2709
چگونه حس بویایی خود را از دست می دهیم؟

چگونه حس بویایی خود را از دست می دهیم؟

1395/01/10 بازدید1190

نی نی سایت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود به این نتایج دست یافته‌اند  که مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث آسیب دیدن حس بویایی در افراد شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند، حس بویایی شود زیرا به طور مستقیم بر گیرنده‌های حسی در بینی اثر می‌گذارد.
حس بویایی نقشی بسیار اثرگذار بر سلامت دارد از جمله تشخیص مواد غذایی تاریخ گذشته و فاسد شناسایی و تشخیص مواد شیمیایی  خطرناک برای سلامتی و حتی در شناسایی همسر از طریق درک نامحسوس بوی تعریق بدن که این ادراک از درک ذرات میکروسکوپی موجود در نفس و حل و شدن آنها در غشاهای مخاطی بینی صورت می‌گیرد.
به گزارش نینی‌سایت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس تحقیقات علاوه بر آنتی‌بیوتیک‌ها برخی درمان‌ها از جمله شیمی‌درمانی نیز می‌تواند به حس بویایی آسیب برساند.
اغلب زنان مبتلا به سرطان سینه که شیمی‌درمانی نیز می‌شوند دچار اختلال در درک بو و مزه مواد غذایی می‌شوند.معمولاً این دسته از افراد پس از اتمام شیمی‌درمانی به فاصله 3 الی 6 ماه حس بویایی و طعم‌شناختی خود را بدست می‌آورند.
تصور کارشناسان بر این است داروهای شیمی‌درمانی به لایه مخاطی دهان آسیب می‌رساند.ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا نیز از دلایل از دست دادن حس بویایی به صورت موقت است زیرا عفونت‌های تنفسی مانع از عبور مولکول‌های بو می‌شوند در عین حال عفونت ویروسی درمان شده و حاد نیز می‌تواند به عصب بویایی آسیب مادام‌العمر وارد کند و سبب شود که بوها در مغز پردازش نشوند.
افسردگی نیز یکی از دلایل بروز اختلال در بویایی است کارشناسان اعتقاد دارند افسردگی با تغییرات مربوط به شبکه لیمبیک مغز که مسئول احساسات، حافظه بلندمدت و حس بویایی است مرتبط است و می تواند افراد را با اختلال بویایی مواجه کند به ویژه این اختلال در زنان بیشتر از مردان شایع است.آلزایمر از جمله دیگر بیماری‌هایی است که می‌تواند توانایی بویایی در افراد را کاهش دهد، به این دلیل‌ها پلاک‌های آمیلوئیدی ایجاد شده سلول‌های مغزی را می کشند و باعث از بین رفتن حس بویایی، حافظه، سلول‌های مغزی را می‌کشند و باعث از بین رفتن حس بویایی، حافظه، گفتار و شناخت در افراد می‌شوند.
پژوهشگران به ویژه اعتقاد دارند آنتی‌بیوتیک‌های مشهوری که برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مننژیت، عفونت گوش و نیز ذات‌الریه مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند در حس بویایی اختلال ایجاد کنند.

 

 

ارسال نظر شما

login captcha
راسته که بعدعمل بینی حس بویاییمون از دست میدیم ، میشه جواب من بدین بعدش من تازه 9 ماه زایمان کردم مشکلی نداره عمل کنم

پربازدیدترین ها