2109
زنبق؛ جارو برقی هوا

زنبق؛ جارو برقی هوا

1394/11/28 بازدید3534

نی‌نی سایت: همه ما با دیدن گل‌های زیبا مسحور زیبایی و طراوت آنها می‌شویم و دل‌مان می‌خواهد خودمان نیز در خانه از آن‌ها نگه‌داری کنیم. اما این میل در اغلب ما در همان مرحله «خواستن» می‌ماند و هرگز به مرحله «توانستن» نمی‌رسد، چون این کار ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد که مستلزم صرف وقت و حوصله است. شاید اگر ما دلایلی بیشتر از زیبایی و طراوت و حس خوب زندگی که گل‌ها و گیاهان منتقل می‌کنند، برای نگهداری از آنها داشته باشیم، در نتیجه انگیزه بیشتری هم برای وقت گذاشتن و انرژی داشتن در مورد نگهداری از آنها پیدا کنیم.
ما قصد داریم این انگیزه را با اطلاعات مربوط به سلامتی در شما تقویت کنیم. خیلی از گل‎ها و گیاهان زیبایی که در اطراف‌مان می‌بینیم مصارف پزشکی و سلامتی دارند و در درمان یا تسکین بسیاری از دردها مانند یک داروی طبیعی به خوبی عمل می‌کنند. در نتیجه نگه‌داری از این گیاهان در خانه علاوه بر تاثیر مثبت در روحیه شما، تزریق انرژی مثبت در فضای زندگی، دوچندان کردن زیبایی و شادابی منزل و... می‌تواند به سلامت و حال خوب شما هم کمک کند. به همین خاطر قصد داریم گیاهانی از این دست را به شما معرفی کنیم و در کنار آموزش شیوه‌های نگهداری از آنها از خواص و طرز استفاده از آنها نیز برای‌تان بگوییم.

رنگین‌کمانی از رنگ
یکی از این گل‌های زیبا که دل هر بیننده را می‌رباید زنبق یا ایرسا است؛ منظور از ایرسا ریشه سوسن آسمانگون است. زنبق گیاهی چند ساله است، یعنی با یک سال گلدهی از بین نمی‌رود و چندین سال با شما می‌ماند. ساقه آن 30 تا 70 سانتی‌متر ارتفاع دارد و گل‌هایی به رنگ‌های متعدد سفید، زرد، آسمانی و بنفش روی این ساقه‌ها دیده می‌شود. دلیل نامگذاری این گل به ایرسا (یعنی رنگین‌کمان) هم رنگارنگی گل‌هاست.

سرطان را هم درمان می‌کند
زنبق خواص درمانی زیادی دارد؛ مثلا برای کاهش وزن، کاهش دردهای روماتیسم، رفع سوء هاضمه، درمان عوارض پوستی مانند آکنه، درمان هپاتیت و یرقان و همچنین برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود. برگ‌های تازه زنبق نیز برای رفع خستگی بسیار مفید است.
برای تهیه دمنوش زنبق کافی است مقدار کمی از ریشه آن را به مدت چند دقیقه با آب جوشانده شده دم کرده و بعد بنوشید. این کار را می‌توانید تا سه بار در روز نیز ادامه دهید.
همچنین این گل به جاروبرقی هوا هم معروف است چرا که به تصفیه گازهای خطرناک مانند فرمالدئید و بنزن کمک کرده و باعث می‌شود هوای منزلتان پاک و تمیز باشد. این گازها اغلب به خاطر مواد شیمیایی که در ساخت چوب، پارچه و... به کار می‌رود تولید می‌شود و اگر شما پرده نویی خریده باشید یا سرویس چوب مانند ناهارخوری یا مبلمان خود را به تازگی عوض کرده باشید احتمال اینکه این گاز در محیط خانه شما وجود داشته باشد، بالا می‌رود.

چطور نگهداری کنیم؟
شرایط نگهداری از زنبق با وجود زیبایی و ظرافت فوق العاده آن نسبتا راحت است. به طوری که فقط زمانی که خاک آن خشک باشد نیاز به آب دارد. از نظر نور هم، نور کامل خورشید  را دوست دارد ولی سایه جزئی را هم تحمل می‌کند. از نظر خاک هم به خاک سبک بدون تقویت کننده یا به مقدار کم احتیاج دارد. تنها نیاز به زهکشی دارند تا از پوسیدگی ریشه‌ها جلوگیری شود. زمان گلدهی اکثر زنبق‌ها در اواخر بهار و اوایل تابستان است. تکثیر این گیاه، هم از طریق ریشه و هم از طریق بذر آن امکان پذیر است. 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16347 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11574 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3064 بازدید