2109
علائم یک بیماری شایع کودکان و راه‌های درمان آن

علائم یک بیماری شایع کودکان و راه‌های درمان آن

1394/12/26 بازدید8232

نی نی سایت: زردزخم یکی از بیماری‌‌های شایع در کودکان است و بسیاری معتقدند بچه‌ها خیلی وقت است که دیگر به این نوع بیماری مبتلا نمی‌شوند. در صورتی که باید بدانید این بیماری هنوز هم در بین بچه‌ها و در محیط‌هایی که بهداشت به خوبی رعایت نمی‌شود شایع است. بر همین اساس در گفتگو با دکتر درخشان‌فر، متخصص کودکان و نوزادان، از او درباره علائم زردزخم و درمان آن پرسیدیم.
دکتر حجت درخشان‌فر،‌درباره زردزخم و علت ایجاد آن می‌گوید:« زردزخم نوعی نوعی عفونت باکتریایی پوست است که بیشتر کودکان کم سن و سال را درگیر می‌کند. این بیماری بر اثر فعالیت دو باکتری استافیلوکوک و استرپتو کوک ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها بر روی زخم‌هایی که بر اثر گزش حشرات ایجاد شده و یا زخم‌های دیگر که به دلایل مختلف ایجاد شده‌اند، فعالیت کرده و ایجاد تاول می‌کنند. تاول هایی که این باکتری‌ها ایجاد می‌کنند کوچک است و معمولا در اطراف دهان شایع هستند و ابتدا پوست صورت و دست و پا را درگیر می‌کنند.»
دکتر درخشان‌فر درباره دستکاری کردن تاول‌ای زردزخم می‌گوید:« اگر بچه‌ها این تاول‌ها را دستکاری کنند و یا بترکانند، این تاول‌ها به قسمت‌های بیشتری از بدن سرایت می‌کند. این تاول‌ها بعد از ترکیدن رنگ زردی از خود به جا می‌گذارند به همین دلیل به این بیماری زردزخم گفته می‌شود. این تاول‌ها ممکن است خارش، تب خَست (تب جزئی) و کوفتگی بدن ایجاد کنند.»

این بیماری در بین کودکان 1 تا 10 سال و در آب و هوای گرم و مرطوب و محیط‌های غیر‌بهداشتی بیشتر شایع است و کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. این متخصص کودکان و نوزادان درباره بیماری‌های بعدی که توسط زردزخم ایجاد می‌شود توضیح می‌دهد:« زردزخم قسمت سطحی پوست را درگیر می‌کند و اگر درمان نشود منجر به عفونت عمقی پوست و یا سلولیت می‌شود. اگر دلیل ایجاد بیماری زردزخم باکتری استرپتوکوک باشد، موجب ایجاد گلومرولونسریت می‌شود. شدت بیماری در بچه‌های کوچک و کم‌سن بیشتر است چون سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. استافیلوکوک در بین میکروب‌هایی که در بینی رشد می‌کنند وجود دارد به همین دلیل ممکن است تاول‌ها در اطراف بینی هم مشاهده شوند.»
زردزخم با دیدن قابل تشخیص است و پزشک با دیدن بیمار و تاول‌های روی صورتش به راحتی می‌تواند آن را تشخیص دهد. همچنین اگر مادران زخم زرد زنگ روی سر کودکشان ببینند باید به این بیماری مشکوک شوند.
یکی از روش‌های پیشگیری از این بیماری در محیط‌های غیر‌بهداشتی این است که مادران روزانه بدن کودک را با آب و صابون بشویند. اگر زخم زرد‌رنگ در کودک ایجاد شده باشد،‌مادر می‌تواند حوله و آب گرم (آب ولرم رو به گرم) را روی زخم‌ها بکشد. همچنین ناخن‌های کودک مبتلا به این بیماری را هم باید کوتاه کرد تا نتواند تاول‌هایش را درست‌کاری کند.
دکتر درخشان‌فر درباره درمان این بیماری می‌گوید:« برای درمان این بیماری پماد‌هایی مانند موپیروسین و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مانند شربت سفالکسین تجویز می‌شود و در صورتی که کودک تب کند، مادر می‌تواند به او شربت استامینوفن بدهد. در صورتی که کودک با هیچ‌کدام از این روش‌ها خوب نشود، نشانه این است که به سلولیت مبتلا شده است. اگر سلولیت زیر چشم‌ها و یا روی مفاصل را درگیر کرده باشد کودک باید برای درمان بستری شود اما پوست شکم و سر کودک درگیر سلولیت شوند نیازی به بستری ندارد و با دارو خوب می‌شود.»
این بیماری رژیم غذایی خاصی ندارد و بچه‌ها می‌توانند از انواع غذا‌ها استفاده کنند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8385 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6040 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15074 بازدید