2709
سندروم روده حساس در کودکان/ استرس را دست کم نگیرید

سندروم روده حساس در کودکان/ استرس را دست کم نگیرید

1395/01/17 بازدید8060

نی نی سایت: کودکتان معده درد شدیدی دارد و نمی‌تواند مثل قبل بازی کند؟ او مدام نفخ دارد و هر اتفاق بدی باعث بدحالی‌اش می‌شود؟ بنابر‌این شاید ندانید که عوامل مختلف محیطی ممکن است باعث ابتلای فرزندتان به سندروم تحریک‌پذیری روده شده باشد. به همین دلیل خبرنگار نی‌نی سایت در گفتگو با دکتر فرزانه معتمد،  متخصص کودکان و نوزادان و فوق تخصص گوارش و  کبد و آندوسکوپی، درباره علت‌های بروز این بیماری در کودکان از او پرسیده است که این گزارش را در دو قسمت می‌خوانید. 

 

سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

دکتر فرزانه معتمد، درباره زمینه ابتلا به سندروم روده حساس یا تحریک پذیر(IBS) می‌گوید:«این سندروم بیشتر در کودکان و بزرگسالان مضطرب دیده می‌شود. کودکانی که به مدرسه می‌روند و برای درس خواندن تحت فشار خانواده و مدرسه هستند، آنها که مورد بد‌رفتاری قرار می‌گیرند و یا بچه‌هایی که والدین به مسائل تربیتی‌شان سخت‌گیری می‌کنند، معمولا بیشتر دچار این بیماری می‌شوند. این بیماری در کودکان از سن بالای 5 سالگی هم دیده می‌شود و حتی متخصصان کولیک نوزاد را که در 3 تا ماهگی اتفاق می‌افتد را فرمی‌از روده تحریک پذیر دانسته‌اند. درصد ابتلا به این بیماری در جنینی که در شکم مادر زیاد تکان می‌خورد هم زیاد است.»

 


روده تحریک پذیر در نوزادان

تحریک پذیری روده در شیرخواران ممکن است به دلیل اضطراب خانواده و مخصوصا مادر باشد. چون بچه‌ها شیر مادر می‌خورند و هورمون‌های اضطراب هم از این طریق وارد بدن بچه می‌شوند. همچنین این استرس می‌تواند در اثر کمک‌هایی باشد که اعضای خانواده نزدیک می‌خواهند به نوزاد و مادرش بکنند چون هنوز کودک با آنها و رفتارشان آشنا نیست و ممکن است همین رفتار‌ها در او استرس ایجاد کند.
سندروم روده تحریک پذیر (IBS) انواع مختلفی دارد و ممکن است همراه با اسهال، یبوست و یا درد‌های شکمی در اطراف ناحیه اطراف ناف و پایین‌تر باشد. سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر همراه با اسهال نتیجه خوردن بعضی مواد غذایی و آبمیوه‌های صنعتی هستند که قند بالایی دارند و همچنین مواد غذایی که مواد افزودنی و ماندگاری زیادی دارند، باعث ایجاد دلپیچه و نفخ و اسهال می‌شوند. زمانی که سر و کله این سندروم همراه با یبوست پیدا می‌شود، کودک در ناحیه شکم و اطراف ناف یا نواحی پایین‌تر دچار درد می‌شود به طوری که فعالیت‌های روز‌مره‌اش را نمی‌تواند انجام دهد، بی‌قرار است و گریه می‌کند و خوابش مختل می‌شود. اما این بیماری باعث نمی‌شود که کودک شبانه از خواب بپرد و اگر چنین اتفاقی افتاد باید به بیماری دیگری مشکوک شد. درد‌های شکمی ناشی از این سندروم هم بدون تغییر در روال دستشویی رفتن بچه بروز می‌کنند و می‌توانند با اسهال و یا یبوست همراه باشند.

 

تحریک پذیری روده در شیرخواران ممکن است به دلیل اضطراب خانواده و مخصوصا مادر باشد

 

تاثیر غذاها بر روده تحریک پذیر

دکتر معتمدی اعتقاد دارد این بیماری می‌تواند بر اثر خوردن غذا‌هایی باشد که برای کودک آلرژی‌زا هستند و توضیح می‌دهد:«خوردن شیر هم یکی از علت‌های دیگر بروز این بیماری است چون قند لاکتوز موجود در شیر به راحتی قابل هضم نیست چون بسیاری از افراد، میزان کمی آنزیم لاکتاز در بدن دارند مخصوصا مردم کشور‌های آسیایی و آفریقایی به همین دلیل سندروم روده تحریک‌پذیر در این کشور‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. در اثر کمبود لاکتاز، لاکتوز یا قند شیر به صورت هضم‌نشده در روده باقی می‌ماند و به وسیله‌ی باکتری‌های روده تبدیل به اسید‌های چرب فرار و مواد اسیدی دیگر می‌شود که در نتیجه باعث نفخ و دلپیچه و یبوست می‌شود. حتی این موضوع در بچه‌های شیرخوار ممکن است باعث زخم ناحیه مقعد شود.»

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها