2709
امان از گوشت‌های کرم‌زده

امان از گوشت‌های کرم‌زده

1394/10/23 بازدید8017
نینی سایت: قابل توجه خانومایی که مایه کتلت یا ماکارونی و یا هرگونه مایه غذایی دیگه رو تو یخچال یا فریزر نگه‌داری میکنن؛ دیگه این کارو نکنین!!!
طبق تجربه یکی از دوستان دیده شده هرگونه گوشت قرمز یا سفیدی که همراه پیاز در یخچال و یا حتی فریزر نگه‌داری می‌شود در مدت زمانی کوتاه (کمتر از دوهفته در فریزر و سه روز در یخچال) کرم‌هایی به وجود می‌آیند که این کرم‌ها در دمای منفی صفر نیز رشد می‌کنند و عامل رشدشان همان پیاز است!!!!

شاید عده زیادی از افراد این متن را در گروه‌های مختلف تلگرامی خوانده باشند و با خود یا اطرافیان درباره صحت یا عدم صحت آن فکر یا تبادل نظر کرده باشند. هر چه که هست، این مطلبی نیست که اگر حتی درصد کوچکی از احتمال هم داشته باشد بتوانند به سادگی از کنار آن عبور کنند زیرا پای سلامت خود و افراد خانواده‌شان در میان است. با خواندن این مطلب که از این گروه به آن گروه فرستاده می‌شود یا سر از کانال‌های مختلف در می‌آورد افراد نگران می‌شوند و حتی نسبت به رفتار گذشته خود در نگه‌داری از مواد غذایی دچار تردید می‌شوند. سوال‌های بسیاری نیز در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که نحوه درست نگه‌داری از مواد غذایی چیست؟ مخصوصا محصولاتی مانند گوشت سفید و قرمز که احتمال فساد در آن‌ها بسیار بالاست. درباره این موضوع با دکتر سمیه کمالیان، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی صحبت کردیم. 

او درباره احتمال وجود کرم در گوشت‌هایی که با پیاز مخلوط شده‌اند و در فریزر نگه‌داری می‌شوند، گفت: این مطلب اصلا درست نیست و صحت علمی ندارد. اگر زمانی که گوشت را تهیه می‌کنید از سلامت آن مطمئن باشید و گوشت تازه و بدون آلودگی خریداری کرده باشید در صورت عدم وجود تخم انگل در آن مشکلی مانند ایجاد کرم انگل ایجاد نخواد شد. در ضمن در شرایط فریزر تمامی لاروها یا تخم‌های انگل و باکتری‌ها و سموم آن‌ها غیرفعال می‌شوند و بیشتر مواقع از بین می‌روند.
دکتر کمالیان در مورد نگه‌داری از گوشت‌های یخ‌زده گفت: نکته قابل توجه این است که هیچ‌وقت گوشتی که از انجماد خارج شده دوباره نباید منجمد شود چون ارزش غذایی ندارد و میزان آلودگی آن افزایش پیدا کرده است، و ثانیا اینکه مخلوط کردن گوشت با افزودنی‌ها و فریز کردن آن در صورتی که گوشت تازه باشد، باز هم صحیح نیست چون ارزش غذایی آن ماده افزودنی مثلا پیاز از بین خواهد رفت.
این کارشناس تغذیه در نهایت تاکید کرد: آماده کردن گوشت و اضافه‌کردن ادویه‌ها به آن به سلامت گوشت و خواص آن آسیبی نمی‌رساند مگر اینکه گوشت قبلا منجمد شده باشد و شما بعد از باز کردن یخ آن این مواد را به آن اضافه کرده باشید و دوباره آن را منجمد کنید.
سمیه کمالیان، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در پایان درباره نحوه نگه‌داری از گوشت سفید و قرمز در یخچال و فریزر گفت: نگه‌داری از هر نوع گوشت قرمز و مرغ تازه در یخچال می‌تواند تا ۳ روز آن را سالم نگه دارد اما قبل از این زمان باید مصرف شوند. همچنین گوشت‌ها تا شش ماه قابل نگه‌داری در فریزر هستند به شرط اینکه  دمای فریزر -۱۸ درجه باشد و گوشت‌ها قبل از فریز کردن به صورت مناسبی شست‌وشو و بسته‌بندی شده باشند.

 

ارسال نظر شما

login captcha
اوه مای گاد.خیلی بده

پربازدیدترین ها