2109
داروخانه سنتی/ گل رز، درمانگر پوست

داروخانه سنتی/ گل رز، درمانگر پوست

1394/12/24 بازدید2038

نی‌نی سایت: بهار که بیاید با خودش بوی گل می‌آورد. هر جا که ریه را از هوا پر کنید بوی خوش گل در بینی‌تان پر می‌شود چون الان موقع گل‌دهی و شکوفایی گل‎های زیبا و رنگارنگی است که در باغچه‌ها، گلدان‌ها، بلوارها و گوشه‌وکنار کوچه و خیابان کاشته شده است. اگر شما هم از بوی خوش سرمست شده‌اید دست به کار شوید و خودتان هم در این گل‌پروری مشارکت کنید.
گلی که امروز درباره‌اش صحبت می‌کنیم، آشناترین گل برای همه ماست؛گل رز. اگر شما دستی در باغبانی و کاشت گل و گیاه و تجربه‌ای در پرورش و نگهداری از آنها داشته باشید می‌توانید به راحتی در باغچه خانه‌تان این گل زیبا را بکارید، همچنان که خیلی از ما در باغچه‌هایمان درختچه کوچکی از رز را داریم. اما در غیر این صورت ممکن است حساسیت این گل زیبا کار نگهداری از آن را برای شما مشکل کند.
رز، گل‌های درشت و معمولا پرپری به رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز دارد که بسیار خوشبوست و روی ساقه به صورت منفرد یا خوشه‌های سه‌تایی تا پنج‌تایی دیده می‌شود. زمان گل دادن آن از فصل بهار تا اواسط تابستان است. البته رنگ‌های متعددی از گل رز تا به حال تولید شده، از آبی و لیمویی گرفته تا گل‌های دورنگ صورتی و سفید و آبی و سفید و خلاصه ترکیب‌های مختلف تا حتی گل رز سیاه که بسیار زیبا و البته عجیب است.

چه خواصی دارد؟
گل رز به دلیل وفور ویتامین E خواص دارویی زیادی در زمینه مراقبت از پوست و درمان ناراحتی‌های پوستی دارد. از گل رز بیشتر برای پوست‌های خشک و حساس استفاده می‌شود. با تاثیری که بر مویرگ‌های زیر پوست دارد، قرمزی سطح پوست را کاهش می‌دهد.
از آب گل رز برای ضد عفونی کردن چشم، آرامبخشی، تاثیر ضد افسردگی و تنش‌های عصبی، کاهش زخم گوارشی و کاهش امراض قلبی استفاده می‌شود. عصاره رز برای ترشح صفرا، هضم غذا، ناراحتی‌های خونی و رحم مفید است.
قسمت میانی گل رز سرشار از ویتامین‌های (E - D - C - B3 - A) است. از روغن گل رز برای خوشبو کردن هوای اتاق استفاده می‌شود. میوه گل رز دارای خاصیت ضد التهابی است و موجب کاهش خشکی و سفتی پوست می‌شود.
چای نهنج (تخمدان) گل رز سرشار از ویتامین ث است به همین دلیل تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی داشته و مصرف آن به هنگام سرماخوردگی، سرفه و احتقان گلو را تسکین می‌دهد. افرادی که از استئوارتریت زانو یا مفصل ران رنج می‌برند با نوشیدن منظم این چای قادرند درد خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. 
پکتین فراوان این نوشیدنی به هضم و جذب غذا کمک کرده و اسهال را بهبود می‌بخشد. استرول‌های گیاهی و کاروتنوئید و پلی‌فنول‌های فراوان موجود در این چای، بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی مقاوم کرده و مانع از سرطانی شدن سلول‌ها می‌شود. همچنین این چای باعث کاهش درد سیکل ماهانه، تسکین سردرد و تسکین خستگی چشم‌ها و تنظیم کلسترول خون می‌شود.

چطور نگهداری کنیم؟
آب: برای نگهداری از آن باید بدانید به آبیاری کافی نیازمند است و باید مقداری به این گل باید آب دهیم که برگ‌ها زمان کافی برای خشک شدن تا قبل از غروب آفتاب را داشته باشند این کار از ایجاد لکه‌های سیاه روی برگ‌ها جلوگیری می‌کند. 
دما: یکی از عوامل مهم در پرورش رز بوده و رابطه نزدیکی با شدت نور دارد. گیاه باید از شرایط دمایی مناسب برای رشد برخوردار باشد. در زمینه دما حداقل درجه حرارت تحمل گیاه صفر و حداکثر 35 درجه سانتی‌گراد است.
نور: نیز از فاکتورهای محیطی مهم در تولید رز است به طوری که به شدت‌های بالای نور احتیاج دارد.
خاک: در محیط‌های کشت خاکی، خاک باید از نوع سبک لومی شنی یا لومی رسی با حاصل‌خیزی مناسب باشد و از تهویه مناسب برخوردار باشد. زمان کوددهی این گل، ماه‌های فروردین و اردیبهشت است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16291 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11547 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2112 بازدید