2109
اثر تیروئید روی سلامت جنین

اثر تیروئید روی سلامت جنین

1394/11/05 بازدید2624

نی نی سایت:دکتر رضا کریمی‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در مورد تیروئید در بارداری گفت:اگرچه اثر تیروئید روی سلامت جنین و به ثمر رسیدن یک بارداری طبیعی، مشخص و واضح است؛ ولی به نظر بسیاری از متخصصان غدد، حساسیت بیش از حدی که در جامعه پزشکی و مردم در این مورد ایجاد شده، گاهی موجب نگرانی‌های بی‌مورد در خانم‌ها می‌شود و چه‌بسا این استرس‌ها می‌تواند به روند بارداری یک مادر آسیب بزند. امیدوارم این نوشته‌ها با هدف افزایش آرامش مادران امروز و فردا موثر باشد.

اول
هورمون‌های تیروئید طی بارداری از مادر به جنین می‌رسند و موجب رشد و نمو اعضای جنین بخصوص مغز او می‌شوند؛ بنابراین بهتر است تمام خانم‌ها قبل از این که باردار شوند یک آزمایش ساده تیروئید بدهند. به این ترتیب کسانی که دچار کم‌کاری تیروئید باشند براحتی از طریق لووتیروکسین درمان خواهند شد و بارداری سالمی خواهند داشت.

دوم
تاکید بر این نکته بسیار ضروری است که داروی لووتیروکسین در دوره بارداری هیچ ضرری برای جنین ندارد به شرط این که مادر باردار به این دارو نیاز داشته باشد. در واقع لووتیروکسین جزو داروهای صددرصد مجاز در تمام دوران بارداری است.

سوم
بسیار به ندرت مادران در دوران بارداری به کم‌کاری شدید تیروئید مبتلا خواهند بود (زیرا اصولا فرد دچار کم‌کاری شدید تیروئید باردار نمی‌شود). در این موارد باید خیلی سریع داروی لووتیروکسین با میزان مناسب تجویز شود تا هر چه سریع‌تر مادر باردار بهبود یابد.

چهارم
پرکاری تیروئید در دوران بارداری بسیار شایع است، زیرا هورمون‌های جفت تیروئید را تحریک می‌کنند. ولی باید بدانیم این پرکاری در بیشتر مواقع خطری ندارد و مادر باردار در همان ماه‌های اول از آن رهایی می‌یابد. فقط مادرانی که دچار علائم خیلی شدید یا تهوع و استفراغ هستند و آب بدنشان را از دست می‌دهند، باید مداوا شوند.

پنجم
موارد کمی وجود دارد که پرکاری تیروئید مادر باردار از قبل بارداری وجود داشته و حالا در زمان بارداری عود کرده است. در این موارد باید داروهای ضدتیروئید داده شود. این داروها البته برای جنین بی ضرر نیستند، ولی اگر با مقدار کم و به اندازه تجویز شوند، می‌توانند مادر و جنین را به سلامت از این مرحله گذر دهند.

و آخر
در یک بارداری طبیعی، علائم بسیاری شبیه پرکاری تیروئید وجود دارد. تپش قلب، تعریق زیاد، احساس گرما، لرزش دست، کم خوابی و اضطراب علائمی هستند که تا حدی مادران باردار دارند که شبیه پرکاری تیروئید به نظر می‌رسد. بهتر است اگر این علائم خیلی شدید هستند به پزشک متخصص زنان مراجعه شود و پزشک متخصص با معاینه و آزمایش تیروئید خیال مادر باردار را از نبود بیماری پرکاری تیروئید راحت کند.

 

منبع:جام جم آنلاین

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15713 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11192 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2291 بازدید