2109
توصیه های بهداشتی درباره ماهی قرمز

توصیه های بهداشتی درباره ماهی قرمز

1394/12/16 بازدید595

نی نی سایت:مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام با عرض تبریک فرارسیدن سال نو از هم استانی های عزیز درخواست نمود به توصیه های بهداشتی دامپزشکی در خصوص ماهی سفره عید توجه نمایند.جعفر رشیدی گفت با فرارسیدن عید نوروز و احترام به آداب و سنن باستانی ایرانیان، علاقمندی مردم برای خرید آبزیان زینتی بویژه ماهی قرمز افزایش می یابد که در این ارتباط رعایت اصول ساده بهداشتی می تواند نقش مهمی در پیشگیری ازبروز بیماریهای مشترک بین انسان و ماهی و سلامت خانواده داشته باشد هرچند تا کنون در کشورگزارش مستندی از بروز بیماریهای خطرناک منتقل شده از ماهیان زینتی منتشر نشده است . ماهی قرمز یکی از اولین ماهیان آکورایمی می باشد که توسط بشر نگهداری شده وخاستگاه اولیه این ماهی کشور چین می باشد و باگذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شده است .وی به هموطنان گرامی توصیه کرد:

1-ماهی قرمز را از مراکز معتبرو تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه نمائید.
2- از خرید ماهی از فروشندگانی که آن ها را به صورت متراکم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند خودداری گردد.
3- ازخرید ماهیانی که دارای علایمی مانند :باله‌های تاخورده و جمع شده هستند، دراطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌هازخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمزمشاهده می‌شود ، بدن رنگ پریده و لکه لکه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده ، ماهی حالت بی‌قراری دارد و بدون آن‌که دریک جا قرارگیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالد، چشم‌ها به صورت یکطرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولک‌های ماهی ریخته است، خودداری کنید.

آب :
آبی که برای زندگی ماهیان انتخاب می کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها ،آب را به مدت یک شبانه روز در ظرفدهان گشاد نگهداری و سپس مورد استفاده قرارداد.هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی ها کثیف شود این کار می تواند باعث بیماری ، کوتاهی عمر ودرنهایت مرگ آنها شود.برای تعویض آب نباید آن را یکدفعه عوض کرد . باآرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته ایم جایگزین می کنیم. در طول هفته باید 1 یا 2 بار آب ظرف ماهی ها را به این صورت تعویض نمود. درنگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هرقطعه ماهی انگشت قد، حداقل یک لیترمنظور شود، و از شن و ماسه‌های رنگی و تیزبرای تزئین آکواریوم و تنگ‌های ماهی استفاده نکنید.

دمای محیط:
1- بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.
2- نبایدبیش از یک جفت ماهی در یک ظرف نگهداری نمود و باید از ریختن نمک یا انداختن حبه ی قند در آب خوداری نمود.
3- ماهی قرمزباید با غذاهای کم پروتئین و سرشارازکربوهیدرات تغذیه شوند و بهتراست که غذادرسطح آب شناور بماند، استفاده ازغذاهای آماده بهتراست و غذادهی باید 1 یا 2بار درروز و به اندازه ای باشد که درمدت 1تا 2 دقیقه مصرف شود. غذادهی بیش از حد باعث انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسموم شدن ماهی خواهد شد.

نکات ایمنی:
1-افراد حساس ودارای سوابق آلرژی به هنگام تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند.
2- همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلا فاصله دست های خود را با آب و صابون به دقت بشویند.
3-از دست زدن کودکان به ماهیان جلو گیری نموده و آموزش بهداشت فردی به آنها در خصوص عدم دستمالی چشم ، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارائه شود. درصورت بروز هرنوع علائم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه شود.
4- از رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه ها ، تالاب ها و آب های آزاد جدا خودداری کنید.
5- در صورت بروز هر گونه علایم بیماری یا ناراحتی در ماهی‌ها، ماهی بیمار بلافاصله برای جلوگیری از سرایت بیماری جدا از سایر ماهی‌ها نگهداری شود. نگه داشتن ماهی بیمار به مدت بیست دقیقه در یک لیتر آب که یک قاشق نمک هم به آن اضافه شده است، برای برخی از بیماری‌ها می تواند مفید واقع شود.
6- به جای نگهداری ماهی در تنگ‌های کوچک و نامناسب لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ مثل آکواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسبِ بزرگ نگهداری شود تا علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اکسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی‌ها فراهم شود .
7- از قراردادن آکواریوم‌ها و تنگ‌های ماهی درجلوی نورمستقیم آفتاب، کنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنیدبرای حمل و نقل ماهیان زینتی در بسته بندی های کوچک ( کیسه های پلاستیکی بدین منظور مناسبند)باید دو برابر میزان آب ، فضای خالی از هوا وجو دداشته باشد. ماهی نباید بیشتر از 2 ساعت در این شرایط بماند.

 

منبع:سلامت نیوز

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها