخت درست از بیماری دیابت اشاره می‌کند و آن را اینطور توضیح می‌دهد:  بدن ما برای تولید انرژی خود نیاز به سوخت دارد که این سوخت را از مواد غذایی به دست می‌آورد. تمام سوخت و ساز و فرآیند متابولیسم بدن، مواد غذایی را به قند گلوکز تبدیل و در جریان خون به مصرف سلولی می‌رساند.
اگر قند به هر علتی وارد سلول نشود قند خون افزایش می‌یابد. علت این موضوع نیز به شرایط انسولین در خون برمی‌گردد. یعنی یا مقدار انسولین در خون کم است یا عملکردش ضعیف است. هرمون انسولین نیز از غذه پانکراس ترشح می‌شود که قند را داخل سلول می‌فرستد.

چند نوع دیابت داریم؟

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه به تشریح انواع دیابت می‌پردازد و می‌گوید: دو نوع دیابت در دنیا وجود دارد که با نام دیابت نوع یک و دیابت نوع دو شناخته می‌شوند.


دیابت نوع یک:

در این نوع از دیابت غده پانکراس انسولین را تولید نمی‌کند یا خیلی کم تولید می‌کند که باعث می‌شود کارکرد لازم را در بدن نداشته باشد. این نوع از دیابت بیشتر از دوران کودکی یا نوجوانی در افراد بروز پیدا می‌کنند. در واقع این نوع از دیابت نوعی از بیماری خودایمنی است وعامل وراثت نیز در این نوع از دیابت موثر است.
 

دیابت نوع یک نوع از دیابت نوعی از بیماری خودایمنی است وعامل وراثت نیز در این نوع از دیابت موثر است.

دیابت نوع دو:

این نوع از دیابت را در کودکی یا نوجوانی در بدن فرد نمی‌بینیم. بلکه بیماری دیابت نوع دو در افراد با میانگین بالای 40 سال دیده می‌شود. در کشور ما اما میانگین سن بروز این بیماری به 35 سال کاهش یافته است که آمار بسیار نگران کننده‌ای است. در دیابت نوع دو انسولین در بدن تولید می‌شود اما کافی نیست یا به میزانی است که بدن نسبت به آن مقاوم شده است.


علت بروز دیابت نوع دو به رژیم غذایی و نحوه زندگی امروز ما برمی‌گردد. تغذیه نادرست، استفاده از فست‌فودها، غذاهای چرب و ناسالم، نبود سبزیجات تازه و میوه‌ها در رژیم غذایی، کم تحرکی و عدم ورزش روزانه و... یک الگوی نامناسب از زندگی را تشکیل می‌دهد که به تدریج به شیوه زندگی برخی از ما تبدیل می‌شود و این شیوه نادرست در نهایت منجر به بروز بیماری‌هایی مانند دیابت می‌شود.
 

چرا دیابت خطرناک است؟ 

شیوا فرجی، کارشناس ارشد تغذیه، درباره عوارضی که دیابت در بدن ایجاد می‌کند، تاکید می‌کند: در هر دو نوع دیابت یک وجه اشتراک وجود دارد و آن این است که میزان قند در جریان خون افزایش پیدا می‌کند.
چون قندی که برای سوخت سلولی از مواد غذایی به دست آمده، نمی‌تواند به مصرف سلولی برسد و در جریان خون باقی می‌ماند که باعث می‌شود میزان قند خون را در آزمایش قندخون فرد بالاتر از حد طبیعی نشان دهد.
به این وضعیت هایپرگلاسمی گفته می‌شود که اگر استمرار پیدا کند و سال‌ها ادامه داشته باشد عوارض جدی برای بدن به همراه دارد.


دیابت اعضای مختلف بدن را درگیر می‌کند. بالارفتن قند خون برای بدن خطرناک است و کلیه‌ها، شبکه چشم، عروق پا و... را درگیر می‌کند. به همین علت در بیماران دیابتی عوارضی مانند از دست دادن چشم، از کار افتادن کلیه‌ها یا حتی قطع پا را مشاهده می‌کنیم.

ارسال نظر شما

login captcha
اه چقدر اسم این بیماری نحس رو میارید

پربازدیدترین ها