2109
 دختر یا پسر؛ خودمان انتخاب کنیم؟

دختر یا پسر؛ خودمان انتخاب کنیم؟

1394/10/13 بازدید11811

نینی سایت: سال‌های گذشته، وقتی پدر و مادرهای امروز، قرار بود متولد شوند، مادران و پدرشان باید یک دوره انتظار 9ماهه را طی می‌کردند تا پس از تولد به جنسیت کودک‌شان پی ببرند اما امروزه در همان ماه‌های نخست می‌توان به پسر یا دختر بودن «تو راهی» پی برد. هرچند که دیگر والدین فقط به دانستن جنسیت فرزندشان اکتفا نمی‌کنند بلکه شخصا قصد دارند در آن سهیم نیز باشند.

پدر و مادرها این روزها دیگر به آن جمله قدیمی کمتر فکر می‌کنند که «بچه فقط باید سالم باشد و دختر و پسر بودنش فرقی نمی‌کند.» هر چند در گذشته این جمله بیشتر بر سر زبان‌ها بود و در دل‌ها چیز دیگری می‌گذشت! در حال حاضر پدر و مادرها می‌گویند که بچه باید سالم باشد و البته آن جنسیتی که ما دوست داریم. شاید علاقه به تعیین جنسیت جنین و برنامه‌ریزی برای آن از این موضوع نشات بگیرد که امروزه زوج‌ها فرصت‌های متوالی برای داشتن تعداد زیادی فرزند ندارند و می‌خواهند صاحب فرزند دلخواه‌شان باشند؛ یک یا دو بچه که جنسیت‌شان را خودشان تعیین کرده باشند.
راه‌های مختلفی هم برای این کار پیش پای‌شان گذاشته شده است؛ بعضی از این راه‌ها که طرفداران کمی هم ندارند و توسط مادرانی که قصد بچه‌دار شدن داشته‌اند آزموده شده عبارتند از:
مراقبت‌های تغذیه‌ای:
مدت‌هاست که ثابت شده جنسیت نطفه از طریق اسپرم مرد تعیین می‌شود. اگر اسپرم y با تخمک لقاح یابد، نطفه پسر بسته می‌شود و اگر اسپرم x در این میان موفق شود که به تخمک بپیوندد نتیجه دختر خواهد شد. پس نقش مادر این میان چیست؟ در این روش بر اساس تاثیر مواد غذایی در محیط رحم به بارور شدن یک جنس خاص اقدام می‌شود. به این شکل که دو نوع محیط رحم تعریف می‌شود: محیط قلیایی و محیط اسیدی که اولی شانس بارور شدن تخمک با اسپرم پسرساز را افزایش می‌دهد و دومی نیز به اسپرم x کمک می‌کند. حرکت سریع‌تر اسپرمی که با قلیایی یا اسیدی بودن در محیط رحم سازگاری بیشتری دارد، نتیجه را مشخص می‌کند. هر اسپرمی که در محیط رحم شرایط برایش فراهم‌تر باشد زودتر خودش را به تخمک می‌رساند و بیشتر در رحم زنده می‌ماند. این روش به تاثیر مواد غذایی مصرفی مادر روی اسیدی یا قلیایی شدن محیط رحم توجه می‌کند. البته که این روش به صورت صددرصدی نیست اما شانس انتخاب جنسیت را افزایش می‌دهد. 
تنظیم با روزهای تخمک‌گذاری:
همان‌طور که در روش قبل توضیح دادیم، محیط قلیایی یا اسیدی رحم نقش تعیین‌کننده‌ای در باروری اسپرم y یا x دارد. در زمان تخمک‌گذاری، ترشحاتی در دهانه رحم تولید می‌شود که به قلیایی‌تر شدن محیط رحم کمک می‌کند. اگر زمان لقاح اسپرم و تخمک در روزهای تخمک‌گذاری باشد شانس پسرشدن نطفه افزایش می‌یابد. در این روش برنامه‌ریزی و زمان اقدام برای بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد. 

حال که با این روش‌ها آشنا شدیم به سراغ دکتر ناجیه فتوحی، متخصص زنان و زایمان می‌رویم تا از او درباره بایدونبایدهای امتحان کردن این روش‌ها جویا شویم:
* بسیاری از مادران علاقه‌مندند که با روش مختلفی مثل تغذیه یا تنظیم اقدام باروری با روزهای تخمک‌گذاری شانس خودشان را برای دخیل بودن در جنسیت فرزندشان امتحان کنند. به نظر شما این اقدامات از لحاظ پزشکی مورد قبول است؟
درباره تعیین جنسیت و دخالت در آن نظرها متفاوت است؛ برخی آن را تایید می‌کنند و عده‌ای هم نه. اما تعیین جنسیت از نظر علمى و پزشکى اصلاً توصیه نمى‌شود، هرچند که درباره عوارض و عواقب آن مطالعات معتبرى انجام نشده است و نمی‌توان انگشت روی نکته خاصی گذاشت. از نظر اخلاق پزشکى نیز اشکالات زیادى دارد اما یکی از بزرگترین اشکالات این کار تغییر ترکیب طبیعى جمعیت است که خطرات زیادى دارد. به عنوان مثال شاید در اخبار شنیده باشید که در چین تعداد مردان دو میلیون بیشتر از زنان است که البته یکی از بدیهی‌ترین مشکلات این عدم توازن جنسیتی در جمعیت می‌تواند به ازدواج و تشکیل خانواده مربوط شود. وقتی با مقیاس بزرگی مثل چین مواجه هستیم و صحبت از عدد 2میلیون می‌شود به راحتی نمی‌توان از کنار این موضوع عبور کرد. زیرا احتمالا تعداد زیادی از این مردان موفق به یافتن همسر نمى‌شوند چون تعدادشان به طرز چشمگیری بیشتر از زنان است.
* یعنی تحت هیچ شرایطی نباید در جنسیت بچه دخالت کنیم؟
البته بسیاری از مادران امروزه این روش‌ها را امتحان می‌کنند اما اگر بخواهم به صورت علمی به سوال شما پاسخ بدهم باید بگویم که در برخى موارد تعیین جنسیت براى پیشگیرى از برخى بیماری‌هاى وابسته به جنس لازم است. در این موارد از روش‌هایی که شما نام بردید استفاده نمی‌شود زیرا آن‌ها درصد خطا دارند. تنها راه مطمئن در چنین مواردى استفاده از آى وى اف (لقاح مصنوعى) و انتقال جنین با جنس مورد نظر به داخل رحم مادر است.
* در مورد کدام بیماری‌های وابسته به جنس چنین اقدامی انجام می‌شود؟
بیماری‌های ژنتیکی از این دسته هستند، مثل ماسکولار دیستروفى دوشن که یک بیمارى کشنده است و در جنس مذکر دیده مى‌شود و از مادر به ارث مى‌رسد. یا بیماری‌هایی نظیر هموفیلی، کور رنگی و...

 

ارسال نظر شما

login captcha
به نظر من همه اینا فقط احتماله

پربازدیدترین ها