2109
مشکل عدم افزایش وزن

مشکل عدم افزایش وزن

1392/12/26 بازدید2454


وزن کودکم زیاد نمی شود. آیا باید نگران شوم؟


شاید. اگر تازگی‌ها کودکتان بیمار بوده، باید انتظار داشت که کمی وزن از دست داده باشد، که البته باید زود برگردد. اگر چند کیلویی کم نکرده اما سرعت رشد و افزایش وزنش کم شده، شاید دلیلش کاهش طبیعی سرعت رشد در این سن باشد.
به هر حال، فرزندتان باید وزن اضافه کند، و نه کم. نگاهی به نمودار رشد به شما کمک خواهد کرد تا نرخ رشد کودک خود را در مقایسه با کودکان دیگر پیدا کنید.
البته کودکان با سرعت های مختلفی رشد می‌کنند، اما کودک شما به طور مرتب در صدک هشتادم وزن قرار داشته و ناگهان به صدک دهم نزول پیدا کرده، باید بلافاصله با پزشک او در این رابطه صحبت کنید. و اگر وزن کودکتان کم کم به صدک کمتری نزول پیدا می‌کند، شاید بهتر است درباره وزن کودک با پزشک او صحبت کنید.


پزشک چه خواهد کرد؟


پزشک معاینه جسمی از کودک شما به عمل می‌آورد و از او تعدادی سوال می‌پرسد تا بفهمد مشکلی در کار است یا خیر، و اگر هست، علل آن چیست. ممکن است فاکتورهای بسیاری را علاوه بر نرخ رشد کودک شما بررسی کند تا بتواند از وضعیت او ارزیابی درستی انجام دهد.
اگر فرزندتان در زمان درست در مسیر خوبی از مسیر منحنی رشد قرار گرفته، با شما راحت ارتباط برقرار می‌کند و به نظر می‌رسد که شاد و سلامت است، به احتمال زیاد هیچ مشکلی ندارد.
اگر دکتر دریابد که نرخ رشد کودک شما مناسب نیست، فهمیدن علت آن اهمیت زیادی دارد. تغذیه مناسب و کامل در رشد جسمی و ذهنی کودک نقش حیاتی دارد. اگر کودک شما زیر وزن صدک 3 نمودار رشد قرار دارد، یا اگر 20 صدک زیر وزن مطلوب متناسب با قد خود است، احتمالا دچار «مشکل عدم افزایش وزن» یا «نقص رشد» شده است.
احتمالا پزشک فرزندتان دستور آزمایش خون، ادرار، یا آزمایش های دیگر می‌دهد و در عین حال میزان دریافت کالری او را در مدت زمان مشخصی کنترل می‌کند. گاهی پاسخ ساده است، و گاهی بسیار پیچیده.
ممکن است زمان پر اضطراب و ناامیدکننده ای باشد. شنیدن این که کودک شما رشد نمی‌کند سخت است، اما نباید خود را سرزنش کنید یا فکر کنید مادر خوبی نیستید یا غذای کافی به او نداده‌اید.


علت مشکل عدم افزایش وزن کودکم چه می‌تواند باشد؟


علت‌های بالقوه فراوانی وجود دارند که گاهی پزشک برای فهمیدن منبع مشکل باید ماهها صرف انجام آزمایشات و مطالعه رژیم غذایی کودک، تاریخچه سلامت، سطح فعالیت، و دلایل احتمالی استرس کند. عموما اگر فرزندتان رشد سالمی نداشته باشد، به این معنی است که یا خوب غذا نمی‌خورد یا آنچه را که می‌خورد جذب نمی‌کند یا مواد مغذی را به درستی مصرف نمی‌کند.
در موارد نادر، نقص در رشد ممکن است نتیجه‌ی سیستیک فیبروزیسِ ، بیماری قلبی، بیماریهای هاضمه، یا اختلال در غدد درون‌ریز باشد. اگر هرکدام از اینها مشکل کودک شما باشد، تشخیص زودهنگام اهمیت بسیار دارد.


پزشک چگونه مشکل عدم افزایش وزن را درمان می‌کند؟


وقتی شما و پزشک کودک تان توانستید علت مشکل را تشخیص دهید، حالا می‌توانید با هم اصلاحش کنید – از طریق درمان مشکل پزشکی و در صورت لزوم، افزایش مقدار کالری دریافتی کودک.
افزایش مقدار کالری دریافتی کودک به معنی تشویق او به خوردن غذاهای سالم پرکالری در هر زمان مقتضی است. گزینه‌های خوب عبارتند از محصولات لبنی (شیر، پنیر دلمه‌ای، ماست، بستنی، پودینگ، سوپ شیر)، تخم مرغ، آوکادو، کره بادام زمینی، نان‌های سبوسدار و پاستا، پوره سیب زمینی، و برشتوک.


آیا مشکل در افزایش وزن یعنی فرزندم کوچکتر از اندازه طبیعی اش خواهد بود؟

 

این بستگی به دلایل اصلی نقص افزایش وزن در او دارد. مثلا اگر فرزند شما وضعیت پزشکی مزمنی دارد، امکان دارد که همیشه کوچکتر از اندازه متوسط بماند. از طرف دیگر، اگر مشکل به راحتی برطرف شود، او به رشدی سریعتر از معمول بازمی‌گردد. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16215 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11502 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2572 بازدید