2109
 خطرات وسایل نو برای سلامتی

خطرات وسایل نو برای سلامتی

1394/10/29 بازدید6680

نی‌نی سایت: هاجر هوشیارمحبوب، کارشناس منابع طبیعی/ مبارزه با آلودگی‌هایی که در منزل وجود دارند همیشه جزو دغدغه‌های اصلی کدبانوهای خانه بوده است. اغلب آنها به نکات بهداشتی به خوبی توجه دارند و سعی می‌کنند حدالامکان محیط خانه خود را همیشه تمیز و سالم نگه دارند تا سلامتی افراد خانواده به خطر نیفتد. اما کار آنها همیشه هم به این سادگی‌ها نیست. بعضی از آلودگی‌ها وجود دارند که تشخیص آنها بسیار دشوار است. مانند وجود مواد شیمیایی که می‌توانند گازهای مضری در محیط خانه تولید کنند.

همه می‌دانند که برخی محصولات مانند سیگار هوای خانه را آلوده می‌کنند اما تعداد زیادی از این امر مطلع نیستند که وجود یکسری لوازم نو یا تغییرات دکوراسیون خانه می‌تواند گازهای مضری را در محیط خانه از خود به جا بگذارد. فرمالدئید ماده‌ای شیمیایی است که از آن برای تولید چوب مبلمان، پرده و لباس استفاده می‌شود و بیشترین تاثیر مخرب خود را روی کودکان به جا می‌گذارد. کودکانی که در معرض این ماده قرار می‌گیرند، اغلب دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. علاوه بر این فرمالدئید، گازهای گلخانه‌ای نیز تولید می‌کند. 
حالا که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و شما با شوق و زحمت منزل تان را با وسایل جدید نونوار می‌کنید و مبلمان و فرش و پرده جدید به خانه می‌آورید؛ می‌دانید که به طور همزمان مقدار قابل توجهی از این ماده را به محیط خانه خود وارد کرده‌اید که این می‌تواند برای هوای منزل شما تهدید به حساب بیاید؟ 

راه حل‌های دیگران

راه حل اول این است که پرده‌ها را قبل از نصب، بشویید و مبلمان جدید و نونوارتان را مدتی در هوای آزاد قرار دهید. اما چه کسی حاضر است پرده‌ای که تازه خریده است را به دست ماشین لباسشویی بسپارد تا آن را تبدیل به یک جنس رنگ و رو رفته و دست دوم کند؟ یا مبل‌های نازنینش را در هوای آزاد قرار دهد تا هر چه گرد و خاک است آن را تبدیل به اثاثی مندرس کند؟
راه حل دوم این است که با قرار دادن دستگاه‌های تصفیه هوا که این روزها با عناوین مختلف در بازار وجود دارند از سلامت هوای خانه خود مطمئن شوید. تنها مشکل این است که وجود این دستگاه‌ها هزینه‌بر هستند و شما به طور مقطعی به آن‌ها نیاز دارید و جز در موارد اینچنینی یا روزهای آلوده سال تقریبا بلااستفاده هستند.

پیشنهاد ما

این راه حل پیشنهادی ما به شماست. نگهداری از گل‌هایی که هوا را تصفیه و گازهای مضر را خنثی می‌سازند در محیط خانه. این یک راه حل ارزان و طبیعی است که نه تنها شما را بابت هوای خانه مطمئن می‌سازد بلکه جلوه و زیبایی زندگی را نیز به منزل شما ارزانی می‌کند. اما باید توجه داشته باشد گل‌های درستی را برای این منظور انتخاب کنید و حتما درباره نحوه نگهداری از آنها اطلاعات کافی داشته باشید تا هم هوای خانه‌تان پاک بماند و هم صاحب یک گیاه با طراوت باشید. یکی از این گیاهان گل آپارتمانی «سانسوریا» یا «نیزه‌ای» است که به گل شمشیری یا زبان مادر شوهر معروف است. این گیاه، بومی آفریقا و از خانواده کاکتوس‌هاست و برگ‌های بلند و شمشیرمانندی دارد که حاشیه آن به رنگ زرد است و برگ‌ها به صورت ابلق دیده می‌شوند و در هر نقطه از منزل که باشد جلوه زیبایی به منزل شما می‌دهد.

این گل چون توانایی پاکسازی هوا را با تصفیه گازهای سمی مانند «تولوئن» و «فرمالدئید» دارد بیشتر در محیط منزل نگهداری می‌شود و کارشناسان توصیه می‌کنند برای داشتن خوابی راحت، می‌توانید آن را در اتاق خواب‌تان قرار دهید.
شرایط نگهداری از این گیاه نیز متناسب با شرایط آپارتمانی است، چون نور مستقیم را تحمل نمی‌کند و به نور متوسط نیاز دارد و حتی در سایه هم به رشد خود ادامه می‌دهد هرچند که کمی رنگ پریده و بی‌نقش می‌شود. 
از نظر دما نیز طاقت سرمای زمستان بیرون از محیط منزل را ندارد و دچار یخ زدگی می‌شود. بهترین دما برای آن 25-18 درجه است. این گیاه زیبا به آب زیادی نیاز ندارد چون مانند سایر اعضای خانواده کاکتوس‌ها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار است و مقداری آب را در خود ذخیره می‌کند. اگر به او بیش از نیازش آب بدهید دچار پوسیدگی شده و زخم‌های قهوه‌ای پیدا می‌کند. خاک مناسب این گیاه نیز خاک جنگلی است. 
نگهداری از این گیاه در مجموع کار چندان سختی نیست بلکه مانند نگهداری از هر موجود زنده دیگری بسیار لذت بخش و انرژی زاست. اگر تاکنون نیز اقدام به نگهداری از گیاه خاصی نکرده‌اید همین امروز شروع کنید.

 

ارسال نظر شما

login captcha
کاش گیاه های بیشتری معرفی میکردید.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15051 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10700 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2133 بازدید