2109
خانه‌تکانی با مواد طبیعی/ 8 روش برای تمیز کردن آشپزخانه

خانه‌تکانی با مواد طبیعی/ 8 روش برای تمیز کردن آشپزخانه

1394/11/14 بازدید4910

نی‌نی سایت: فصل خانه تکانی از راه رسیده و خانم‌ها سخت مشغول تمیز کردن خانه و آماده شدن برای سال نو هستند. البته که مهمترین نکته در خانه تکانی نفس تمیزی و بهداشت و تامین سلامت خانواده است. پس بیایید امسال به روشی نوین به خانه تکانی نگاه کنیم. یعنی چه؟ یعنی سبد بزرگ مواد شوینده تان را کنار بگذارید؛ انواع و اقسام دستمال آشپزخانه، اسپری‎های شیشه پاک کن، چند منظوره، پودرهای مختلف برای از بین بردن چربی و لکه و از همه بدتر مایع سفیدکننده با آن بوی غلیظ. حالا که قرار است سال جدیدی را آغاز کنید خودتان را برای تغییر در روش‌هایی که به سلامت خانواده‌تان کمک بیشتری می‌کند آماده کنید.
به جای همه این شوینده های شیمیایی به چند ماده ساده با دستمال آشپزخانه نیاز دارید تا آشپزخانه را برق بیندازید: سرکه سفید، جوش شیرین، آب لیمو و پودر نمک؛ همین. استفاده از این مواد هم می‌تواند به پاکیزگی آشپزخانه کمک کند و هم خیال شما را بابت عوارض استفاده از مواد شیمیایی راحت نماید. استفاده از این روش‌ها مخصوصا در خانه‌هایی که کودکان و افراد حساس وجود دارند به مراتب بهتر و سالم‌تر از مواد شوینده صنعتی است. حالا می‌پرسید چطور می‌توان با همین چند ماده ساده که احتمالا در هر خانه‌ای به راحتی پیدا می‌شود کار خانه تکانی آن هم خانه تکانی آشپزخانه را انجام داد؟ باید بگویم تا امتحان نکنید نمی‌دانید که این کار چقدر راحت و لذت بخش است.

1. دوست دارید از کجا شروع کنید؟ کابینت‌های آشپزخانه یکی از زمانبرترین کارهای خانه تکانی است. ظرف‌های و غبار گرفته را از داخل کابینت بیرون بیاورید و در یک تشت بزرگ به میزان نصف و نصف از آب گرم و سرکه پر کنید و ظرف‌ها را در آن قرار دهید. بعد از کمی زمان آن‌ها را آبکشی کنید. ظرف‌های تمیز و براق شما را متعجب می‌کند! اما اگر ظروف شما لک‌دار است می‌توانید از مخلوط کردن سرکه یا آب لیمو و نمک خمیری درست کنید و مثل مایع ظرفشویی روی ظرف‌ها بمالید و بعد از یک ساعت آبکشی کنید.
 

مهمترین نکته در خانه تکانی نفس تمیزی و بهداشت و تامین سلامت خانواده است


2. برای تمیز کردن کتری و از بین بردن رسوب کافی است آن را پر از آب کنید و بعد از اضافه کردن کمی سرکه سفید کتری را در چند مرحله بجوشانید و آب آن را تخلیه کنید تا از تمام رسوب خلاص شوید. اما در مورد قهوه جوش چون لکه قهوه روی آن نمایان است به مقداری یخ، نمک و لیموترش نیاز دارید. کافی است یک چهارم ظرف را با یخ پر کنید، نصف لیموترش را روی آن بچلانید و ۲ قاشق سوپخوری نمک به آن اضافه کنید. سپس این مخلوط را به مدت ۲ دقیقه بچرخانید و پس از اینکه سطح داخلی ظرف تمیز شد، آن را با آب بشویید. برای لکه‌های چای روی قوری که دارد از همان خمیر ترکیب سرکه یا آبلیمو+نمک استفاده کنید. برای درخشندگی بیشتر می‌توانید آنها را با آب مخلوط شده با سرکه آبکشی کنید.

3. خلاصی از چربی‌های مایکروویو یکی از خسته کننده ترین کارهای آشپزخانه است. ما برای این کار چند راه حل موثر به شما معرفی می‌کنیم: 1. دو فنجان آب را در ظرفی ریخته و آن را داخل ماکروویو قرار دهید و دستگاه را روشن کنید و آنقدر زمان بدهید که آب بجوشد و بخارش فضای مایکروویو را پر کند. حالا می‌توانید با یک دستمال مرطوب به راحتی لکه‌ها را پاک کنید. 2. برای از بین بردن بوی بد ماکروویو هم می‌توانید ۱ فنجان آب و نصف فنجان آبلیمو را در یک کاسه بریزید و با قدرت و زمان بالا (۵ تا ۱۰ دقیقه) داخل ماکروفر گرم کنید.  

4. یک چهارم لیوان سرکه را در یک لیوان آب حل کنید و آن را روی سطوح مانند کابینت‌ها، پیشخوان، بدنه داخلی و خارجی یخچال، اجاق گاز و ماشین لباسشویی اسپری کنید و با دستمال خشک پاک کنید. سرکه سفید، با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی ملایم است که اثری روی سطوح باقی نمی‌گذارد و بوی آن نیز پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود. 

5. برای پاک کردن روغن و چربی، مواد غذایی تازه ریخته شده روی اجاق، زدودن لکه‌های چربی داخل فر و شیشه آن، مخلوطی از مقدار مساوی جوش‌شیرین و نمک‌پودر با کمی آب تهیه کنید و با مالش به وسیله دستمال آشپزخانه نرم، نقاط مورد نظر را پاک کنید. لکه‌های چربی قدیمی‌تر و چسبیده به اجاق، نیاز به زمان بیشتری دارند. برای پاک کردن آنها مقداری جوش‌شیرین را با کمی آب به صورت خمیر درآورید و روی نقاط مورد نظر بمالید و پس از چند ساعت با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید.

6. مخلوطی از مقادیر مساوی نمک پودر با جوش‌شیرین تهیه کنید و با کمی آب آن را به صورت خمیر درآورید. با این خمیر و با کمک یک دستمال نرم، سینک ظرف‌شویی را تمیز و براق کنید. برای برق انداختن سینک نیز، یک دستمال یا حوله کاغذی را روی محل‌های لک‌دار پهن کنید و آن را با سرکه خیس کنید و بعد از 8 الی 12 ساعت با آب بشویید. همچنین نصف لیموترش تازه آغشته به نمک پودر نیز برای ساییدن و براق کردن سینک ظرف‌شویی استیل مناسب است.

7. برای از بین بردن بوی بد سطل زباله می توانید آن را با تکه های یخ که با مقدار مساوی آب و سرکه درست کرده اید، تمیز کنید.

8. برای شستشوی شیشه پنجره یک چهارم تا نصف لیوان سرکه را در یک لیتر آب ( چهار لیوان ) حل کنید و با روزنامه شیشه‌ها را تمیز کنید. یا اینکه یک چهارم تا نصف لیوان الکل را در حدود یک لیتر آب حل کنید و به‌آن چند قطره مایع ظرف‌شویی اضافه کنید. برای تمیز کردن هر نوع شیشه و ‌آینه در خانه می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید.

 

 

ارسال نظر شما

login captcha
طروف چدن سرامیک ک در اثر سوختگی مواد به ان چسبیده شده را چطور برطرف کنیم؟

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10252 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2001 بازدید