2709
کدام خانم‌های باردار باید عمل سرکلاژ انجام دهند؟

کدام خانم‌های باردار باید عمل سرکلاژ انجام دهند؟

1394/12/19 بازدید7802

نی نی سایت: در سونوگرافی مشخص شده سر جنین خیلی پایین است و دکتر متخصص به او گفته احتمال سقط جنین وجود دارد و برای جلوگیری از این پیشامد و ادامه بارداری باید عمل سرکلاژ انجام دهد. اما او نمی‌داند سرکلاژ دقیقا چه عملی‌است و برای نوزادش نگران است. اما سرکلاژ در کدام دوره بارداری و به چه صورت باید انجام شود؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها به گفتگو با دکتر مینا اکرمی، متخصص زنان و زایمان، پرداختیم و از او در این‌باره سوال کردیم.
دکتر اکرمی،‌درباره شرایط خانم‌هایی که باید عمل سرکلاژ کنند می‌گوید:« معمولا خانم‌های بارداری که دهانه رحم‌شان شل است و درواقع نارسایی دهانه رحم دارند یا فاقد دهانه رحم هستند و یا سرطان دهانه رحم دارند عمل سرکلاژ انجام می‌دهند. چون این مشکلشان باعث می‌شود که در سه ماهه دوم بارداری، جنین‌شان سقط شود و یا زایمان زودرس و پیش از موعد داشته باشند.»

این متخصص زنان و زایمان درباره انواع عمل سرکلاژ توضیح می‌دهد:« عمل سرکلاژ به دو روش انجام می‌شود. 1- «سرکلاژ ساده» که به این صورت انجام می‌شود که با نخ مخصوص سرکلاژ دور تا دور دهانه رحم دوخته می‌شود تا دهانه رحم با فشار سر نوزاد باز نشود که به این عمل «سرکلاژ ساده» می‌گویند. 2- سرکلاژ «شیرودکار» که برای خانم‌هایی که فاقد دهانه رحم هستند و یا طول گردن رحم کوتاه باشد بافت کافی برای انجام عمل سرکلاژ وجود ندارد بنابر‌این از این روش استفاده می شود. در این عمل چون رحم از داخل دوخته می‌شود امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و مادر تنها با عمل سزارین می‌تواند فرزندش را به دنیا بیاورد. این عمل معمولا بعد از 12 هفتگی در بارداری صورت می‌گیرد. همچنین در عمل سرکلاژ بنابر تشخیص متخصص از یکی از روش‌های بیهوشی عمومی و یا بیهوشی موضعی استفاده می‌شود.»
وضعیت دهانه رحم معمولا در سونوگرافی خانم‌های باردار مشخص می‌شود. به همین دلیل دکتر اکرمی می‌گوید:« در سه ماه اول بارداری طول دهانه رحم را اندازه می‌گیرند که اگر کوتاه و نازک شده بود باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. در عمل سرکلاژ خطر سقط جنین، پاره شدن کیسه آب جنین و عفونت نخ بخیه وجود دارد. خانم‌هایی که این عمل را انجام می‌دهند، در بارداری‌های بعدی هم باید این عمل را انجام دهند.»
در خانم‌هایی که عمل سرکلاژ انجام داده‌اند، تحریک خطر سقط بیشتر است بنابر‌این دکتر اکرمی درباره این موضوع توضیح می‌دهد:« خانم‌هایی که عمل سرکلاژ انجام داده‌اند، باید استراحت زیادی داشته باشند و نباید زیاد فعالیت کنند. همچنین آنها حداقل تا 10 روز پس از انجام این عمل، نباید عمل زناشویی داشته باشند.» در موقع زایمان نخ سرکلاژ را می‌کشند و عمل سرکلاژ در یک محیط استریل انجام می‌گیردو اما وجود نخ در بخیه،‌به عنوان یک عامل خارجی می‌تواند باعث عفونت شود. بر همین اساس دکتر اکرمی توصیه می‌کند:« اگر خانم‌ها بعد از انجام این عمل، انقباض رحمی، درد زیر شکم و کمر‌درد‌هایی شبیه درد‌های زایمانی داشته باشند و همچنین دچار خون‌ریزی واژینال شدید، تب بالای 38 درجه یا لرز، تهوع و استفراغ، ترشح و آبریزش زیاد واژینال شوند باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.»

ارسال نظر شما

login captcha
منم عمل سرکلاژ انجام دادم...همش ترس این رو دارم که نکنه زودتر از موعد کیسه آبم پاره شه و هنوز رحم رو باز نکرده باشم...
خوب بود،، لطفا از عدد طول سرویکس و انجام چه کارهایی باعث جلوگیری از سرکلاژ میشه و عدد سرویکس رو بالا میبره، اطلاعاتی داده شود،،سپاسگزارم

پربازدیدترین ها