2109
مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری

مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری

1393/01/18 بازدید541

 بایدها: دائماً ورزش کنید. در طول روز، وعده های غذایی کوچک و مداوم مصرف کنید. از یک برنامه غذایی متعادل و سالم پیروی کنید و مصرف تنقلات را به حداقل برسانید. از مکمل های ویتامین استفاده کنید. روزی ده لیوان آب معدنی بنوشید. به سمت چپ بدن تان بخوابید. دائماً بدن تان را کش و قوس بدهید. از عینک های آفتابی استفاده کنید. پاهایتان را روی سطوح بلندتر از سطح بدنتان به سمت بالا قرار دهید. اسیدهای چرب ضروری را به برنامه غذایی اضافه کنید. ماهیچه ها و عضلات بدنتان را تقویت کنید.

نبایدها: هرگز رژیم لاغری نگیرید. از رنگ کردن در و دیوار اتاق منزلتان جداً خودداری کنید و از مواد شوینده دور بمانید. تا جای ممکن از رنگ کردن موهایتان خودداری کنید. از مواد برنزه کننده استفاده نکنید. از جابه جا کردن وسایل سنگین و انجام کارهای طاقت فرسا خودداری کنید. از ایستادن برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. پاهایتان را در هنگام نشستن روی هم نیندازید. از پوشیدن لباسهای نامناسب و به خصوص شلوارهای تنگ خودداری کنید. از مواد شیمیایی دور بمانید. از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید. از نشستن طولانی مدت در وان آب گرم خودداری کنید.


چقدر اضافه وزن مجاز است؟
 
اضافه وزن طبیعی در دوران بارداری، بین 10 تا 12 کیلوگرم است.
از زمان شروع بارداری تا هفته 12، اضافه وزن یک تا دو کیلوگرم طبیعی است.
از هفته 12 تا 28 بارداری، باید هفته ای 300 تا 400 گرم وزن اضافه کنید.
از هفته 28 تا 40 بارداری ماهی یک تا سه کیلوگرم، اضافه وزن طبیعی است.

اگر چه نباید در زمان بارداری، نسبت به افزایش وزن خود وسواس نشان دهید. با این حال بهتر است مانع از افزایش زیاد وزن تان شوید، در این صورت ظرف چند ماه پس از زایمان، خیلی راحت به وزن و اندازه سابق خود باز خواهید گشت.


مصرف قرص های خواب آور، ممنوع!
 
هرگز از یاد نبرید که مصرف قرص های خواب آور به هیچ وجه برای خانم های باردار توصیه نمی شود.

اگر اصلاً نمی توانید در هنگام شب بخوابید، به شرط آنکه در طول روز احساس خستگی نکنید، خطرناک نیست و نباید با رفع این مشکل به سراغ قرص های خواب آور بروید. در عوض، روی تخت در وضعیتی راحت و آرامش بخش دراز بکشید و مطالعه کنید، موسیقی گوش کنید، خیاطی کرده یا بافتنی ببافید. پس از مدتی، مطمئناً خواب به سراغ تان خواهد آمد. بسیاری از خانم های باردار پس از ورزش کردن یا گوش دادن به موسیقی، راحت تر به خواب فرو می روند. اگر در طول روز احساس خستگی می کنید، می توانید چرت کوتاهی بزنید. اگر مشکل ادامه پیدا کرد، باید با پزشک معالج تان در این مورد مشورت نمایید.


خطرات بالقوه بارداری پس از 35 سالگی
 

در مورد خطراتی که بارداری های بالای 35 سال به بار می آورند، تا حدی اغارق شده است. بیشتر بارداری ها برای زنان در هر گروه سنی، بی خطر هستند. اگر خانمی از هر نظر سالم باشد، در هر سنی که باردار شود، دچار مشکلی نخواهد شد. بنابراین سلامتی، بیشتر از سن در باردار شدن مهم است. با این حال گفته می شود که زنان در سنین بالاتر در هنگام بارداری، ممکن است به دیابت، پرفشاری خون و اختلالات مرتبط با جفت دچار شوند. احتمال سقط جنین نیز با بالا رفتن سن مادر تا حدی افزایش پیدا می کند. مشکل دیگر، بالا رفتن احتمال به دنیا آمدن بچه با نقایصی مادرزادی مثل سندرم داون است.
بنابراین اگر 40 ساله یا بیشتر هستید و قصد باردار شدن دارید، بهتر است آزمایش ژنتیک انجام دهید. زمان بین سنین 20 تا 24 سال بیشتر از دیگر سنین قدرت بارورو شدن دارند و در سنین مابین 35 تا 39 سال این میزان تا یک چهارم کاهش پیدا می کند. بررسی ها حاکی از آن هستند که 94 درصد از زنان 35 ساله و 77 درصد از زنان 38 ساله، سه سال بعد از تلاش برای بارداری، باردار می شوند. گفتنی است که تکنیک IVF نیز روی زنان 35 سال به بالا، دیرتر جواب می دهد. بنابراین اگر قصد چنین کاری را دارید، باید قبل از 35 سالگی نسبت به آن اقدام نمایید.

منبع:راه زندگی



 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها