2709
7 نکته ضروری برای نگهداری مواد غذایی

7 نکته ضروری برای نگهداری مواد غذایی

1394/12/02 بازدید2190

نی‌نی سایت: غزاله زمانی، کارشناس تغذیه/ بهترین شکل استفاده از مواد غذایی این است که اصلا آنها را در یخچال و فریزر نگهداری نکنیم! اشتباه نکنید، منظور ما این نیست جای بهتری برای این کار سراغ داریم بلکه مقصود این است که به طور کلی و تا جایی که امکان دارد همه مواد غذایی را به صورت تازه مصرف کنیم، چون در این صورت هم سالم‌تر هستند و هم خواص بیشتری دارند. اما از آنجایی که زندگی امروزه ما را ناگزیر کرده است که مواد غذایی را به صورت فریزری استفاده کنیم یا امکان این به وجود آمده است که بتوانیم آنها را در یخچال نگه داری کنیم عادت تازه خریدن و تازه مصرف کردن به سمت انبار کردن در یخچال و فریزر رفته است.

حالا که این روش زندگی امروز ماست بهتر است بدانیم که برای نگهداری و حفظ کیفیت مواد غذایی روش‌های متعدد خانگی و صنعتی وجود دارد که اگر غذا بر پایه این اصول و قواعد نگهداری شود از ایجاد مشکل یا بیماری جلوگیری می‌کند. در اینجا به 7 نکته مهم درباره نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر اشاره می‌کنیم:
1. مهمترین مساله‌ای که باید به آن توجه داشت حساسیت گروه‌های مختلف غذایی در برابر آلودگی است؛ مخصوصا در مورد گوشت و لبنیات که زودتر در معرض فساد و مسمومیت قرار می‌گیرند. یا میوه‌ها و سبزیجات که احتمال فساد در آنها بالاتر است. پس اولین قدم در نگهداری مواد غذایی در یخچال این است که اولویت‌ها را در نظر بگیریم.
2. برای نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال باید ابتدا آنها را خوب بشوییم و خشک کنیم و سپس برای قرار دادن در یخچال بسته‌بندی کنیم. این کار از این جهت حائز اهمیت است که مانع از انتشار آلودگی آنها در محیط یخچال می‌شود.
3. میوه‌ها و سبزیجاتی که در یخچال نگهداری می‌شوند باید مرتب چک شوند تا در صورت خرابی و گندیدگی از محصولات سالم جدا شده و دور ریخته شوند تا آلودگی آن‌ها بقیه مواد غذایی را خراب نکند.
4. دمای مناسب برای نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از فساد آنها در یخچال بین 0 تا 4درجه سانتی‌گراد و در فریزر بین -18 تا -24 درجه سانتی‌گراد است.
5. برای نگهداری از تخم مرغ در یخچال نباید سطح آنها را بشوییم چون باعث می‌شود یک لایه محافظ از روی پوست تخم مرغ از بین برود و زمان فساد آنها را جلو بیندازد. بهتر است درست قبل از مصرف پوست تخم‌مرغ را بشوییم.

6. مدت نگهداری گوشت‌های چرب در فریزر ، مانند انواع سوسیس و کالباس به طور کلی 3 ماه است. مدت نگهداری گوشت قرمز و سفید نیز 6 ماه است. فرصت نگهداری از سبزی خام در یخچال یک هفته است و سبزی پخته را تنها سه روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.
7. بسته بندی مواد غذایی برای نگهداری در یخچال و فریزر بسیار حائز اهمیت است. مخصوصا برای نگهداری در فریزر باید به نکاتی توجه داشت از جمله اینکه:
* بسته بندی به صورت کامل باشد و این طور نباشد که بخشی از مواد غذایی بیرون از بسته بندی قرار بگیرد و دچار سرمازدگی شود.
* بسته بندی باید به نحوی باشد که هوا در آن ورود و خروج نکند تا رطوبت مواد غذایی از دست نرود.
* اگر قسمتی از بسته بندی پاره شود یا در اثر جابجایی کنار رود باعث می‌شود مواد غذایی در معرض هوای فریزر سفیدک بزنند و طعم و کیفیت آنها تحت تاثیر قرار گیرد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
6903 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5068 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14948 بازدید