2109
کارهای ساده برای افزایش شیر سینه‌ها

کارهای ساده برای افزایش شیر سینه‌ها

1394/10/21 بازدید7223

 نی‌نی سایت: اگر از مادری که به تازگی مادر بودن را تجربه کرده پرسیده شود که «مهمترین دغدغه این روزهایتان چیست؟» در پاسخ احتمالا خواهد گفت که «چه کنم تا شیر بیشتری در سینه هایم تولید شود؟» برای اینکه خیال این دسته از مادران را راحت کرده باشیم، نکات ساده، کاربردی و البته حیاتی برای تأمین سلامت نوزاد را در این گزارش ارایه کرده‌ایم.

1.       تا می‌توانید به نوزاد شیر بدهید
شیر دادن به نوزاد مهمترین کاری است که باید برای افزایش تولید شیر در سینه‌ها می‌توان انجام داد. نیاز نیست بر اساس یک برنامه بسیار دقیق و غیرقابل انعطاف عمل کنید. هرگاه نوزاد گرسنه است و با بروز رفتارهایی نشان می‌دهد که واقعا گرسنه است به او شیر بدهید. شیر دادن به نوزاد را تا زمانی که از سینه می‌خورد ادامه دهید. توجه به این مورد به خصوص در هفته‌های نخست پس از به دنیا آمدن نوزاد اهمیت زیادی دارد. هر گاه احساس کردید یکی از سینه‌ها خالی از شیر شده، نوزاد را با سینه دیگر سیر کنید. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، هر چه مادران، نوزاد را به خوردن شیر از سینه‌هایشان عادت دهند، شیر بیشتری توسط غدد مخصوص در بدنشان تولید می‌شود.

2.       نگرانی به خود راه ندهید
بسیاری از زنانی که تازه مادر شده‌اند نگران آن هستند که شاید شیر کمی در سینه‌هایشان دارند، اما واقعیت این است که هرگز جایی برای نگرانی نیست. تا زمانی که نوزاد رفتار طبیعی از خود بروز می دهد، فعال است، خوب می خورد و پوشکش را خیس می‌کند، این یعنی همه چیز مرتب است و جایی برای نگرانی نیست. یادتان باشد که شروع شدن ترشح شیر در سینه‌ها ممکن است چند روز پس از به دنیا آمدن نوزاد آغاز شود. پس اگر در یکی دو روز اول به دنیا آمدن احساس کردید که خبری از شیر در سینه‌هایتان نیست چندان عجب نکنید. از آن گذشته وقتی نوزاد نخستین بار از سینه‌های مادر شیر می‌خورد، در واقع شیر بسیار غنی و مفیدی به نام آغوز را می خورد که از حیث ارزش غذایی در سطح بالایی است.

3.       خوب و کافی استراحت کنید
شک نداشته باشید که نداشتن خواب کافی تأثیر منفی بر کیفیت فرآیند تولید شد در سینه‌ها خواهد گذاشت. برای اینکه خواب مناسب و کافی داشته باشید باید دور و برتان را خلوت کنید. اگر کارمند هستید یا ارتباطات کاری زیادی دارید، برای مدتی این ارتباطات را به حالت تعلیق درآمده و بیشتر به خوب و سلامتتان برسید. روزهای اول پس از به دنیا آمدن نوزاد روزهای مهمی هستند. باید خوب استراحت کنید تا بدنتان فرصت و توان کافی برای تنظیم خود پیدا کرده و به میزان کافی شیر تولید کند. اگر فرزندان دیگری هم دارید باید از همسرتان بخواهید که رسیدگی بر آنها را به عهده بگیرد تا وقت بیشتری برای استراحت داشته باشید.

4.       کمترین توجهی به استرسهایتان نداشته باشید
شاید استرس تأثیری بر فرآیند تولید شیر در بدن نداشته باشد، اما قطعا این حالت روانی به وارد شدن شیر به مجاری مخصوص سینه‌ها لطمه می‌زند و در نتیجه نوزاد باید تلاش بیشتری برای خوردن شیر از خود بروز دهد. پس همیشه از خود مراقبت کنید. این مراقبت صرفا نباید از نوع فیزیکی باشد. مراقبت ذهنی شاید در بسیاری از موارد از مراقبت فیزیک بااهمیت‌تر باشد. پس سعی کنید همواره در بهترین وضعیت قرار داشته باشید تا اثرات آن نصیب نوزاد هم شود. از همسر، فرزندان و دوستان و بستگان بخواهید که در انجام کارهای مختلف یاری رسانتان باشند.

5.       از دیگر مادرها بپرسید
استفاده از تجربه سایر مادرانی که این روزها را به تازگی گذرانده‌اند اقدام مؤثر دیگری است که در افزایش حجم شیر تولید شده در سینه‌ها کمک زیادی می‌کند. در واقع وقتی از آنها کمک می‌خواهید و از نظرات و تجربیاتشان استفاده می‌کنید، احساس آرامش بیشتری پیدا می‌کنید و در نتیجه تولید شیر در بدنتان افزایش پیدا می‌کند. از دوستان، مادربزرگ و سایر زنان فامیل درباره تجربیاتشان از شیر دادن به نوزاد بپرسید. قطعا آنها چیزهایی را می‌دانند که شما نمی‌دانید و در گذر زمان به تدریج برایتان آشکار می‌شود. پس چه بهتر که قبل از قرار گرفتن در شرایط سخت و ناآشنا، از تجربیات دیگران استفاده کنید. وقتی خود را برای شیر دادن به نوزاد آماده می‌کنید از صحبت کردن با افرادی که حس خوبی نسبت به آنها ندارید پرهیز کنید. افرادی که موج منفی ایجاد می‌کنند، کار شیر دادن را برایتان سخت می‌کنند.

6.       تا می‌توانید آب بنوشید
کم آبی به خصوص در دوران بارداری بسیار خطرناک است و اگر بدنتان کم آب باشد شیر کمتری هم تولید می‌کند و قطعا این چیزی نیست که شما به عنوان یک مادر تازه کار می‌خواهید. وقتی با نوزاد بازی می‌کنید و مشغول نگهداری از او هستید ممکن است برای دقایق طولانی و بدون آنکه خودتان هم متوجه شوید دچار کم آبی و تشنگی شدید شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود که همواره یک بطری آب در نزدیکی تان قرار دهید تا هر از گاهی و بدون نیاز به دور شدن از نوزاد نیاز آبی بدنتان را تأمین کنید. همچنین سعی کنید بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که آب زیادی دارند.

7.       سینه‌ها را ماساژ بدهید
ماساژ دادن سینه‌ها به افزایش میزان شیر تولید شده در آنها کمک می‌کند. این کار محتوای چربی شیر را نیز بیشتر می‌کند و در نتیجه نوزاد شیر زیاد و باکیفیتی در اختیار خواهد داشت. وقتی نوزاد از یکی از سینه‌ها شیر می‌خورد، سینه دیگرتان را به آرامی ماساژ دهید. ماساژ دادن نوک سینه‌ها را نیز نباید فراموش کرد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15944 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11398 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2347 بازدید