2109
علت ترشحات و خشکی نوک سینه در بارداری چیست؟

علت ترشحات و خشکی نوک سینه در بارداری چیست؟

1394/12/04 بازدید15548

نی نی سایت: اگر دوران بارداری را سپری می‌کنید و یا به تازگی زایمان کرده‌اید و از خشکی و پوسته پوسته‌شدن نوک سینه‌تان گله دارید،‌بدانید که فقط شما به این مشکل مبتلا نشده‌اید. چون این حالت در بسیاری از خانم‌ها مشاهده می‌شود. به همین دلیل ما در گفتگو با  خانم فروغ‌السادات قاسمی‌فرد، کارشناس مامایی، علت این مشکل و درمان آن را از او پرسیدیم.
خانم فروغ‌السادات قاسمی‌فرد، کارشناس مامایی، ترک خوردن سینه و ترشحات آن را پس از بارداری طبیعی می‌داند و درباره آن توضیح می‌دهد:« به دلیل خشک بودن دهان نوزاد و تماس دهانی او با نوک سینه مادر، این اتفاق می‌افتد که در اصطلاح علمی به آن شقاق می‌گویند. میکروب‌های فعال در دهان نوزاد هنگام تماس با نوک سینه مادر و شیر خوردن به آن اندام منتقل شده و ایجاد خشکی و پوسته پوسته‌شدن می‌کنند. برای حل این مشکل مادر باید مدام نوک سینه‌ها را با ویتامین‌هایی مانند AD چرب کند و می‌تواند از روغن زیتون هم برای این کار استفاده کند.» 

خانم قاسمی‌فرد درباره ترشحات سینه در دوره بارداری می‌گوید:« در صورتی که خانم‌های باردار در دوره بارداری دچار کمبود ویتامین نباشند، معمولا شقاق سینه اتفاق نمی‌افتد. البته در اواخر دوره بارداری ترشحات سینه به دلیل بالا رفتن همورمون پرولاکتین طبیعی است و خانم‌ها نباید نگران شوند.»
مادران باردار باید بدانند که در دوران بارداری و شیردهی، غدد شیردهی در سینه افزایش پیدا می‌کنند و اگر کسی پیش‌آگاهی و یا نشانه‌ای از بیماری خاصی داشته باشد، به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها، کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل خانم قاسمی‌فرد می‌گوید:« خانم‌های باردار در صورتی که در سینه احساس درد غیر طبیعی و نشانه‌هایی خاص داشته باشند، نباید آن را نادیده بگیرند. همچنین آنها به هیچ‌وجه نمی‌توانند خودشان بیماری یا غده‌ها را در سینه شناسایی کنند. چون به دلیل افزایش غدد شیردهی، غده‌های بدخیم یا به اصطلاح سرطانی قابل تشخیص نیستند. به همین دلیل آنها باید با مراجعه به پزشک و سونوگرافی، به این موضوع پی ببرند و تحت نظر متخصص درمان خود را پیگیری کنند. خانم‌هایی بوده‌اند که با وجود بارداری، برای درمان بیماری سینه، تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.»  
با این حال این کارشناس مامایی، معتقد است خانم‌ها به جای این که بیش از حد نگران سرطان سینه باشند، با مراجعه به پزشک می‌توانند خیال خودشان را از بابت داشتن و یا نداشتن غده در سینه راحت کنند و توصیه می‌کند:« سونوگرافی بهترین راه برای تشخیص بیماری‌های سینه است و در صورتی که سینه دارای تومور‌های سرطانی باشد با این دستگاه به راحتی مشخص می‌شود. اما در مواردی که تومور‌ها خطرناک باشند، ماموگرافی بهترین گزینه برای تشخیص و تأیید این بیماری است. اما به هر حال برای تأیید ابتلا به بیماری‌های سینه باید به پزشک متخصص مراجعه شود چون هر بیماری علائم خاص خود را دارد که باید بررسی شود.»

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16103 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11450 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2414 بازدید