2109
دستور پخت حریره بادام + نکاتی درباره ارزش غذایی آن

دستور پخت حریره بادام + نکاتی درباره ارزش غذایی آن

1394/12/14 بازدید234365

در اینجا دستور پخت بهترین حریره بادام را به شما می‌گوییم. حریره بادام یکی از ساده ترین غذاهای کمکی برای کودک است.غذا دادن به کودکان از سنی که باید شروع به خوردن غذای کمکی کنند، همیشه دغدغه مادران بوده و هست. به همین دلیل نی نی سایت تصمیم گرفته به کمک خانم ها ایران کوهستانی و مهسا میرزایی که به ترتیب مربی آشپزی و کارشناس تغذیه هستند، هر بار دستور پخت غذا‌های مناسب را برای کودکان شما ارائه دهد. بنابر ‌این اگر دلتان می‌خواهد بدانید اولین غذایی که باید به عنوان غذای کمکی نوزاد در نظر بگیرید از نظر تغذیه ای چه ارزشی دارد این مطلب را بخوانید.

طرز تهیه حریره بادام، غذای کمکی نوزاد

  • بادام: 6 عدد
  • آرد برنج: 2 قاشق سوپ خوری
  • شیر پاستوریزه، یک استکان (حدود 60 میلی‌لیتر)
  • شکر: 1 قاشق چای خوری
  • آب: نصف استکان (حدود 30 میلی‌لیتر)

برای تهیه حریره بادام، بادام ها را در آب بریزید و بگذارید آب به جوش بیاید، 30 ثانیه بیشتر لازم نیست بجوشد، بادام‌ها را آبکش کنید، رویشان آب سرد بگیرید و بلافاصله، به راحتی آنها را پوست بکنید. سپس بادام‌ها را با مقداری آب سرد و شکر در مخلوط‌‌کن بریزید تا در عرض چندثانیه به مایعی سفیدرنگ و شیرمانند تبدیل شود. این مخلوط را روی شعله ملایم در حالی که به طور مرتب هم می‌زنید، به مدت حدود 20 دقیقه بپزید. سپس آرد برنج را در شیر سرد حل کرده و به مخلوط فوق اضافه کنید و مجددا مرتب هم بزنید تا قوامی مانند ماست پیدا کند.
مقدار اضافی حریره را در ظرف در بسته تا دو روز در یخچال نگه داری کرد.
جهت نگهداری حریره در یخچال، اجازه دهید تا کاملا سرد شود سپس درب ظرف را بسته و آن را در یخچال بگذارید. البته تازه تهیه کردن این حریره بهتر است. همچنین می‌توانید طرز تهیه غذا برای نوزاد 6 ماهه را در نی نی سایت بخوانید.

نوزاد 6 ماهه صرف‌نظر از شیر مادر باید غذای کمکی نیز بخورد، چون در حال رشد و نمو است و شیر مادر به تنهایی نمی‌تواند  تمام نیاز‌های بدن او را تامین کند. تهیه حریره بادام برای نوزاد 4 ماهه توصیه نمی‌شود. حریره بادام برای
نوزاد یکی از بهترین غذاها است، بنابراین از تهیه حریره بادام برای نوزاد غافل نشوید 

حریره بادام برای نوزادان

 مهسا میرزایی، کارشناس تغذیه درباره این غذای کمکی به شما توضیح می دهد:« در ماه ششم لازم است روزی یک‌بار قبل از شیر دادن به کودک، حریره‌ی 5% ( به مقدار مساوی با شیر ) به کودک داده شود. دادن حریره به کودک باید از یک قاشق چای‌خوری شروع شود و روزانه اضافه ‌گردد تا در پایان ماه ششم به 150 گرم (دو سوم استکان) برسد. حریره می‌تواند برای یک وعده‌ی کودک کافی باشد و نیازی نیست که در همان وعده به کودک شیر هم بدهید، ولی طبیعی است که آنچه کودک قبلا به آن عادت کرده (شیر ) را ترجیح ‌بدهد. بنابراین می‌توان قبل از دادن حریره، به اندازه نصف شیشه به کودک شیر مادر داد. در ماه هفتم می‌توان دادن حریره‌ی 10% را برای کودک شروع کرد اما در این سن به غذای دوم هم نیاز است و ما‌بقی وعده‌های کودک (حدود 170- 200 گرم) را شیر مادر تشکیل می‌دهد.»

ارزش غذایی حریره بادام برای نوزاد

آرد برنج به ترتیب شامل درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌هایی مانند پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌های گروه ب، آهن و کلسیم است.
شیر کامل هم شامل پروتئین، چربی، کلسیم و ویتامین د است. این دو ماده یعنی آرد برنج و شیر کامل از 6 تا 7 ماهگی برای کودک قابل مصرف هستند. بادام از گروه دانه‌های روغنی محسوب می‌شود و شامل ریز‌مغذی‌هایی مانند ویتامین A و D و هم چنین اسیدهای چرب ضروری است که از انتهای ماه ششم برای نوزاد قابل مصرف است.
توصیه‌ مهسا میرزایی، کارشناس تغذیه، این است که هرچه به اواخر شش ماهگی کودک نزدیک‌تر می‌شویم پودر بادام را اضافه کنیم و در اوایل شش ماهگی حریره بیشتر ترکیبی از آرد برنج و شیر کامل باشد. بنابر‌این کارشناس تغذیه ما دو نوع حریره را به شما پیشنهاد می‌کند که دستور پخت آن کمی با حریره بادام خانم کوهستانی متفاوت است.

دستور پخت حریره بادام 5%، غذای کمکی مناسب برای نوزاد

  • آرد برنج 5 گرم
  • شیر 50 گرم
  • آب 100 گرم
  • شربت قند 5 گرم
  • محلول نمک طعام 5/1  گرم


آرد برنج الک کرده را در آب جوش ریخته و تا نیم ساعت روی شعله ملایم هم بزنید. وقتی خوب پخت محلول نمک و شربت قند و شیر را که کمی گرم شده(70 درجه) در آن بریزید بعد از 1-2 دقیقه که حریره جوشید، آن را خنک کرده و به کودک بدهید.

طرز تهیه حریره بادام 10%، بهترین غذای کمکی نوزاد

  • آرد برنج 20 گرم
  • کره 5 گرم
  • شیر 200 گرم
  • آب 50 گرم
  • شربت قند 10 گرم
  • محلول نمک طعام 3 گرم
نیم استکان شیر و آب را با هم بجوشانید سپس روی شعله ملایم بگذارید، سپس آهسته آرد برنج را در آن بریزید و به مدت نیم ساعت مرتب هم بزنید. بعد شربت قند و محلول نمک طعام اضافه کنید و بقیه‌ی شیر را گرم کرده و در آن بریزید و 2 تا 3 دقیقه بجوشانید. در این حریره کره بریزید و خوب هم بزنید.
(این حریره برای کودکان 6 تا 10 ماهه مناسب است و در هر وعده می‌توان 50 تا 200 گرم از این حریره را به کودک داد)

موارد منع مصرف حریره بادام و توصیه‌هایی در مورد دستور پخت حریره بادام برای نوزاد

به طور عادی آرد برنج  و بادام نمی‌تواند آلرژن باشد و برای کودک و نوزاد حساسیت ایجاد کند اما برای هضم بهتر در دستگاه گوارش کودک، بهتر است پوست بادام‌ها کنده شده و سپس پودر شود. برای آسان‌تر شدن این امر، بهتر است بادام‌ها را چند ساعت بخیسانید.
و اما شیر کامل گاو در برخی از کودکان می‌تواند حساسیت یا عدم تحمل ایجاد کند که در این صورت باید با پزشک مشورت شود و اقدامات لازم صورت گیرد.
 

ارسال نظر شما

login captcha

 نوزادانی که حساسیت به لبنیات دارند یا نمیتونن لاکتوز رو تحمل کنن میشه از شیرسویا به جای شیر پاستوریزه استفاده کرد ؟

سلام من بادام و اسیاب شده تو فریزر نگه میدارم و روزانه تو اب میریزم و کمی میدارم بمونه تا لعاب بندازه بعد حرارت میدم تا روغن ان در بیاد و جای شکر هم نبات توش میریزم. ارد برنجرو هم تو کمی اب سرد حل میکنم و اخر میریزم و مرتب هم میزنم تا مثل ماست بشه ولی شیر گاو توش میریزم چون بچه تا یک سالگی نباید شیر گاو بخوره تا اونجایی که من اطلاع دارم اگه اشتباه میکنم راهنمایی کنید لطفا
کاملا موافقم باورپریده مگه با یه بچه کوچیک ودست تنهامیشه هررکز بادوم خیس کنی و......
من بادوم رو آسیاب کردم با نبات کوبیده نسبتش یادم نیست و با آرد برنج مخلوط کردم، تو شیشه تو یخچال نگه میداشتیم برای چند ماه! هر روز دو سه قاشق تو آب یا شیر میریختم و آماده میکردم. با بچه کوچک نمیشه هر روز بادوم تازه پوست کند و این مراحل وقت گیر رو انجام داد!
ممنون

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8645 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6232 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15098 بازدید